Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThorHammer
#1576664
Bytte till en V60 ultimate 23:a i november och har sedan ett par veckor sommarhjulen på. Har Michelin Primacy 4 Vol 235/40/19 och tror mig ha läst någonstans att Volvo med 19" och uppåt ska vara utrustade med ljuddämpade s k acousticdäck med foam limmad i däcken.
Har tittat på mina och det är inte acoustic-varianten utan dessa är märkta med "performance".
Inser ju förstås att man får mer däckbuller än med 17" som på min förra momentum-V60 men tycker verkligen nu innan vägbanorna och däcken blivit varmare och mjukare att bullernivån knappt är acceptabel.
Ni med originaldäck 19" och däröver, har ni acousticdäck eller?
Kanske relaterat till årsmodell?

Klistrar in lite info från Vianor.

Däckljud sommardäck
När våren är här och den sista snön har smält bort upplever många att deras bil fortfarande låter lika högt som på vintern trots att de bytt till sommardäck. Är det något fel på din bil eller har dina däck skadats under lagringen över vintern? Nej, i de flesta fall är det inget som är fel utan det är vädret som gör att dina sommardäck låter högt.

Under tidig vår, och även under hösten, är vägarna fortfarande kalla och asfalten är extra hård. Den hård vägytan gör att vägbullret ökar och är anledningen till varför du upplever att din bil har ett högt däckljud. Du behöver inte oroa dig över att något är fel på bilen, så länge det är däckljudet som är högt. Om du hör andra ljud från bilen som inte är vanliga bör du självklart köra bilen till en verkstad för att kontrollera om något är fel.

Kom ihåg att välja sommardäck som är särskilt framtagna för nordiska vägförhållanden när du köper däck. Däck som är anpassade för sydligare länder klarar inte av att behålla sina köregenskaper när temperaturen sjunker och kan vara farliga att köra med under tidig vår eller sen höst. Däck som är tillverkade för den nordiska marknaden har en gummiblandning som både klarar av kylig svensk vår och varma sommardagar.
av Intercept
#1576680
Hej,
Jag kör på Hankook Ion Evo Suv, 19 tum, köpta förra året, trippel A-märkning.
https://www.hankooktire.com/se/sv/tire/ion/evo-suv.html

Dessa är accoustic däck och jag upplever däcken som lika tysta oavsett temperatur ute.
Har ibland varit minusgrader nu på våren (ca. -3 till -4) här där jag bor.

Äger en XC60 T8 som är en ganska så tung bil, körde hela förra sommaren, bilsemester i Sverige och är grymt nöjd med dessa däck. Har dessförinnan kört på Michelin däck, dock inte accoustic däck. Stor skillnad upplever jag gällande vägljudet.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576687
Har tre bilar som nyligen fått på sommardäcken. Den första har Michelin Pilot Sport 4 245/40-18 på 8,5” breda fälgar runtom, den andra har Michelin Pilot Sport 5 255/35-20 på 9” breda fälgar runtom och den sista har Michelin Pilot Super Sport 265/35-20 på 9,5” breda fälgar fram respektive 295/30-20 på 10” breda fälgar bak.

De första är däck med tre år på nacken samt utan specialmärkningar och jag har alltid upplevt dem som väldigt tysta, men samtidigt tillräckligt sportiga. Just av den anledningen valde jag de senaste däcken i Pilot Sport-serien för den andra bilen. De är några månader gamla, VOL-märkta, lite bredare, har lite lägre profil samt är foamed och jag upplever kupéljudet som ett par (men inte många) nivåer högre jämfört med de första. De sista för en hel del väsen trots MO-märkta och färsk tillverkningsdatum; däremot är bredden en bidragande faktor som är svår att komma ifrån. Kupén är däremot välisolerad men med rutorna nere låter den absolut mest av alla tre. I en jämförde utanför kupén, mellan den första och andra, låter den andra definitivt högre. Vi kan då också där se sambandet mellan bland annat däckbredd och kupéljud, trots ljuddämpande åtgärder.

Vid ett annat tillfälle hade jag Pirelli P Zero 255/40-20 utan specialmärkningar och fick dem utbytta mot likadana men då VOL-märkta däck med Pirellis ”PNCS”-märkning (motsvarigheten till Michelins ”Acoustic”, Continentals ”ContiSilent”, Goodyears ”SoundComfort” etc.) men dessvärre var skillnaden knappt noterbar. De däck som imponerat mest, just ljudmässigt, har varit T0-märkta Michelin Pilot Sport 4 med ”Acoustic”-märkning i en ganska komfortinriktad dimension på 235/45-18.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1576706
Har samma däck på min T8 2022. Primacy 4 VOL alltså ingen acoustic. Tycker den rullar okej tyst faktiskt.
Hade Primacy 4 VOL Acoustic på min gamla V60 2016 helt okej.
Pilot Sport 4S hade lite mer ljud för sig.
På ny och fin asfalt rullar bilen väldigt tyst. Här på glesbygden är det mestadels sliten och spårig asfalt och då rullar inte bilen tyst längre.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576724
VOL-märkta däck behöver inte ha en ljuddämpande matta, om det var vad som syftades på med ”dämpade”. I sig innebär märkningen att däcktillverkaren har anpassat ett däck efter biltillverkarens önskemål. Exempelvis är inte ett Pirelli P Zero med VOL-märkning samma däck som ett med POL-märkning. Pirelli P Zero är däremot däck som ofta (åtminstone vad jag sett) har ”PNCS”-märkning om de är VOL-märkta.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1576729
Fattar inte, Michelin Primacy VOL är ju voldäck, alltså dämpade. På mina är det en egen ruta mitt på däcket som säger VOL. Alltså inte VOL i namnet.
Användarvisningsbild
av bem
#1576730
Robbi skrev: mån 22 apr 2024, 17:40 Fattar inte, Michelin Primacy VOL är ju voldäck, alltså dämpade. På mina är det en egen ruta mitt på däcket som säger VOL. Alltså inte VOL i namnet.
VOL betyder såvitt jag vet bara att de är testade och rekommenderade av Volvo för en viss bilmodell. Att de är märkta VOL innebär inte automatiskt att de är ljuddämpade såvitt jag vet.

Du har ju felsökt rätt så rejä[…]

Mjukvara 3.0.3

Vi har den installerad och helt buggfri än s&[…]

Nya bromsar runt om

C30 d2 2012 returledning

Okej. Tack för svaret. Blir till att åk[…]