Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#1572137
Hej. Skulle precis boka servicetid på Bilia.se. Bilen har gått 5600mil och jag gissar att dom då vill göra nått
intervalltillägg för 6000mil (nån som vet vad). Kostnaden som dyker upp är 10 260:- är detta någonstans rimmligt eller bör jag vända mig någon annanstans? Förslag?
Användarvisningsbild
av TTure
#1572153
Hej, Fick ett brev om att mitt serviceavtal löper ut 13 mars, så ringde och frågade vad som gäller framöver. Fick besked att Volvohandlaren skulle ersätta dessa gamla avtal med ett abonnemang istället! Dessa kunde tecknas på 2 alt 3 år. Detta ab var personligt och det skulle betyda att det INTE avslutas om jag säljer bilen!! Då jag har funderingar på att ev byta bil närmaste året så är det naturligtvis helt otänkbart.
Bilen har gått 5600 och mil skulle alltså vid nästa service, som jag brukar göra i aug-sep stå på ca 6300 mil.
Fick ett Capris på 5000 kr för en bas-service inkl byte av bromsolja.
av Lobocut
#1572155
Bosse78 skrev: mån 04 mar 2024, 18:10 Hej. Skulle precis boka servicetid på Bilia.se. Bilen har gått 5600mil och jag gissar att dom då vill göra nått
intervalltillägg för 6000mil (nån som vet vad). Kostnaden som dyker upp är 10 260:- är detta någonstans rimmligt eller bör jag vända mig någon annanstans? Förslag?
Intervalltillägg vid 6000 mil är bränslefilter (diesel), tändstift (bensin) och luftfiltret till motorn (alla).

Så nej, 10 262:- är inte rimligt. Du kan ju åka till vilken verkstad du vill, Merkonomen, Meka eller kalles bilmeck på hörnet. Eller så kan du göra det själv, om du vet hur du byter olja osv. Jag skulle aldrig betala över 4000kr för en service.
av Lobocut
#1572157
TTure skrev: mån 04 mar 2024, 19:34 Hej, Fick ett brev om att mitt serviceavtal löper ut 13 mars, så ringde och frågade vad som gäller framöver. Fick besked att Volvohandlaren skulle ersätta dessa gamla avtal med ett abonnemang istället! Dessa kunde tecknas på 2 alt 3 år. Detta ab var personligt och det skulle betyda att det INTE avslutas om jag säljer bilen!! Då jag har funderingar på att ev byta bil närmaste året så är det naturligtvis helt otänkbart.
Bilen har gått 5600 och mil skulle alltså vid nästa service, som jag brukar göra i aug-sep stå på ca 6300 mil.
Fick ett Capris på 5000 kr för en bas-service inkl byte av bromsolja.
Serviceavtal går att säga upp när som helst, men du får inte tillbaka pengarna för det du har betalat.
av UnleashFusion
#1572161
ahhh.. Bilia... Sveriges dyraste "Auktoriserad" verkstad av dom alla..vänd dig till andra Volvo-ÅF/eller MECA/Mekonomen för service..
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1572177
hmm så tändstift för 800kr, bränslefilter 350kr och luft filter 250kr 1400;. totalt är det som är intervalltillägget alltså? Är nått av det krångligt att byta ?
Användarvisningsbild
av TTure
#1572183
Jo, helt rätt att serviceavtal jag hade tidigare kunde sägas upp. Detta är nu uppsagt från Volvohandlarens sida.
Det är det nya Serviceabonnemanget som jag erbjöds att nu teckna har en bindningstid på 36 eller 24 mån.
Vilket jag rekommenderas att inte teckna om jag funderade på bilbyte enligt samtal med dem idag.
Bild
Bilagor
IMG_0021.jpeg
IMG_0021.jpeg (189.62 KiB) Visad 1417 gånger
av Lobocut
#1572203
TTure skrev: mån 04 mar 2024, 22:30 Jo, helt rätt att serviceavtal jag hade tidigare kunde sägas upp. Detta är nu uppsagt från Volvohandlarens sida.
Det är det nya Serviceabonnemanget som jag erbjöds att nu teckna har en bindningstid på 36 eller 24 mån.
Vilket jag rekommenderas att inte teckna om jag funderade på bilbyte enligt samtal med dem idag.
Bild
Står på hemsidan, att det bara är att ringa eller skicka mail, för att säga upp det.

” Hur avslutar jag mitt serviceavtal?
För att avsluta ett serviceavtal kontaktar du kundtjänst på chatt, telefon 020-50 02 50 eller e-post [email protected].”

https://bilbolaget.nu/verkstad-service/serviceavtal/

Hittar dock inte själva avtalet på hemsidan. Det bör du fråga efter, innan du bestämmer dig.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1572211
Jag hade gärnat serva bilen själv och sparat 8000:- arbetskostnad, men man vill ju ha den där jävla stämpeln! Gissar att en stämpel från t ex Meconomen värderas lägre vid en försäljning ?
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]