Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thisko
#1570732
Hej.
Siktat in mig på en Volvo V60 t6 Polestar inscription med precis allt förutom glastak.
5000 mil, 2019 års modell. Nyservad, fint skick, full servicebok etc.

Priset jag fått är 335.000 inklusive SoV.

Tänkte bara göra en sista koll innan. Det är bensinmotorn t6, ingen hybrid, och har hört att den är relativt skottsäker men kan bli svindyrt om något pajar.
Har koll på problemet med bakluckan och låsmuttern, och vad jag ska kika efter vid provkörning.

Är det något annat jag borde kolla? Är priset rimligt?

Känns ändå som att det är en bil som kommer hålla rätt bra i värde, då de inte tillverkas längre och elektrifiering av flottan i Europa är på kraftig nedgång.
av UnleashFusion
#1570734
Thisko skrev: sön 18 feb 2024, 15:31 Hej.
Siktat in mig på en Volvo V60 t6 Polestar inscription med precis allt förutom glastak.
5000 mil, 2019 års modell. Nyservad, fint skick, full servicebok etc.

Priset jag fått är 335.000 inklusive SoV.

Tänkte bara göra en sista koll innan. Det är bensinmotorn t6, ingen hybrid, och har hört att den är relativt skottsäker men kan bli svindyrt om något pajar.
Har koll på problemet med bakluckan och låsmuttern, och vad jag ska kika efter vid provkörning.

Är det något annat jag borde kolla? Är priset rimligt?

Känns ändå som att det är en bil som kommer hålla rätt bra i värde, då de inte tillverkas längre och elektrifiering av flottan i Europa är på kraftig nedgång.
Detta var från 2021 men 2019 var även med på listan : https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... a-i-trafik men fråga handlaren ifall det åtgärdat annars har jag inte direkt hört att T6an har några större problem?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1570740
Thisko skrev:har hört att den är relativt skottsäker men kan bli svindyrt om något pajar
Gissar på att du tänker på gamla riktiga T6, den här motorn är ju på inga sätt skottsäker.
av Thisko
#1570741
Inte omöjligt. Inte jättekunnig på volvo. Hittar dock inga större problem med motorn. Vad tror du om andrahandsvärde? Bättre att satsa på hybrid-t6?
av Thisko
#1570742
UnleashFusion skrev: sön 18 feb 2024, 15:44
Thisko skrev: sön 18 feb 2024, 15:31 Hej.
Siktat in mig på en Volvo V60 t6 Polestar inscription med precis allt förutom glastak.
5000 mil, 2019 års modell. Nyservad, fint skick, full servicebok etc.

Priset jag fått är 335.000 inklusive SoV.

Tänkte bara göra en sista koll innan. Det är bensinmotorn t6, ingen hybrid, och har hört att den är relativt skottsäker men kan bli svindyrt om något pajar.
Har koll på problemet med bakluckan och låsmuttern, och vad jag ska kika efter vid provkörning.

Är det något annat jag borde kolla? Är priset rimligt?

Känns ändå som att det är en bil som kommer hålla rätt bra i värde, då de inte tillverkas längre och elektrifiering av flottan i Europa är på kraftig nedgång.
Detta var från 2021 men 2019 var även med på listan : https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... a-i-trafik men fråga handlaren ifall det åtgärdat annars har jag inte direkt hört att T6an har några större problem?
Ska fråga imorgon, tack så mycket.
av UnleashFusion
#1570744
Thisko skrev: sön 18 feb 2024, 16:21 Inte omöjligt. Inte jättekunnig på volvo. Hittar dock inga större problem med motorn. Vad tror du om andrahandsvärde? Bättre att satsa på hybrid-t6?
viewtopic.php?t=156618 denna länk handlar lite om T6 RE. dock kan du med dom pengarna få T8 RE. egentligen samma drivlina som T6(strypt).

Generellt tycker jag Volvos andrahandsvärde är helt okej, ibland tycker man att det är "dyrare" än man själv förväntade sig; om man tänker på bilens-ålder.
av Thisko
#1570749
Jo exakt. den här bilen har ju allt man kan önska sig, förutom just glastak. Bowers and Wilkins är ju inte jättelätt att hitta dessutom. 5000 enkla mil, leasingbil, SoV, 335.000:-.. jag gillar volvo, och särskilt t6 när jag provade men tänker att man kanske sitter med grisen i säcken om man vill byta in den/sälja den om 3 år.
av UnleashFusion
#1570756
Thisko skrev: sön 18 feb 2024, 17:03 Jo exakt. den här bilen har ju allt man kan önska sig, förutom just glastak. Bowers and Wilkins är ju inte jättelätt att hitta dessutom. 5000 enkla mil, leasingbil, SoV, 335.000:-.. jag gillar volvo, och särskilt t6 när jag provade men tänker att man kanske sitter med grisen i säcken om man vill byta in den/sälja den om 3 år.
Priset den du tänkt köpa skulle jag säga är i klass vad blockets utbud +/- 20-50tkr emellan för dom milen(billigare finns men såklart flyger milen)
Skulle du t.ex välja välja T6 RE - får du en "nyare" årsmodell(MY20/21) men dessvärre är utrustningsnivån väldigt tråkiga/undermåligt/tyg-stolar. Får även benämningar såsom "Inscription Expression" typ en liten uppgradering från en "Momentum".

Kör på; du kanske kan pruta några tusen till ifall handlaren vill bli av med den ;-)
Användarvisningsbild
av bem
#1570804
Thisko skrev: sön 18 feb 2024, 16:21 Inte omöjligt. Inte jättekunnig på volvo. Hittar dock inga större problem med motorn. Vad tror du om andrahandsvärde? Bättre att satsa på hybrid-t6?
Om det är värt satsa på en laddhybrid har mycket att göra med körmönstret. Lite äldre Volvo laddhybrid har inte så jättestort hybridbatteri och det blir inte så många mils räckvidd, speciellt på vintern när det är kallt. Årgångarna förre MY22 late var det 11,6 kWh hybridbatteri i Volvos laddhybrider och yterliggare några årgångar före dess aningens mindre hybridbatteri.
Jag har en V90 T6 Reharge MY22 early laddhybrid med 11,6 kWh hybridbatteri. För litet hybridbatteri för mig egentligen men det var vad som fanns då. Skall man ha det stora hybridbatteriet, 18,8 kWh, för ganska lång räckvidd måste man upp på en Volvo laddhybrid MY22 late och senare. Då börjar bilarna bli rätt dyra.
Kika under huven på en Volvo laddhybrid så kommer du få dig en tankeställare om det är värt risken med allt virrrvar av utrustning under huven som potentiellt kan strula, lite högre risk kanske ju längre tiden går nåt strular. Otroligt mycket elektronik i en Volvo laddhybrid (se bilden på min V90 T6 Recharge MY22 early när jag öppna huven när bilen var sprillans ny). Själv skulle jag inte vilja äga en Volvo laddhybrid som börjar bli till åren, då alla garantier och inte maskinskada längre kan täcka ev. skador. Personligen skulle jag hålla mig till en bränsledriven Volvo utan laddhybrid om jag kikade på en lite äldre Volvo.
Bilagor
V90-T6-Recharge-Inscription_2022early.JPG
V90-T6-Recharge-Inscription_2022early.JPG (1.6 MiB) Visad 558 gånger
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]