Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572704
LazerHawke skrev:
x74 skrev: lör 09 mar 2024, 17:10 I min så startar motorn lite före tomt batteri för att gå på tomgång innan den matchar varvet man ligger på för tillfället, dock vid plattan i mattan så startar ju motorn å råmar iväg på stört.
Men eftersom jag å är en funderare så planerar jag lite för att inte slita på motorn i onödan.
Hmm hur löses den biten med att låta motorn gå på idle när bilen är på rull? Är det ungefär som frihjulet?
Det är ju en automatlåda (fram) och eldriften ligger bak (på dessa bilar)

/Thomas
#1572712
Funk skrev:
LazerHawke skrev:
x74 skrev: lör 09 mar 2024, 17:10 I min så startar motorn lite före tomt batteri för att gå på tomgång innan den matchar varvet man ligger på för tillfället, dock vid plattan i mattan så startar ju motorn å råmar iväg på stört.
Men eftersom jag å är en funderare så planerar jag lite för att inte slita på motorn i onödan.
Hmm hur löses den biten med att låta motorn gå på idle när bilen är på rull? Är det ungefär som frihjulet?
Det är ju en automatlåda (fram) och eldriften ligger bak (på dessa bilar)

/Thomas
aah på såvis :)
#1572827
LazerHawke skrev: lör 09 mar 2024, 00:03 Hej har en liten fundering på framtida bilbyte är inte så insatt hur laddhybriderna är i längden när det kommer till körning låt säga du kör en längre resa exempelvis på el och när elen börjar bli tom så kickar den igång förbränningsmotorn eller? I denna situation undrar jag är motorn förvärmd på något sätt? Tänker motorn har vilat under körning på el och kickar igång rätt plötsligt kall olja etc? Kan någon förklara på ett bra sätt hur konstruktionen ligger till där?

Mvh
Motorn startar innan batteriet är slut och övergången sker i princip sömlöst. När förbränningsmotorn startar genomgår den en uppvärmnings cykel med begränsad effekt. Vidare så blir batteriet aldrig helt tomt, elmotorn hjälper till lite till och från under all körning. Ska man köra längre sträckor så ska man programmera färden i GPSen, så optimerar bilen användningen av el och bensin. Att bensin motorn bara vrålar igång på +3000 rpm sker bara vid kick down. Oftas märker man inte när bensinmotorn går igång. Finns inte någon vanlig startmotor på dessa, så motorn startas sömlöst som på mildhybriderna.

//Calle

#1572861
tjtj skrev:
perhall skrev: lör 09 mar 2024, 17:12 Men faktum är att det håller bra. De äldsta laddhybriderna är 6-7 år, en del har gått 25-30 000 mil.
Volvo har haft laddhybrider sen 2011 i produktion, så 13 års erfarenhet.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... 5202030ba9
Sant, glömde gamla modellen
#1572862
CalleSpeed skrev:
LazerHawke skrev: lör 09 mar 2024, 00:03 Hej har en liten fundering på framtida bilbyte är inte så insatt hur laddhybriderna är i längden när det kommer till körning låt säga du kör en längre resa exempelvis på el och när elen börjar bli tom så kickar den igång förbränningsmotorn eller? I denna situation undrar jag är motorn förvärmd på något sätt? Tänker motorn har vilat under körning på el och kickar igång rätt plötsligt kall olja etc? Kan någon förklara på ett bra sätt hur konstruktionen ligger till där?

Mvh
Motorn startar innan batteriet är slut och övergången sker i princip sömlöst. När förbränningsmotorn startar genomgår den en uppvärmnings cykel med begränsad effekt. Vidare så blir batteriet aldrig helt tomt, elmotorn hjälper till lite till och från under all körning. Ska man köra längre sträckor så ska man programmera färden i GPSen, så optimerar bilen användningen av el och bensin. Att bensin motorn bara vrålar igång på +3000 rpm sker bara vid kick down. Oftas märker man inte när bensinmotorn går igång. Finns inte någon vanlig startmotor på dessa, så motorn startas sömlöst som på mildhybriderna.

//Calle

Ja, men på vintern hoppar bensinmotor igång och kan även då vråla och gå på höga varv om man t ex försöker komma loss och det är halt.
#1573049
perhall skrev: mån 11 mar 2024, 22:32
CalleSpeed skrev:
LazerHawke skrev: lör 09 mar 2024, 00:03 Hej har en liten fundering på framtida bilbyte är inte så insatt hur laddhybriderna är i längden när det kommer till körning låt säga du kör en längre resa exempelvis på el och när elen börjar bli tom så kickar den igång förbränningsmotorn eller? I denna situation undrar jag är motorn förvärmd på något sätt? Tänker motorn har vilat under körning på el och kickar igång rätt plötsligt kall olja etc? Kan någon förklara på ett bra sätt hur konstruktionen ligger till där?

Mvh
Motorn startar innan batteriet är slut och övergången sker i princip sömlöst. När förbränningsmotorn startar genomgår den en uppvärmnings cykel med begränsad effekt. Vidare så blir batteriet aldrig helt tomt, elmotorn hjälper till lite till och från under all körning. Ska man köra längre sträckor så ska man programmera färden i GPSen, så optimerar bilen användningen av el och bensin. Att bensin motorn bara vrålar igång på +3000 rpm sker bara vid kick down. Oftas märker man inte när bensinmotorn går igång. Finns inte någon vanlig startmotor på dessa, så motorn startas sömlöst som på mildhybriderna.

//Calle

Ja, men på vintern hoppar bensinmotor igång och kan även då vråla och gå på höga varv om man t ex försöker komma loss och det är halt.
Personligen så är det riktigt halt kör jag oftast i körläge Constant AWD, då är IC motorn redan igång. Det ska spinna på ganska bra om man kör i körläge Pure för att man ska få igång IC motorn.

//Calle
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]