Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573588
Hej ni som har nämna modeller hur funkar värmepaketet i dessa funkar parkeringsvärmaren utan ansluten kabel eller bara när den står på laddning? Som jag förstått slopade man webasto nånstans kring dessa modellår? Och kör med elvärmare? Hur upplever ni effekten? Värmer den bättre sämre eller likvärdigt mot fossilbil?

Mvh
#1573597
LazerHawke skrev: tis 19 mar 2024, 17:19 Hej ni som har nämna modeller hur funkar värmepaketet i dessa funkar parkeringsvärmaren utan ansluten kabel eller bara när den står på laddning? Som jag förstått slopade man webasto nånstans kring dessa modellår? Och kör med elvärmare? Hur upplever ni effekten? Värmer den bättre sämre eller likvärdigt mot fossilbil?

Mvh
Beror på vilken Volvomodell du har i åtanke, men mer generellt över hela linjen var det nog tänkt att laddhybrider skulle få elvärmare istället för bensinvärmare från och med MY22 early. Men vissa modeller fick på grund av chipbristen som var fortsätta med bränsledriven värmare. XC60 vet jag fick fortsätta med bränslevärmare nån årsmodell innan elvärmaren återkom. På min V90 Recharge MY22 early var det sista gången möjligheten fanns ha bensinvärmare. Jag valde bort elvärmaren som egentligen var standard då men det gick som option välja bensinvärmare istället och det gjorde jag. Om man bortser från miljöaspekten av att ha en bensindriven värmare ansåg jag att bensinvärmare var bättre med tanke på att hybridbatteriet bara är på 11,6 kWh på min V90 Recharge, från och med MY22 late ökade Volvo hybridbatteriet till 18,8 kWh och då kan en eldriven värmare nog vara vettigare eftersom hybridbatteriet är så pass stort.
Jag är nöjd med hur min bensinvärmare funkat under de 3 vintrar den varit i bruk här. Använder man den mycket så kan man behöva ladda 12-volt startbatteriet emellanåt. Varje start av bensinvärmaren tar av 12-volt startbatteriets kapacitet, och ibland hinner man ju inte köra eller ladda ikapp (när hybridbatteriet laddas så laddas även 12-volt startbatteriet, men bara så länge laddning pågår av hybridbatteriet).
Bensinvärmaren går starta utan att hybridbatteriets laddsladd är ansluten. Den går även starta om laddsladden är ansluten. Elvärmaren få andra svara å som har det i sin Volvo laddhybrid. Men det vore väl konstigt tycker jag om inte principen är samma för elvärmare dvs. den går starta vare sig laddsladden till hybridbatteriet är ansluten eller ej.
Personligen skulle jag välja en Volvo laddhybrid med bensinvärmare om hybridbatteriet är mindre än 18,8 kWh. Men det är jag det. Borde funka bra med elvärmaren oavsett storlek på hybridbatteriet men startar man elvärmaren utan laddsladd ansluten lär ju hybridbatteriet stå för elvärmarens strömförsörjning. Hur mycket ström som det drar en normal uppvärmningscykel (beror på hur kallt det är ute hur länge värmaren behöver köras) vet jag inte.
#1573598
bem skrev: tis 19 mar 2024, 18:34
LazerHawke skrev: tis 19 mar 2024, 17:19 Hej ni som har nämna modeller hur funkar värmepaketet i dessa funkar parkeringsvärmaren utan ansluten kabel eller bara när den står på laddning? Som jag förstått slopade man webasto nånstans kring dessa modellår? Och kör med elvärmare? Hur upplever ni effekten? Värmer den bättre sämre eller likvärdigt mot fossilbil?

