Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Atilla
#1574234
Hej,
Köpte en V60 i fredags av en privatperson, sommarfälgarna har navringar. Och detta slog mig nu om fälgarna är originala eller inte…
Kan man se på något smart sätt om fälgarna är från Volvo eller om det är eftermarknad.
Bifogar även en bild

Tack för hjälpen
Mvh
Bilagor
IMG_1132.jpeg
IMG_1132.jpeg (6.87 MiB) Visad 731 gånger
Senast redigerad av 1 Atilla, redigerad totalt 0 gånger.
#1574236
StefanN skrev:Det är ju en gammal Ixion I och den har ju inget att göra på dom årsmodellerna här. Kan komma från en gammal XC90 då behövs navringar. Kolla efter VO 31414017 på baksidan.
Ixion 1 kom väl aldrig i svart? Bara Ixion 2 och då ska det väl vara små ränder i också? Kan ha helt fel här men som du säger så borde det finns ett artikelnummer på insidan men även en Volvostämpel.
#1574308
Zanders skrev: tis 26 mar 2024, 15:18Ixion 1 kom väl aldrig i svart? Bara Ixion 2 och då ska det väl vara små ränder i också? Kan ha helt fel här men som du säger så borde det finns ett artikelnummer på insidan men även en Volvostämpel.
Det stämmer. Ixion till just S/V60 (P3) är inte silver och svart utan silver och en ljus typ av vad som vanligt förekommande kallas för bland annat antracitgrå. På bilden ser just den kulören väldigt mycket mörkare ut än den gör på Ixion i verkligheten. Att hjulbultskåpan inte är original för S/V60:s Ixion är desto lättare att avgöra.

Färgmässigt håller jag med om att fälgen i fråga liknar Ixion II till S/V60, men den finns enbart i storlek 19x8” till S/V60, 20x8” till XC60 samt i 18x7,5” till V40 och då med vingdesignen du nämner - så just Ixion II kan vi avskriva.

Är det inte en Ixion som är fotograferad i ett väldigt speciellt ljus är min gissning att det är en eftermarknadsfälg från exempelvis Ocean som tillverkar/tillverkade bland annat flera olika Ixion-replikor. Exemplet under är ett sådant och kommer från användaren @GrimReaperV70N.

Vill man inte spekulera så svarar siffrorna stämplade på fälgens baksida på frågan. Det finns en möjlighet att de är originalfälgar från Volvo - även om de ser ut att stämma bättre överens med de på bilden under än med Ixion.

Men som sagt i tråden; fälgen är inte original för din bil då den är en SPA-bil. Fälgar från Ixion-serien har aldrig varit aktuella som originaltillval för någon SPA-bil i 60-serien. De har endast funnits till SPA-bilar i 90-serien och då under andra benämningar som exempelvis 21" (och 20”) 5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut - 147 (och 1056) eller 19" (och 18”) 5-Spoke Matt Black Diamond Cut - 158 till S/V90.
Bilagor
IMG_2925.jpeg
IMG_2925.jpeg (211.01 KiB) Visad 567 gånger

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]