Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574904
246 skrev: ons 03 apr 2024, 02:42
Affan33 skrev:
246 skrev: ons 03 apr 2024, 01:27 Heater värmer motor och kupe om bilen är tillverkad före vecka 46 2018. Efter det värmer den bara kupen.
Så min 2021 V60 värmer inte motorn, känns korkat? Hela syftet är väl att förvärma kupén och skona motorn från kallstart? :-/
Ja, tyvärr är det så. Mitt bilköp föll på just det..jag ville ha en bil med både och. Fick leta efter bil som tillverkades före v46-2018.
MEN, det finns en lösning på detta (såg jag efter jag köpt bil), 2 pers här på forumet har kopplat ur en kontakt och då fått värme till motorn.
Tråden finns under v60-19 och rubriken heter "Värmer parkeringsvärmaren motorn öht V60cc -19/20"..finns ganska högt upp i listan och läs sidan 3 och 8. Där har du lösningen
Vad kan anledningen vara att Volvo ändrade så bränslevärmaren på nyare Volvo inte förvärmer motorn? Jag tycker det är svårt att lista ut. Kan det vara så enkelt att de spara ett värmelement, lite slang, klämmor, skruvar m.m. Många bäckar små. Så blev ekonomerna nöjda. Men vi bilägare mindre nöjda.
#1575026
Vet inte varför Volvo ändrade på det, gissningsvis pga EU:s utsläppskrav eller liknande?!
Hela paketet finns kvar, precis som innan v46-18 (MY19), men om jag förstått det rätt satte de dit en kontakt (eller programmera om) som hindrar den uppvärmda kylarvätskan med en strömsatt ventil. Några här på forumet som ganska enkelt kopplat ur den, och allt funkar precis som förr-varm motor och kupe.

Själv undrar jag om miljövinsten verkligen är större med att starta en iskall motor, eller låta en 6kw värmare utan avgasrening gå ca 15 minuter innan start?? Vid nollan ute så räcker ca 10-15 minuters värmare för att få motortemp till ca 40-45 grader, varmare än så blir inte motorn, inte ens med 30 minuter (har mätt med instrument genom OBD) Värmaren känner av tempen och går ner på halvfart/håller värmen.
Är det minus 25 så lär nog värmaren behöva gå 30-40 minuter för motor och kupe

Jag skulle inte vilja starta min motor iskall varje morgon..nej tack!!

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]