Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571131
Hallå där, har nyligen fått min MY24 XC60 Recharge T6. Har lagt timer på 06:40 och den startar 05:00? Det är 5 plusgrader ute så förstår inte riktigt varför den startar så tidigt. Har laddkabeln inkopplad om det gör någon skillnad. Den värmer väl inget annat än kupén?
#1571136
Haft lite liknande problem på min v60 -23. Efter reset av mjukvaror i bilen har det fungerat bättre.


Reset:

1. Ha bilen i parkeringsläge.

2. Håll ned Defroster-knappen för framruta i 20-30 sekunder. Det kommer leda till att SOS-lampan i taket kommer blinka till och då kan du släppa knappen. Skulle lampan inte börja blinka efter du hållit ned Defroster-knappen så testa att ha bilen i Drive istället och håll ned bromsen samtidigt.

3. Stäng av och lås bilen. Avvakta i ungefär 15-20 minuter för alla tjänster och uppkopplingar i bilen att startas om.

4. Säkerställ att Volvo ID är registrerat i bilen och att datadelning är aktiverat

Prova sedan att start om systemet genom att hålla inne hemknappen under centerdisplayen, håll inne den tills det blir helt svart och fortsätt hålla inne tills den startar upp igen.
#1571142
Timers... ja det har varit lite strul ibland med den funktionen har jag märkt. Senast var att alla mina tider i timern jag hade inlagda försvann i flera dagar. Näväl, du skulle även kunna prova ta bort alla tider i din timers (inifrån bilen, inte via appen) och sen lägga till en tid när du sitter i bilen, sen testa om den går igång som tänkt. Gör den det kan du lägga in resten om du har fler tider. Eftersom du har Google infotainment så kan saker sluta funka lite då och så, har kört min V90 T6 Recharge MY22 early med Google infotainment i 30 månader vid det här laget och sett en del knasigheter i detta infotainment. Dock har det blivit bättre med åren. Och mycket funkar bra, men så rätt vad det är kan nåt sluta funka. Nåt har slutat funka efter mjukvaruuppdatering OTA (Over the Air), några gånger har det inte ens gått få hem ny mjukvara OTA utan det fått installeras hos Volvoverkstad på det gamla sättet via VIDA. Använd även senaste versionen av Volvo Cars appen, bra hålla den uppdaterad.
Bra förslag från föregående, lika bra du lära dig dessa knep utantill.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1571157
TS har en my-24 och det skiljer sig mkt mellan 22 och 23-24. De senare är s k google/android-bilar. Tror inte ens timern går att ställa manuellt i bilen på de nyare. Jag har inte sett den menyn iaf.

Jag är väldigt trött just på min my-23 där mkt funktionalitet tagits bort, bara en sådan grej som körlägesväljare som tidigare satt vid startknappen, det är nu gömt i undermenyer på skärmen. Så minst 4 knapptryckningar under körning. Väldigt trafiksäkert volvo!!!
#1571168
Gameburg skrev: tor 22 feb 2024, 12:22
Jag är väldigt trött just på min my-23 där mkt funktionalitet tagits bort, bara en sådan grej som körlägesväljare som tidigare satt vid startknappen, det är nu gömt i undermenyer på skärmen. Så minst 4 knapptryckningar under körning. Väldigt trafiksäkert volvo!!!
Skall man fortsätta köra Volvo lär man få vänja sig att rota på skärmen i menyer, även under körning, för att ändra sånt som normalt ändrades med knappar och vred förr (på den gamla goda tiden). Kolla på t.ex. den nya elbilen EX30. Bara en enda stående bildskärm invid mitten instrumentbrädan där i princip all info presenteras och nästan allt styrs från. Till och med hastighetsmätaren visas bara på skärmen. Ingen info alls framför ratten och ingen HUD (Head Up Display) heller som gör körningen mer trafiksäker och man kan hålla uppmärksamheten på vägen där den hör hemma. Dessutom är en del av av texten så smått så en person med normal syn knappt kan se vad de står i texten. Mycket märkligt att ett företag som värnar om säkerhet på alla vis vad gäller själva bilen bygger in såna här säkerhetsnedsättande saker i nya bilar. Blir förstås billigare för biltillverkaren. Men ingen frågar väl de som skall bruka bilarna vad de tycker? Jag tycker detta har gått lite över styr med bildskärmen i många nya bilar.
Startbatteri

Hej på er! Om man har start/stop och byter b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]

Om du kör live data så kan du fö[…]