Mvh
Beror på vilken Volvomodell du har i åtanke, men mer generellt över hela linjen var det nog tänkt att laddhybrider skulle få elvärmare istället för bensinvärmare från och med MY22 early. Men vissa modeller fick på grund av chipbristen som var fortsätta med bränsledriven värmare. XC60 vet jag fick fortsätta med bränslevärmare nån årsmodell innan elvärmaren återkom. På min V90 Recharge MY22 early var det sista gången möjligheten fanns ha bensinvärmare. Jag valde bort elvärmaren som egentligen var standard då men det gick som option välja bensinvärmare istället och det gjorde jag. Om man bortser från miljöaspekten av att ha en bensindriven värmare ansåg jag att bensinvärmare var bättre med tanke på att hybridbatteriet bara är på 11,6 kWh på min V90 Recharge, från och med MY22 late ökade Volvo hybridbatteriet till 18,8 kWh och då kan en eldriven värmare nog vara vettigare eftersom hybridbatteriet är så pass stort.
Jag är nöjd med hur min bensinvärmare funkat under de 3 vintrar den varit i bruk här. Använder man den mycket så kan man behöva ladda 12-volt startbatteriet emellanåt. Varje start av bensinvärmaren tar av 12-volt startbatteriets kapacitet, och ibland hinner man ju inte köra eller ladda ikapp (när hybridbatteriet laddas så laddas även 12-volt startbatteriet, men bara så länge laddning pågår av hybridbatteriet).
Bensinvärmaren går starta utan att hybridbatteriets laddsladd är ansluten. Den går även starta om laddsladden är ansluten. Elvärmaren få andra svara å som har det i sin Volvo laddhybrid. Men det vore väl konstigt tycker jag om inte principen är samma för elvärmare dvs. den går starta vare sig laddsladden till hybridbatteriet är ansluten eller ej.
Personligen skulle jag välja en Volvo laddhybrid med bensinvärmare om hybridbatteriet är mindre än 18,8 kWh. Men det är jag det. Borde funka bra med elvärmaren oavsett storlek på hybridbatteriet men startar man elvärmaren utan laddsladd ansluten lär ju hybridbatteriet stå för elvärmarens strömförsörjning. Hur mycket ström som det drar en normal uppvärmningscykel (beror på hur kallt det är ute hur länge värmaren behöver köras) vet jag inte.
Xc60 laddhybrid funderar jag på faktiskt
#1573603
Har testat flera olika laddhybrider och Volvons är jättebra för allt funkar utan att man behöver dra igång bensinmotorn.
En Kia laddhybrid har bensinmotorn igång hela tiden för att hålla kupén med värme, trodde det var fel på den först...
Med Volvon kan man köra ca sex mil med allt påslaget på vintern...
#1573605
Om jag minns rätt så för XC60 var det elvärmare som kom MY22 early men så redan MY22 late blev det bensinvärmare igen på grund av chipbristen som var då. Sen hängde nog bensinvärmare med även MY23 åtminstone early. Numera är det elvärmare igen i XC60 laddhybrid, kanske sen MY23 late (och nyare) men jag tror det var från och med MY24.
Det går säkert söka sig fram bland inlägg här på forumet för att få exakta MY (early resp. late) på det jag beskriver ovan. När det var chip brist prioriterade Volvo Cars 90-serien och i alla fall V90 laddhybrid klarade sig från att åter få bensinvärmare efter MY22 early p.g.a. chipbristen. Lite osäker om XC90 laddhybrid klara sig helt från bensinvärmare, tror den fick det nån MY lite senare en sväng.
Senast redigerad av 5 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1573639
Har precis hämtat en my24.
Elvärmaren måste ha minst 30% laddning på hybridbatteriet för att gå igång.
Nu när jag är ute på jobb funkar ju inte parkeringsvärmaren för jag har nästan aldrig möjlighet att ladda.
Men man kan fjärrstarta bilen 15 min innan man åker, varm bil och bra för miljön😁
#1573640
mbc skrev: ons 20 mar 2024, 05:53 Har precis hämtat en my24.
Elvärmaren måste ha minst 30% laddning på hybridbatteriet för att gå igång.
Nu när jag är ute på jobb funkar ju inte parkeringsvärmaren för jag har nästan aldrig möjlighet att ladda.
Men man kan fjärrstarta bilen 15 min innan man åker, varm bil och bra för miljön😁
Ja kunna starta bensinmotorn på bilen är ju bra för då får man ju avgasrening också förutom varm kupé och varm motor. Bränsledriven värmare spyr ju tyvärr ut orenade avgaser, som ju många klagat på genom åren. En fördel med bränslevärmare är dock att man kan köra den upp till 30 min om det behövs om det är riktigt kallt, nackdel är att motorn värms inte av bränslevärmaren (i alla fall inte på min V90 Recharge MY22 early), annat än vid behov under körning (då den agerar som s.k. tillskottsvärmare, om man inte inaktiverat i bilens inställningar att tillskottsvärme skall kunna startas).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1574264
Bilen är "smart", bränslevärmaren alt. motorvärmen värmer upp till inställd temperatur och är kupén varmare än inställd temp så startar AC:n. Jag brukar bocka ur (stänga av) bränslevärmaren under "sommartid" för att spara "lite" bränsle och gångtid.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]