Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1570320
I väntan på beställda nya bilen och kommer på att det blir min första EV. Skiten ska ju laddas också. Så ge mig tips, vet inget.

1. Om jag laddar i garaget, behövs det laddbox eller funkar rakt i uttaget. Det behöver ju inte gå snabbt utan typ över natten. Finns någon billig box som fungerar för det, om det nu behövs?

2. Hur gör man med snabbladdare utmed vägen? Är det någon idé att ladda eller kör man bara? Hur beter man sig vid långresor?

3. Om ja på ovan, ska man skaffa massa laddkort eller installera massa appar eller vad?

4. Ska jag byta jämt mot en dieselbil istället? Går det att lära sig?
av JP88
#1570321
1. Det går att ladda med 2-hål i väggen, men laddbox är att rekommendera, bland annat mindre brandfara. 50% bidrag på box och installation via Naturvårdsverket. Beroende på årsmodell så laddar T6 med 1-fas eller 2-fas 16 A. Rekommenderar att köpa 3-fas 16 A laddbox.
2. Strunta i att ladda längs vägen. Det blir ingen stor prisskillnad mot att köra på bensin (dyrare med el på laddstation än el hemma) och det tar lång tid eftersom du inte kan ladda med DC snabbladdare som rena elbilar kan.
4. Beror på hur du kör. Jag kör mest några mil inne i stan och ibland långkörning, då tycker jag T6 är perfekt. Inne i stan blir det typ bara på el. Jag laddar enkelt hemma (nattetid för att få billigare el) och på långkörning kommer jag uppemot 100 mil utan att tanka vare sig el eller bensin (om fulltankad när jag startar). Så jag skulle inte byta mot diesel.
av JP88
#1570323
Tydligen är inte bidraget via Naturvårdverket för privatpersoner längre. Istället finns "skattereduktion för grön teknik", vilket ger 50% rabatt (upp till något maxbelopp). Funkar om jag förstår rätt ungefär som ROT-bidrag, fast det täcker även material.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1570373
Laddbox givetvis med lastbalansering. Det tar mer än en natt att ladda fullt utan laddbox.
Med lastbalansering kan du leva som vanligt och förbruka ström utan att riskera att någon huvudsäkring löser. Med laddbox kan du ladda 16A * 2 och då laddar du fullt på ca 3 timmar. 1-fas tar 6 timmar. Vanligt 230V uttag ännu lägre tid.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1570442
Perra83 skrev: tor 15 feb 2024, 02:38 Laddbox givetvis med lastbalansering. Det tar mer än en natt att ladda fullt utan laddbox.
Med lastbalansering kan du leva som vanligt och förbruka ström utan att riskera att någon huvudsäkring löser. Med laddbox kan du ladda 16A * 2 och då laddar du fullt på ca 3 timmar. 1-fas tar 6 timmar. Vanligt 230V uttag ännu lägre tid.
Nja, det stämmer inte riktigt. Men det beror ju på vad du menar med en natt.

Jag laddar min T6 med vanlig schucko, ett sk kombiuttag inkl 3fas som är bättre än ett vanligt 230-uttag. Dock samma effekt/strömstyrka till laddaren.

Det går ca 18 kW i batteriet om det är tomt.

Sätter du i laddaren vid 21 är det klart till 07.

Det laddar ju dryga 2kW per timme.
av TurboDanneV70
#1570475
Perra83 skrev:Laddbox givetvis med lastbalansering. Det tar mer än en natt att ladda fullt utan laddbox.
Med lastbalansering kan du leva som vanligt och förbruka ström utan att riskera att någon huvudsäkring löser. Med laddbox kan du ladda 16A * 2 och då laddar du fullt på ca 3 timmar. 1-fas tar 6 timmar. Vanligt 230V uttag ännu lägre tid.
Med vanligt 230V utag tar det ca 7.5-8 timmar att ladda fullt. Så har man inte bråttom så funkar det. Dock så lär ju uttaget slitas med tiden när man laddar så varje natt då det är ju 10A konstant under denna tid därav lär ju laddbox vara bättre som är gjord för detta.
I trådskaparens fall som säger att han väntar på sin bil så lär det ju iaf bli en -24 misstänker jag och då har denna 2fas laddning och då skulle jag nog skaffa laddbox ändå föratt kunna göra vardags resorna mer tillgängliga på el då det inte krävs många timmar innan det är fullt.

I mitt fall sket jag i laddbox och sparade in denna kostnad och kör i vanligt uttag sålänge dock inte varje dag samt att uttaget är helt nytt och kablarna så det sitter fräscha grejer uppe iaf. Kände att 1fas laddning via laddbox på 5-6 timmar kontra 8 timmar motiverade inte kostnaden för en laddbox för min del. Men till nästa bil så blir det en laddbox oxå. :)
av perhall
#1570572
Är det verkligen så att elen slits av att användas? Det är iaf inget man brukar tänka på, tänker på kyl o frys, 30 år o suttit i hela tiden, ok mindre ström men ändå. Fasta installationer där borde elen inte slita så mkt
av Kermit75
#1570580
I Norge är det förbjudet att ladda i vanligt 220 uttag, det blev för många bränder i dessa uttag som inte är gjorda för höga ström uttag under längre tid…
Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett pl[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]

Har du en multimeter går det ganska fort a[…]