Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joseff2
#1573262
Hej allihop. Nu har jag gått och snöat in mig på en xc60, jag skulle behöva råd från er som har stenkollen.

Tänkte lägga max 250K.

Med dagens andrahandsvärden vill jag inte lägga mer. Det ska vara en pendlingsbil (3-4 mil tur o retur mån-fre) samt alla andra sysslor och massa roliga utflykter med stor hund.

Min fråga som alltid köpt bensin lyder:

Är det ok att köpa en D4 som gått ca 15k mil för dessa pengar? För det är det man verkar få för tillfället.
Jag är ny på modellen och vet inte mycket om hållbarheten förutom att den tydligen ska ha aluminium runt hjulhusen.

Ska man se efter bensinare istället?
Eller spelar det ingen större roll i det stora hela?

Ser att det finns ex v90 för ner mot 200K med samma miltal/ålder, men jag åker lite ”offroad” ibland med hunden samt gillade jag att komma upp högt när jag hade min xc90 ett tag.

Vad är för/emot?

Känner mig lite kluven runt kanske främst miltalen ?

Tanken är ett långsiktigt köp, behålla åtminstone 6-10 år.
1500 mil om året minst.

Hjälp uppskattas, tack.
Användarvisningsbild
av bem
#1573267
Kan du leva med att du inte kommer kunna ha maskinskadeförsäkring när bilen passerat 10 år eller 20000 mil (Volvia som exempel) vilket som inträffar först kan väl en 15000 mila-bil vara helt OK. Men slitagedelar börjar bli dags byta när bilen börjar komma upp i lite högre mil. Underhållskostnaderna ökar i regel med milen, men inte säkert. Kan man meka själv typ byta bromsbackar och bromskivor och liknande kan man förstås hålla nere underhållskostnaderna. När bilen börjar bli till åren är det väl sällan man servar på märkesverkstad, finns många mindre och även kedjor som servar till betydligt lägre kostnad. Stämpel i boken vill man ju ha för framtiden om man skall sälja bilen senare. Brorsan har en XC60 MY15 D4 som han varit mycket nöjd med, har haft den sen den var ny och har den än. Har inte gått värst många mil. Han har slutat serva den på Volvoverkstad, tror det var Mekonomen sist han serva då det var betydligt billigare. Själv kör jag V90 T6 (bensin) Recharge (laddhybrid med elmotor) MY22. Den har eAWD dvs 4-hjulsdrift i körläge Constant AWD men inte riktigt så bra som bilar med permanent dito. Nackdelen är markfrigången som inte är speciellt hög på V90 så ge sig in på skogsbilvägar får man se upp med.
Har för mig XC60 kom i generation II till årsmodell 2017 men det får du kolla upp om det är viktigt för sig.
Personligen skulle jag välja XC60 med så få mil på mätaren som möjligt och bry mig mindre om utrustningsnivå och gen I eller 2. Dragkrok kan man alltid eftermontera (en fast t.ex.) om man behöver det. Synd att V90 Cross Country nog ligger utanför din budget annars kanske en sån passat dig också? Kanske V60 Cross Country kan funka?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Joseff2
#1573339
Jag kan nog leva med det, tanken var en nyare modell mest som jag ska behålla i flera år och känna mig nöjd med. Hur upplever du din V90 i markfrigång under vintertid/landsvägar (bortsett från din eAWD).
Man kanske bör landa i en äldre XC60 som du skriver, eller helt enkelt kolla på V90 med 2wd.
Jag har gått in rätt hårt för den nyare modellen av xc60, mycket för att det är en nyare modell, däremot bör man kanske inte stirra sig blind på det.
Det viktigaste är nog att hunden ska ha bra med plats i bagaget och att jag kan ta mig fram under vintertid på främst motorvägen men ibland vill jag köra en avstickare ut mot tex skärgården och då är det inte alltid jättebra plogat på de mindre vägarna. Mycket så mina tankar går. Annars hade jag nog bara kört på en v90 utan att tänka.
Hmm.
Användarvisningsbild
av bem
#1573351
Av din beskrivning var du vill kunna köra skulle jag satsa på en AWD, oavsett XC60 eller V90. Jag har 19 tum sommarhjul och 18 tum vinterhjul (dubbat) på min V90 Recharge (MY22). Hittills har jag inte kört fast på varken sommar- eller vinterhalvåret på lite sämre vägar när jag har körläge Constant AWD. Det jag är orolig för att bli hängande på underredet på nån sämre väg med upphöjd mitt.
Kolla runt lite vad du får att välja på för 250 tkr XC60 eller V90, AWD. Jag skulle skippa D3 motor (i klenaste laget för så här tunga bilar). Diesel kanske är lite ”ute” men har du inget emot det så borde det finnas en del D4 välja på.
Vad gäller utrustningsnivå är väl grundnivån rätt riklig men mellannivå kan förstås vara lite trevligare om man vill ha lite extra utrustning. Klimatpaket är trevligt ha i vårt klimat. Automat är det i de flesta numera så det är nog vettigt välja. Det finns en tjock Vi bilägare beg special 2024 (249 kr) som kanske kan vara värt köpa. Står lite där om beg XC60 och V90 osv.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Joseff2
#1573606
Ja, jag har breddat vyerna sista dagarna. Det ligger mellan xc60 gen1/2 samt V90 fast med AWD. Svårt att välja dock.
Förstår, angående underredet. Lite det jag sitter och tänker på med. Spännande hur det blir när man kommer till en upphöjd mitt.

Funderar på T/B motorerna, det kryllar dock inte av dom när det kommer till de äldre xc60 har jag märkt.
Inget emot att köra en diesel men jag kör inte några längre sträckor heller vardagligen utan ca 4/5 mil, känns som en bensinare är rimligare fast det kanske ej spelar roll längre.
Ska titta lite i den där katalogen du nämnt, kan vara värt att ta reda på en del fakta. (även fast jag inte är så kräsen av mig, det kan skilja en del som jag förstått på de olika utrustningarna när det kommer till begagnat och man kan göra småklipp ibland).

Känns ju som att en ny generation av xc60 kommer hålla värdet längre än en äldre modell rent generellt dock, men jag är lite inne på Gen 1 facelift då de finns till vettiga priser och låga miltal. :-)
av valln
#1573629
Som jag ser det är det alltid bättre att köpa senaste generationen, framförallt att man får en 10 år säkrare bil.
Användarvisningsbild
av bem
#1573647
valln skrev: tis 19 mar 2024, 22:33 Som jag ser det är det alltid bättre att köpa senaste generationen, framförallt att man får en 10 år säkrare bil.
Det beror allt på. Säkrare borde (Volvo)bilarna bli. Men inte säkert en nyare (generation eller modell) bil har så jättemånga andra fördelar att det väger över jämfört med en föregående. T.ex. jag har en V90 MY22, den tycker jag inte på nån avgörande punkt har nån fördel över min tidigare V70 MY14. Hade V70 funnits i sortimentet när jag beställde min V90 i jan -21 hade jag valt den istället. Större utrymme är det t.ex. Bättre bakåtsikt. Tillräcklig säkerhetsnivå. Bättre förarinstrument m.m. Skulle sluppit Google infotainment, m.m. Sitter lika bra om inte bättre i förarstolen i en V70 MY14 tycker jag. Tystare i kupén under körning både på asfalt (grov) och grusvägar. Bättre rostskydd, osv.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]