Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575935
Läst lite om detta under veckan, att VOC och andra säkerhetsfunktioner kommer sluta fungera..


Saxat från Volvo Cars:
Avvecklingen av 2G- och 3G-näten kommer att påverka internetanslutningen i bilar som är utrustade med vissa typer av modem.
Bilar med Google inbyggt påverkas inte. Detsamma gäller alla bilar av årsmodell 2021 eller senare.
Bilar av årsmodell 2017–2020 kommer antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en programvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare. Mer information kommer att följa efterhand.
Bilar av årsmodell 2016 eller tidigare kommer att förlora alla uppkopplade tjänster.

Att döma av texten har exakt alla V60 MY20 2g/3g anslutning som kommer försvinna... Eller finns det undantag på detta modellår?
Vidare låter det ju som att my17-20 kanske kan få en uppdatering för att fortsätta fungera, medan 2016 och tidigare bara ska tappa funktionerna, och that's it!

Jag letar efter V60 MY20 nämligen men känns ju tveksamt om den ska förlora uppkopplade tjänster och man måste pröjsa ännu mer för att få tillbaka det.
Likaså är jag beredd att byta in min nuvarande V70 MY14 som uppenbarligen kommer tappa tjänsterna helt. Är inte intresserad av att ha en bil vintertid där man inte längre kan förvärma via telefon. Med lite olika avslut på arbetsdagar vill jag inte behöva springa ut i bilen i -20 för att starta värmning sen när jag först då vet när jag slutar ungefär...

Då kanske man ska hitta en MY21 istället om det nu är så att alla dessa har 4G till skillnad från MY20, om det nu inte finns några 20:or med undantag där 4G finns från början.

Vad tror ni om allt detta? Trevlig helg.
#1575971
I mina ögon sett är det svårt tänka sig Volvo skulle lämna Volvoägare med Volvobilar 2017-20220 i sticket om en mjukvaruuppdatering räcker. Om viss(a) modell(er) behöver nån ny hårdvara för att få 4G eller 5G kanske Volvo väljer strunta få till 4G eller 5G i dessa, men tvivlar de skulle behandla sina Volvoägare så illa. Här har ju Volvo all chans i världen bygga Goodwill för sitt märke, att de värnar om sina kunder och fortsatt nyttjande av nyare bilar så det även blir mindre resursslöseri och förhindrar rejält ekonomiskt bakslag för Volvo bilägare som berörs.
För Volvobilar 2016 och äldre kan man undra om det kommer nån lösning från Volvo så de får nån lösning med 4G eller 5G. Om Volvo skiter i det så kanske det finns nån 3:e partslösning?
Nån som hört hur andra märken gör med sina lite äldre, säg 2020 och äldre?
Blir intressant följa detta och om-när Volvo ger mer info i frågan så folk vet om Volvo kommer göra nåt för att lösa situationen. Gör de inget lär väl de som drabbas troligen haft sin sista Volvo? Och Volvo lär väl dra på sig Badwill så det stinker om det?
#1575987
bem skrev: lör 13 apr 2024, 07:00 I mina ögon sett är det svårt tänka sig Volvo skulle lämna Volvoägare med Volvobilar 2017-20220 i sticket om en mjukvaruuppdatering räcker. Om viss(a) modell(er) behöver nån ny hårdvara för att få 4G eller 5G kanske Volvo väljer strunta få till 4G eller 5G i dessa, men tvivlar de skulle behandla sina Volvoägare så illa. Här har ju Volvo all chans i världen bygga Goodwill för sitt märke, att de värnar om sina kunder och fortsatt nyttjande av nyare bilar så det även blir mindre resursslöseri och förhindrar rejält ekonomiskt bakslag för Volvo bilägare som berörs.
För Volvobilar 2016 och äldre kan man undra om det kommer nån lösning från Volvo så de får nån lösning med 4G eller 5G. Om Volvo skiter i det så kanske det finns nån 3:e partslösning?
Nån som hört hur andra märken gör med sina lite äldre, säg 2020 och äldre?
Blir intressant följa detta och om-när Volvo ger mer info i frågan så folk vet om Volvo kommer göra nåt för att lösa situationen. Gör de inget lär väl de som drabbas troligen haft sin sista Volvo? Och Volvo lär väl dra på sig Badwill så det stinker om det?
Lite så jag resonerar också... Alla väntar väl egentligen på att tillverkarna ska gå ut med info hur de tänker gå tillväga, är ju inte bara Volvo det handlar om... Med tanke på hur vanlig V70 är så skulle bra många drabbas om de helt skippar lösning på 2016 och äldre... Blir många upprörda kunder där och Volvo kanske får göra en kovändning och lösa problemet ändå, på goodwill...

