Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johndupont
#1569922
Hej, köpte för en vecka sedan en V60 D4 AWD 2020 med 12700 mil. Förra söndagen, några dagar efter jag tog leverans så var oljenivån på 3/4. Idag 1 vecka senare, så ligger den på hälften, mellan min & max. Bägge mätningar gjordes med motor igång efter några mils körning. Har kört ca 60 mil sedan köpet.

Har även kollat oljenivån efter bilen stått still i 5+ min på plan mark, men det blir samma resultat. Kan enbart se oljenivån medans motorn är igång, annars står det bara ”inget värde tillgängligt”. Gör jag på helt fel sätt, eller är det möjligt att den druckit såhär mycket olja på ca 60 mil?

Jag vet att de tidigare D4 VEA hade problem med hög oljeförbrukning, men det ska väl vara åtgärdat på denna årsmodellen?
Senast redigerad av 3 johndupont, redigerad totalt 0 gång.
av KalleJ
#1569925
Bara byta olja och mäta/väga hur mycket ni häller i samt hur mkt ni tappar ur när den varnar för påfyllning.
Har den stått hos handlaren några månader med skitig olja kan du ju hoppas på att ett oljebyte löser problemet.
av johndupont
#1569929
Hm, nu stod den parkerad i kanske 1h 30 min, så startade jag och då visade oljenivån kanske 70% mellan min & max helt plötsligt, så inte riktigt 3/4 som det var då jag köpte den, men bra mycket mer än 50% som den visade imorse. Känns inte som jag får fram ett pålitligt mätvärde.

Hur exakt bör man går tillväga för att kontrollera oljenivån på dessa bilar med elektronisk oljenivåmätare? Jag vet att motorn bör vart avstängd en stund för att oljan ska rinna ner i tråget, men sedan behöver jag ju starta motorn för att få ett värde, och då är det ju ingen ide den stått avstängd. Endast tändning igång visar inget värde alls för mig. Enligt manualen, så ska man ha kört i 30 km, stängt av bilen i 5 min på plan mark, sedan ska man kunna läsa av oljenivån.
av perhall
#1569955
Oljenivåmätaren är inte 100% exakt, dels visar den väl mängden i block, dels påverkas nivån av olika omständigheter. Kanske har bilen stått en aning lutad... tror inte mätaren fångar upp allt sånt. Så förhoppningsvis är allt normalt.
av RobbanH
#1570128
Är det en Sensus eller Googlebil? Sensusbil kan du läsa av oljemängderna genom att vrida tändningen men inte ha foten på bromsen tills instrumenteringen startar upp. Tar cirka 2 sekunder . Sen kan man bläddra dig till oljeavläsning. Om det är samma på Googlebilar vet jag inte.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]