Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av björnen20
#1580842
Tjenare, kikar nu efter ny volvo och har siktat in mig på en 2020 v60 för ett okej pris, undrar bara innan jag bestämmer mig om det är något problem som ni har uppstått efter X antal mil, bilen på annonsen har gått under 3000 mil, så jag undrar

Hur är motorn? Finns det några kända problem?
Finns det något som stör er mycket på dessa chassin?
Hade ni köpt en vanlig eller V60 CC?
Hade ni valt D4 eller en B4 mildhybrid?

Tar in all info ni har och är tacksam i förväg, fortsatt trevlig dag på er! :-) :-D
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1580875
Mitt inlägg utgår ifrån att du syftar på dieselvarianten av B4.

B4 erbjuder en mer sömlös körning, främst i stadstrafik, tack vare mildhybridtekniken. Prestandamässigt ligger de två sida vid sida, däremot har D4 en lägre bränsleförbrukning; åtminstone på pappret.

B4, med sitt mildhybridsystem, kommer med en senare version av växelväljaren - något som vissa föredrar, medan andra föredrar den med konventionella växelväljaren i D4.

När jag valde en V60 ville jag ha en motor som påminde om den i mina tidigare dieslar, en motor med AWD, något högre prestanda och utan en hastighetsbegränsning satt till 180 km/h. Min personliga åsikt är att den mindre växelväljaren i mild- och laddhybriderna är trevlig, dock ger den mer klassiska växelväljaren ett robustare intryck som också känns bättre rent ergonomisk.

Har kört en hel del V60-hyrbilar och skillnaden mellan D4 och B4 är inte enorm. Mitt tips är att provköra båda två versionerna. Utöver det tycker jag Cross Country-versionen är trevlig och också en kandidat som bör övervägas.
av Peckham
#1580895
Hej!
Jag har en V60 -2020 T4.
Fin bil som går jättebra, kanske lite hög bensinförbrukning stadskörning men så är väl alla bilar. Har inte AWD men det är automat.
Har fått byta baklåsen pga extrema kylan (kistorna frös) men det tog Volvo gratis. Fick även byta belägg fram efter 4000, tyvärr bjöd inte Volvo på det :-)
Fin bil att köra, kan rekommendera!
av Fattiglapp
#1581090
Peckham skrev: mån 10 jun 2024, 16:44 Har fått byta baklåsen pga extrema kylan (kistorna frös) men det tog Volvo gratis. Fick även byta belägg fram efter 4000, tyvärr bjöd inte Volvo på det :-)
Fin bil att köra, kan rekommendera!
Behövs ingen extrem kyla på något sätt. Kistorna är ett av flertalet standardfel på modellen.
Jag hade Volvos uppdaterade låskistor som också pajar i minusgrader. När bilen var 2,5 år gammal bytte Volvo två av fyra trasiga låskistor...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1581136
Min erfarenhet av båda bensinbilar och diesel är att dieseln går att ”fulköra” medan bensinen skjuter i höjden om du trycker lite på gasen.

T6 och T8 recharge håller ner förbrukningen med el i statskörningen och landar i snitt som en diesel, ungefär. D.v.s med hybridkörning. Volvo har fattat att bensinare drar uppåt 2L/milen när den går från stillastående till 70 km.

Så är pengar inget problem, köp en bensin men räkna med minst 1 l milen på blandad och 0,8 på landsväg. Motorn är trevligare och tystare än dieseln. Vill du ha låg förbrukning så är det diesel eller recharge som gäller.
av Sasjjj
#1581153
Innan jag köpte min B4 diesel lånade jag en T6 ett par dagar för att bilda mig en uppfattning. Bl.a. gjorde jag en liten tripp på landsväg cirka 100 km/h i snitt enbart på bensin utan våldsamma omkörningar. Färddatorn visade 8.1 vilket i sammanhanget är horribelt. Min nuvarande B4 diesel gör exakt samma körning på samma väg med 5.0 på färddatorn. Det är bara att räkna, just nu är dessutom diesel avsevärt billigare än bensin.

Ska man ha en T6 och bryr sig lite om ekonomi måste man köra all stadskörning på el. Hur kul är det i längden? Har man disciplinen till att alltid ladda? Tvingas man ladda någon annanstans än hemma (eller gratis på jobbet) så försvinner snabbt de ekonomiska fördelarna. Milkostnaden för el på en publik laddstation är klart högre än för en diesel.

Att bensinaren är tystare... Jo under accelaration låter dieseln en del, men på landsväg är den knäpptyst.
av Fattiglapp
#1581309
Sasjjj skrev: tor 13 jun 2024, 08:25 Innan jag köpte min B4 diesel lånade jag en T6 ett par dagar för att bilda mig en uppfattning. Bl.a. gjorde jag en liten tripp på landsväg cirka 100 km/h i snitt enbart på bensin utan våldsamma omkörningar. Färddatorn visade 8.1 vilket i sammanhanget är horribelt. Min nuvarande B4 diesel gör exakt samma körning på samma väg med 5.0 på färddatorn. Det är bara att räkna, just nu är dessutom diesel avsevärt billigare än bensin.

Ska man ha en T6 och bryr sig lite om ekonomi måste man köra all stadskörning på el. Hur kul är det i längden? Har man disciplinen till att alltid ladda? Tvingas man ladda någon annanstans än hemma (eller gratis på jobbet) så försvinner snabbt de ekonomiska fördelarna. Milkostnaden för el på en publik laddstation är klart högre än för en diesel.

Att bensinaren är tystare... Jo under accelaration låter dieseln en del, men på landsväg är den knäpptyst.
Vet inte hur du kör, och bilen är inte snål när den är tom i batteriet, men några 8,1 har jag aldrig lyckats med varken i 100 eller 120, så det låter som något var fel. Eller ja, med två cyklar på taket har jag kommit en bra bit över det, men inte med "ren" bil.
av Sasjjj
#1581509
Knappast något fel på bilen jag körde och jag räknade aldrig snittet vid pump när jag tankade den. Men jag körde hyfsat normalt, inga vansinniga omkörningar eller liknande. Två vuxna passagerare och fyra väskor.

Själva grejen med att kunna räkna hem ekonomin på en T6 (eller T8) är ju att köra massor på el och frågan kvarstår, har gemene man disciplinen att göra det även efter de första roliga månaderna? Vill man köra i Pure även under vintern?

Visst kan man köpa en T6/T8 bara för punchen i motorn, men nämner man ekonomi i samma mening så blir det en helt annan sak.

Jeg har en Volvo 164E -74 med lystblått skin[…]

Tack för svaret. Bra idé att ta hand o[…]

Lär de-aktiveras med släpvagnskontakt i[…]

Hur fasen får man isär bromsslangen fr&[…]