Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573421
Alla tidigare bilar jag ägt har jag alltid stängt av start/stop funktionen på vid varje körning, alltifrån min v40 från 2018 or seat från 2020 men nu har vi en B4 v60 och start/stopfunktionen stör mig inte längre alls men vi planerar att ha bilen under många år (iaf tills bilen är 10år).
Frågan är: bör vi då stänga av funktionen för att hindra slitage eller är det inte som förr när startmotorn pajade efter 4 år för att den gick loss vid varje start/stop scenario? Förenklat: vinnar jag något på att ha start/stop avstängt?
#1573425
Det går inte sönder några startmotorer på S/S bilar överhuvudtaget. Det finns inte ett fall på hela det här forumet.
#1573493
Lövet skrev:Det går inte sönder några startmotorer på S/S bilar överhuvudtaget. Det finns inte ett fall på hela det här forumet.
Kanon, så¨forumet har koll på alla bilar :) Klart det har gått sönder startmotorer, inte mer än vad det gör på en bil utan S/S dock.
Senast redigerad av 1 Hellrider, redigerad totalt 0 gånger.
#1573500
Hellrider skrev: mån 18 mar 2024, 19:25
ThorHammer skrev:Finns ingen traditionell startmotor i mildhybrider. Det är elmotorn som fungerar som motor, generator och startmotor.
Jo det finns, beroende på årsmodd och motor.
Skulle vara intressant med källa på att det finns mildhybrider med traditionell startmotor. Modell och årsmodell.
#1573501
ThorHammer skrev:
Hellrider skrev: mån 18 mar 2024, 19:25
ThorHammer skrev:Finns ingen traditionell startmotor i mildhybrider. Det är elmotorn som fungerar som motor, generator och startmotor.
Jo det finns, beroende på årsmodd och motor.
Skulle vara intressant med källa på att det finns mildhybrider med traditionell startmotor. Modell och årsmodell.[/quote Tex en D420T8 2023:a . Sen vill jag minnas att även bensinare hade det på tidiga kers.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]