Det är väl egentligen bara att avvakta och se vad som händer, om utfasningen är i sitt sista skede under slutet av nästa år som det sägs så kanske Volvo går ut med info i slutet av detta år, då det är ganska många bilar som behöver fixas. Vi får se helt enkelt.
#1576154
Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därför till Volvo Danmarks Customer Care (med VIN). Fick detta svar:

Tak for din henvendelse til Volvo Cars' Customer Care.
Jeg kan bekræfte, at modemet til indsættelse af eget sim i det oplyste køretøj har adgang til 4G-nettet. Biler produceret efter 2017 (modelår 2018) hvor det er muligt at sætte eget SIM i bilens modem, er udstyret med 4G-teknologi.
#1576343
Koldstart skrev: mån 15 apr 2024, 13:54 Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därför till Volvo Danmarks Customer Care (med VIN). Fick detta svar:

Tak for din henvendelse til Volvo Cars' Customer Care.
Jeg kan bekræfte, at modemet til indsættelse af eget sim i det oplyste køretøj har adgang til 4G-nettet. Biler produceret efter 2017 (modelår 2018) hvor det er muligt at sætte eget SIM i bilens modem, er udstyret med 4G-teknologi.
Fick samma svar från Volvo Sverige. Bilen i fråga är iof en V90 tillverkad aug-18 MY19, dom frågade om reg.nr och svaret blev att jag ej kommer drabbas av nedstängningen. (finns plats för simkort i bilen)
Undrar då om det kanske kommer drabba bilar utan simkortshållare? Vilka bilar isf har inte det från MY-18 och uppåt?
#1576413
246 skrev: tor 18 apr 2024, 00:08
Koldstart skrev: mån 15 apr 2024, 13:54 Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därför till Volvo Danmarks Customer Care (med VIN). Fick detta svar:

Tak for din henvendelse til Volvo Cars' Customer Care.
Jeg kan bekræfte, at modemet til indsættelse af eget sim i det oplyste køretøj har adgang til 4G-nettet. Biler produceret efter 2017 (modelår 2018) hvor det er muligt at sætte eget SIM i bilens modem, er udstyret med 4G-teknologi.
Fick samma svar från Volvo Sverige. Bilen i fråga är iof en V90 tillverkad aug-18 MY19, dom frågade om reg.nr och svaret blev att jag ej kommer drabbas av nedstängningen. (finns plats för simkort i bilen)
Undrar då om det kanske kommer drabba bilar utan simkortshållare? Vilka bilar isf har inte det från MY-18 och uppåt?
Alla bilar med sista/senaste sensus systemet från MY-18 och upp borde ju klara sig utan problem.
#1576421
HeavyMetal skrev:
246 skrev: tor 18 apr 2024, 00:08
Koldstart skrev: mån 15 apr 2024, 13:54 Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därför till Volvo Danmarks Customer Care (med VIN). Fick detta svar:

Tak for din henvendelse til Volvo Cars' Customer Care.
Jeg kan bekræfte, at modemet til indsættelse af eget sim i det oplyste køretøj har adgang til 4G-nettet. Biler produceret efter 2017 (modelår 2018) hvor det er muligt at sætte eget SIM i bilens modem, er udstyret med 4G-teknologi.
Fick samma svar från Volvo Sverige. Bilen i fråga är iof en V90 tillverkad aug-18 MY19, dom frågade om reg.nr och svaret blev att jag ej kommer drabbas av nedstängningen. (finns plats för simkort i bilen)
Undrar då om det kanske kommer drabba bilar utan simkortshållare? Vilka bilar isf har inte det från MY-18 och uppåt?
Alla bilar med sista/senaste sensus systemet från MY-18 och upp borde ju klara sig utan problem.
Alla som är byggda på den senaste plattformen, klarar sig, vad nu plattformen heter. De med den stora paddan till skärm, ja 2015 XC90 och resten 2017 och framåt (V90 och de som kom efter det).
#1576444
Robbi skrev: fre 19 apr 2024, 05:29
HeavyMetal skrev:
246 skrev: tor 18 apr 2024, 00:08

Fick samma svar från Volvo Sverige. Bilen i fråga är iof en V90 tillverkad aug-18 MY19, dom frågade om reg.nr och svaret blev att jag ej kommer drabbas av nedstängningen. (finns plats för simkort i bilen)
Undrar då om det kanske kommer drabba bilar utan simkortshållare? Vilka bilar isf har inte det från MY-18 och uppåt?
Alla bilar med sista/senaste sensus systemet från MY-18 och upp borde ju klara sig utan problem.
Alla som är byggda på den senaste plattformen, klarar sig, vad nu plattformen heter. De med den stora paddan till skärm, ja 2015 XC90 och resten 2017 och framåt (V90 och de som kom efter det).
Ja precis. Alla som har Sensus från 2016 med 9" skärmen verkar klara sig som visas här i länken längst upp till vänster. https://www.volvocars.com/se/support/downloads/maps

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]