Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johndupont
#1570067
Hej,

Har en V60 D4 -20, och ibland när jag låser & låser upp bilen, så kommer det ett mycket högre distinkt ljud ifrån låsen på bakdörrarna, Det verkar vara just ifrån bakdörrarna, och lika högt låter det från bägge dörrar. Tänk er det vanliga ljudet ifrån låsen, fast tre gånger så högt. Någon som vart med om något liknande? Har ingen likadan bil jag kan jämföra med, men spontant känns det inte rätt.
av least
#1570118
Det är inte så att du befinner dig på en annan plats där ljudet får en annan spridning än vad du är van vid?
Mekanismen i låset beter sig likadant från gång till annan.
#1570132
least skrev: mån 12 feb 2024, 16:16 Det är inte så att du befinner dig på en annan plats där ljudet får en annan spridning än vad du är van vid?
Mekanismen i låset beter sig likadant från gång till annan.
Bilen står på en öppen parkeringsplats där det är knäpptyst, så det finns inget i omgivningen som skulle kunna påverka ljudet. Även sambon som inte alls är insatt, noterade på att det låter högt vid låsning/upplåsning. Men låsmekanismen i dörrarna fungerar ju som den ska, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Tänkte bara kolla om någon annan här har upplevt något liknande. Det är liksom ett mycket kraftigare ”låsljud” än vad framdörrarna ger ifrån sig, som sker intermittent. Som att bakdörrarna låser sig/låser upp mycket hårdare.

Försökte beskriva felet för en servicetekniker på en Volvo auktoriserad verkstad, men han begrep inte alls vad jag menade, och måste tyckt jag var tokig. Ska se om jag kan försöka få det på film.

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]