Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
#1572452
Tjena

Efter tre V70 så funderar vi på att byta till en begagnad XC60 gen II 2018 och framåt.
Kanske en laddhybrid och då undrar man vad man bör kolla upp speciellt och är det någon årsmodell man bör se upp med?

Tackar på förhand
Nu har vi en V70 D4 Aut med poolestar 2016 och 11 000 mil.
Användarvisningsbild
av bem
#1572461
Skall du ha en Volvo laddhybrid kan det vara bra att veta att hybridbatteriets storlek varierat genom åren och är numera, sen MY22 late, på 18,8 kWh då även starkare elmotor introducerades. Före dess var det på 11,6 kWh och något mindre före dess. Har du ett körmönster så du har möjlighet köra mycket på el och kan ladda t.ex. hemma kan en laddhybrid vara vettigt.
Annars skulle jag personligen överväga skippa laddhybrid ju äldre bilen är. Har en laddhybrid själv, V90 MY22 early, men jag skulle nog inte vilja ha en sån när den börjar bli till åren. Helt enkelt för mycket som kan strula och gå sönder med tiden, speciellt när ingen maskinskada längre går att teckna på grund av milen och eller åldern på bilen. Visst åker man tyst och fint i en Volvo laddhybrid, på el. Sen får du förstås ta reda på de svaga punkterna på XC60, för de finns, som på alla bilmodeller.
av Desmodue
#1572878
Vi kör mest 1-2 mil åt gången och kan ladda hemma men ibland åker vi till Tyskland, Frankrike, Italien mm, bor i Skåne, och det börjar ju införas restriktioner där man inte får köra med fossila bränslen. Annars går ju V70an fantastiskt bra och vi har kommit 150 mil på en tank och fullastade (ska gå 164 mil men).
av Lövet
#1572888
Även om hybrider är avancerade har det visat sig över åren att själva hybrid delen extremt sällan krånglar. Så vill du ha en hybrid, kör på. Jag hade inte varit särskilt orolig för just den biten.
Användarvisningsbild
av bem
#1572937
Desmodue skrev: tis 12 mar 2024, 09:40 Vi kör mest 1-2 mil åt gången och kan ladda hemma men ibland åker vi till Tyskland, Frankrike, Italien mm, bor i Skåne, och det börjar ju införas restriktioner där man inte får köra med fossila bränslen. Annars går ju V70an fantastiskt bra och vi har kommit 150 mil på en tank och fullastade (ska gå 164 mil men).
Om du tror den körsträckan (1-2 mil) kommer hålla i sig under en ev. ny bils innehehav så kan du lugnt välja en XC60 laddbybrid som har 11,4 eller 11,6 kWh batteri. Du kommer få betala en rejäl slant mer för att få 18,8 kWh hybridbatteri för det kom till MY22 late. Frågan är då från och med vilken årgång det sitter olika storlek i XC60 laddhybrid. Det kan du lista ut om du plöjer igenom alla manualer till XC60 "Twin Engine" och Recharge på Volvo Cars hemsida (Äga, Support & ägarmanualer).

Kika i manualerna under Hybridinformation, eller Eldrift och laddning, och därefter under Hybridbatteri. I slutet på Hybridinformationssidan står det.

XC60 Twin Engine:
MY2018 till och med MY2019 late har 11,4 kWh hybridbatteri.
MY2020 early och nyare (till och med MY2020 late) har 11,6 kWh hybridbatteri.

XC60 Recharge:
MY2021 early till och med MY2022 early har 11,6 kWh hybridbatteri.
MY2022 late och nyare har 18,8 kWh hybridbatteri.
Användarvisningsbild
av bem
#1573253
Desmodue skrev: tor 14 mar 2024, 10:42 Det behöver ju tvunget inte vara en hybrid, det går bra med en bensinare också.
Har de 4G eller 5G? V70an har ju 2G som slutar fungera i år.
Tror allt du behöver veta om din fråga står här på Volvo Cars hemsida:
https://www.volvocars.com/se/support/la ... 5113d79a83

Jag skulle bli förvånad om inte Volvo kommer med en lösning liksom de gjort för USA-marknaden där Volvobilar (jag vet ej hur långt bakåt) kunnat uppgraderas så de funkar med åtminstone 4G näten.

Det vore väl otroligt dålig service av Volvo om inte bilar av 2020 bakåt till 2016 och äldre inte skulle kunna kommunicera med Volvos egna tjänster. Vem f...n vil köpa bilar som inte har kommunikation med yttervärlden bara efter 3 år (2020 årsmodell i Volvos fall)? Dock kan inte Volvo rå för 2-3G släcks ner. Det är bara hoppas Volvo Cars inför en lösning även i Sverige som de gjorde för USA.

"Bilar av årsmodell 2017–2020 kommer antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en programvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare. Mer information kommer att följa efterhand.
Bilar av årsmodell 2016 eller tidigare kommer att förlora alla uppkopplade tjänster. "

Sen hybrid eller inte:
Jag skulle personligen välja en bensinare med färre mil på mätaren än en hybrid med fler mil på mätaren, speciellt ju äldre bilen är. Du slipper släpa runt på ett tungt hybridbatteri och du slipper risken för strul med allt som har med hybridsystemet att göra (batteriet, elmotorn, all elektronik runt detta osv). Frågan är väl om det ens går att köra en Volvo laddhybrid den dagen batteriet kanske blir kasst (skulle ju kunna hända)? Du kommer dessutom få betala extra bara för det är en hybrid. Sen kanske det är klokt välja nån årsmodell efter introduktionen av en viss modell (I eller II generation), ibland är det ju lite barnsjukdomar i början som kan ha rättats efter nån årsmodell. Jag vet dock inte om det gäller XC60 II.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]