Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anordlun
#1571627
Hejsan.
Min bil är en hybrid med bränslevärmare.
När jag väljer att starta bilen via Volvo OnCall så händer inget, förvisso en hybridbil, men Ibland vill man ju starta själva motorn om det är kallt för att förbereda den.

Väljer jag däremot "Nej" på att starta bilen så slår bränslevärmaren igång.

Jag ser två lösningar på detta, antingen ska bensinmotorn starta eller så kopplar man bort valet med att starta motorn.

Ska man öht kunna fjärrstarta bilmotorn på hybridbilar?

/Andreas
Användarvisningsbild
av bem
#1571665
Det går utmärkt starta bilens motor via Volvo Cars appen. I alla fall på min V90 laddhybrid, MY22.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av anordlun
#1571668
Jag testade att starta den igen, men döm om min förvåning när bensinvärmaren slog igång. Tidigare har inget hänt vid start. Jag vill påstå att det finns en okänd faktor här. 🙈🤣
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1571676
Om du klickar på klimatinställningarna i Volvo on Call-appen (ikonen med en fläkt) och sedan väljer ”Starta” får du frågan ”Starta bilen?” följt av två val; ”Ja” och ”Nej”. Väljer du ”Ja” och sedan ”Starta” startar bilen motorn. Väljer du ”Nej” och sedan ”Starta” startar du endast värmaren.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1571813
Det har inget med sladd i/ur att göra?
av anordlun
#1573711
Enl. Bilfirman som kontaktat volvo får dom följande svar.
image.png
image.png (14.92 KiB) Visad 544 gånger
Mao. Om batteriena är kass, så kanske bilen startar. Jaja, jag får väl leva med detta.

/Andreas
Användarvisningsbild
av bem
#1573713
Prova ladda fullt 12-volt startbatteriet med en batteriladdare som har AGM-läge. Anslut laddarens plus -och minuspol på bilens laddpunkter under motorhuven (inte direkt till startbatteriets poler). Ladda fullt även hybridbatteriet på vanligt sätt. Mer kan du väl inte göra själv.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]