Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1576582
Körde min första lite längre resa. Jag körde på el i stan och sedan sparade batteriet på landsväg. Låg snitt 100 och hamnade på 0.8. Jag nollställde trippen innan.

Jag undrar, mäter den bensinmotorn för sig eller hela resan? Jag menar väl att siffrorna borde bli lägre om den ”drar av” eldelen av resan?
av Neomannen
#1576622
Den mäter för hela resan, beroende på hur mycket du körde i stad så låter 0.8 rimligt om du ändrat inställning till "behåll" utanför stan.

I hybridläge på en 15 mils resa med relativt mycket motorväg landar vi på ca 0.5-0.55 med tomt batteri när vi kommit fram.

Samma resa tillbaka med tomt batteri hamnar vi på 0.85-0.95 (beroende på om det är jag eller min fru som kör).

Med T6 2023.
av Neomannen
#1576632
Vad som också tas med är i förbrukningssiffran i bilen är om bilen du har bränslevärmare. Det ser du på vinterhalvåret då bilen drar 0.1-0.2l/mil även i pure läge pga av uppbärmningen av kupen. Siffrorna ovan som jag angav är för vinterhalvår (då vi har bensinvärmare)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1576642
Neomannen skrev:Vad som också tas med är i förbrukningssiffran i bilen är om bilen du har bränslevärmare. Det ser du på vinterhalvåret då bilen drar 0.1-0.2l/mil även i pure läge pga av uppbärmningen av kupen. Siffrorna ovan som jag angav är för vinterhalvår (då vi har bensinvärmare)
Jag har elvärmare. När jag åkte tillbaks så blev det 0,67. Så jag är nog inte hundra på de olika trippmätarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1576769
Smart energifördelning med Google maps kallar Volvo finessen. Står en del i handboken till bilen om detta för den som vill veta mer.
Mjukvara 3.0.3

Vi har den installerad och helt buggfri än s&[…]

Nya bromsar runt om

C30 d2 2012 returledning

Okej. Tack för svaret. Blir till att åk[…]

Kanske jag borde ha gett ett felaktigt påst&[…]