Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575957
Hej!

Tänkte jag delar med mig lite erfarenhet efter några veckor med min nya tjänstepulka i form av V60 T6 Recharge 2024.

Har gått från en V60CC B4 diesel 2021.

Kommer runt 55-60 km på el så klarar ca 90% av vardagspendligen på el. Hade kanske hoppats komma upp mot 7 mil men det är ändå inte dåligt. Känslan att glida tyst på el utan att höra dieselknattret och ha kraft under pedalen direkt utan fördröjning är grym!

Gjorde precis en långresa Gbg-Oslo, 60 mil t/r med fulladdat batteri och ingen laddning i Oslo inför hemresan.
Man ligger mestadels i hastigheter runt 100-120 på den sträckan. Förbrukning en laddning (ca 16-17 kWh) + 0,66 l/mil. Visst, jag låg på ca 0,55-0,58 med B4:an på exakt samma resa, men jag är ändå positivt överraskad över laddhybriden :-)
Använde smart energianvändning kopplad till navigationen men låste ändå en del av elen så jag kunde nyttja den i köer mm runt Oslo.

Man märker att även vid ”urladdat” batteri så regenererar den så pass mycket energi att man kan köra i lägre hastigheter på el och att den återanvänder en del energi när man gasar upp från rondeller, korsningar osv. Det gör att totalupplevelsen blir bättre då det är tyst i kupén vid låga hastigheter, jämfört med dieseln där motorn hörs mest vid acceleration i låga hastigheter. Och bensinmotorn är ganska tyst den med när den går igång ;-)

Var orolig för Google systemet, och visst stör man sig lite på hur begränsat det är. Man kan ju knappt ändra nån inställning på bilens system (t ex hur snabbt automatisk avbländning osv skall fungera). Körjournalen finns där men är kass, ingen uppgift om förbrukning sparas.

Men navigationen är mycket bättre. Och att köra Spotify med Google är som dag och natt mot sensus.
Så sammanfattningsvis saknar jag ändå inte sensus ;-)

På tal om automatiskt helljus. Det dynamiska helljuset funkar ännu bättre på min nya bil. Och kameran verkar också blivit bättre mot min gamla 2021:a.

Jag älskade min gamla V60CC och tyckte den var ”världens bästa bil”. Men den nya V60:n har verkligen överraskat positivt hittills :party:
#1575974
Härligt höra du är nöjd med nya Volvon. Google infotainment är numera hyfsat men i början (i min V90 Recharge MY 22 early, första årgången av bilar som tidigare haft Sensus) var den inte mycket hänga i julgranen. Men med femtielva mjukvaruuppdateringar har det blivit bättre fram till idag. Så dags för mig, som snart (efter sommaren) skall lämna tillbaka min Volvo, efter 36 månaders brukande.

@fjohan82 , Prydligt värre. Är vä[…]

DCFKD_v-lador.jpeg

Hur byta drl v60cc

@Kena , Ah, bra att du hittade det lätt d&ar[…]

Tack, det ska jag:)