Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572607
Hej har en liten fundering på framtida bilbyte är inte så insatt hur laddhybriderna är i längden när det kommer till körning låt säga du kör en längre resa exempelvis på el och när elen börjar bli tom så kickar den igång förbränningsmotorn eller? I denna situation undrar jag är motorn förvärmd på något sätt? Tänker motorn har vilat under körning på el och kickar igång rätt plötsligt kall olja etc? Kan någon förklara på ett bra sätt hur konstruktionen ligger till där?

Mvh
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
#1572609
Den är inte förvärmd. Det är riktigt att det ju inte är så bra för motorn men det är ju många kallstarter med en ren fossil också. Har kollat maskinskadestatistik och pratat med flera Volvo-mekaniker, det är ovanligt med fel på motorerna trots konstruktionen.
av Lövet
#1572610
Vet inte hur Volvo gör exakt men andra märken (Vw bla) kör oljepumpen under vissa förutsättningar så att det åtminstone finns olja på alla rätta ställen. De har också annat material i cylinderloppen än de vanliga bensinarna. Kanske Volvo har något liknande.
av LazerHawke
#1572626
perhall skrev: lör 09 mar 2024, 01:31 Den är inte förvärmd. Det är riktigt att det ju inte är så bra för motorn men det är ju många kallstarter med en ren fossil också. Har kollat maskinskadestatistik och pratat med flera Volvo-mekaniker, det är ovanligt med fel på motorerna trots konstruktionen.
Iofs är det ju en annan sorts kallstart stillastående även om den en liten stund varvar upp så borde ju "kallstarten" varva upp mer för att matcha farten i detta fall vilket i min tanke låter som döden för motorn om den inte är smörjd i cylindrarna något innan.
av S65D
#1572637
Ja, känns som det kan bli en liten chock för motorn om man kryper runt på el en kall vintermorgon och helt plötsligt ska på en motorväg. Det har nog resulterat i en hel del kickdowns på en yrvaken motor av förare som inte tänker på det eller bryr dig. Att sådant behöver ske är lätt att undvika i de flesta situationer med hjälp av lite extra planering. Sen kanske det är som tidigare nämndes att Volvo, likt andra tillverkare, har vidtagit åtgärder.
#1572653
I min så startar motorn lite före tomt batteri för att gå på tomgång innan den matchar varvet man ligger på för tillfället, dock vid plattan i mattan så startar ju motorn å råmar iväg på stört.
Men eftersom jag å är en funderare så planerar jag lite för att inte slita på motorn i onödan.
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
#1572655
Jag hade en kompis med en Saab 900, han påstod att det sliter enormt på växellådan i en Volvo 240 om man parkerar den i backe och lägger i 1:an, släpper kopplingen och sen drar i handbromsen. Det är säkert sant att det inte är bra, men en M45/46/47 går ju i princip aldrig sönder, ibland oroar man sig i onödan (jag fick en rejäl uppsträckning av honom).
#1572658
x74 skrev: lör 09 mar 2024, 17:10 I min så startar motorn lite före tomt batteri för att gå på tomgång innan den matchar varvet man ligger på för tillfället, dock vid plattan i mattan så startar ju motorn å råmar iväg på stört.
Men eftersom jag å är en funderare så planerar jag lite för att inte slita på motorn i onödan.
Hmm hur löses den biten med att låta motorn gå på idle när bilen är på rull? Är det ungefär som frihjulet?
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]