Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kaffeslurk
#1573684
Hej. Kikar lite smått på en begagnad V60 B3 Bensin, men blir lite fundersam kring milen...

Är det vägmätaren som är ovanför trippmätaren på denna bild?

Isåfall har ju bilen gått mindre än trippmätaren står på... Eller är jag helt fel ute? :x
Bild
Användarvisningsbild
av bem
#1573686
TM = Trippmätare Manuell (av föraren nollställbar). Sen finns det en Trippmätare till TA, Trippmätare Automatisk.
Det du skall kika på är Vägmätaren i färddatorn, den visar bilens totala körsträcka, den går inte nollställa.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Kaffeslurk
#1573687
RobbanH skrev: ons 20 mar 2024, 16:11 Vägmätaren visar 3663,3 mil och trippmätaren 810,6 mil. Där är en liten punkt mellan 6 och 2 i trippmätaren.
Där ser man, fyllde ytterligare ett år på 30-skalan igår faktiskt, får skylla på åldern...

Däremot har Transportstyrelsen över 8000 mil registrerat, så antar att senaste besiktningsman skrivit av trippmätaren när denne noterade mätarställningen...
av 246
#1573726
Kaffeslurk skrev:
RobbanH skrev: ons 20 mar 2024, 16:11 Vägmätaren visar 3663,3 mil och trippmätaren 810,6 mil. Där är en liten punkt mellan 6 och 2 i trippmätaren.
Där ser man, fyllde ytterligare ett år på 30-skalan igår faktiskt, får skylla på åldern...

Däremot har Transportstyrelsen över 8000 mil registrerat, så antar att senaste besiktningsman skrivit av trippmätaren när denne noterade mätarställningen...
Du borde bums ta kontakt med besiktningen och få det rättat, helst samma anläggning. Efter nästkommande besiktning kommer du få problem. Det kommer stå "Varning-felaktigt miltal" Den dagen du säljer bilen vill ingen ha den, dom kommer tro du skruvat mätaren. Så ju längre tiden går blir det svårare för dig att motbevisa. Följ gärna mitt råd. Tänk på att dina besiktningsprotokoll funkar som en värdehandling
av Kaffeslurk
#1573731
246 skrev: tor 21 mar 2024, 02:02
Kaffeslurk skrev:
RobbanH skrev: ons 20 mar 2024, 16:11 Vägmätaren visar 3663,3 mil och trippmätaren 810,6 mil. Där är en liten punkt mellan 6 och 2 i trippmätaren.
Där ser man, fyllde ytterligare ett år på 30-skalan igår faktiskt, får skylla på åldern...

Däremot har Transportstyrelsen över 8000 mil registrerat, så antar att senaste besiktningsman skrivit av trippmätaren när denne noterade mätarställningen...
Du borde bums ta kontakt med besiktningen och få det rättat, helst samma anläggning. Efter nästkommande besiktning kommer du få problem. Det kommer stå "Varning-felaktigt miltal" Den dagen du säljer bilen vill ingen ha den, dom kommer tro du skruvat mätaren. Så ju längre tiden går blir det svårare för dig att motbevisa. Följ gärna mitt råd. Tänk på att dina besiktningsprotokoll funkar som en värdehandling
Kollar man på Transportstyrelsen står det:

Noterad mätarställning
8083

Ett tillägg säger att det inte är specificerat om det är km eller mil. Brukar det stå så på deras tjänst?
Kanske alltid varit så... Biluppgifter.se är ännu roligare ä, där står det 800 mil (!!)

Upplagt för strul, så ja, jag kanske väntar in en annan bil att komma in, har inte bråttom med köp!
Användarvisningsbild
av bem
#1573736
Går väl få ut äldre besiktningsprotokoll på en bil och jämföra vad mätarställningen var förra besiktningen?
Kanske kan ge ledtråd. Och bilen har väl en servicebok där mätarställning skall noteras vid varje service. Sen går det väl gissar jag koppla in bilen till VIDA (Volvoverkstad har det) och se hur långt bilen verkligen rulllat?
av Kaffeslurk
#1573759
Fick svar från Transportstyrelsen att det inte finns någon annan mätarställning inrapporterad. Klantigt isåfall att besiktningsföretaget rapporterat in fel, men är nog inte första gången...de rekommenderade att kontakta besiktningen om mätarställningen är fel så de kan korrigera.. jag har ingen panik med bilköp så tänker nog avvakta och se vad som händer med denna ...
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]