Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1575543
Hej alla.
Märkt att det börjar pulsera lite i bromsen. Kanske inte så det har någon praktisk betydelse men rätt irriterande. Ser att en bromsskiva bak börjar se sliten ut, antagligen stått parkerad med fuktiga belägg och det gett några kanter som tyvärr inte verkar gå bromsa bort.
Förstått att ate tillverkar beläggen. Men vilka skivor till bakaxeln ska man köpa? Googlar man så finns det två, belagda eller inte. Antar att belagda ger bättre rostskydd på utan där beläggen inte tar. Tänker mig beställa belägg och skivor. Göra jobbet själv. Gäller en V60 -21. Vart beställer ni delar ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1575545
Jag beställer oftast från Trodo.

Nu har jag belagda skivor och belägg från Brembo. Tycker det funkar bra och jag är nöjd. :-)
av Axii
#1575566
Jag köpte skivor och belägg till fram för min V60-19 från Vparts (visade sig vara delar från ABS). Packades och skickades trots röd dag över påsken och snabb frakt när väl Postnord tog emot det (dagen efter leverans). Lät dock verkstan göra själva jobbet sedan, lat som man är... :-D
av KalleJ
#1575575
Skivorna har lägre betydelse, beläggen är viktigare som du själv ha förstått.
Rostar i vilket fall, och de har mer med användning och miljö att göra.

Getech.se (bra service o snabb leverans), Biltemas belagda skivor eller "Premium" kategorin på Trodo.se
av III
#1575663
Nu har jag beställt skivor och belägg från trodo. blev ate. Jämförde med de leverantörer ni föreslog och de jag hittade. Trodo blev billigast på ate.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1575666
@III, Kommer bli bra. Kört med Ate sedan 2018 på två olika bilar och alltid fungerat bra
av III
#1575670
Micce1980 skrev: ons 10 apr 2024, 07:38 @III, Kommer bli bra. Kört med Ate sedan 2018 på två olika bilar och alltid fungerat bra
Det tror jag säkert. Alltid använt orginal eller ate. Nu ska det bara komma och sen ska jag ta mig tiden, men det är ju ett enkelt jobb bortsett från backa p-bromsen. Har i en annan tråd efterlyst möjlighet att låna eller hyra obd-läsare, annars får jag testa 9-voltsbatteri
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1575671
@III, Går bra med bägge, var försiktig när du delar kontakten till p-bromsen bra så kontaktstycket inte går sönder, sett att någon lyckats här men lagade det på något vis
av III
#1575735
Ni som kör tillbaks elmotorerna med 9-voltsbatteri, när ni är klara på ena sidan, kör ni tillbaks elmotorn med batteriet och byter på andra sidan efter det, kör tillbaks andra med och sen pumpar ur bromsen eller byter ni på båda sidor först och sen pumpar ur och sen drar p-bromsen i bilen och låter den köra ut motorerna eller hur gör ni?

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]