Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonzo11
#1569693
Jag har konstaterat att värmen i förarstolen inte funkar. Säkringen var hel, men bytte den ändå, hjälpte inte.
Tittade under stolen, och där finns ett antal kontaktstycken. Svårt att se vilket som är till värmen...
I displayen ser allt normalt ut där man slår på värmen, värmen i ratten funkar utmärkt.
Någon som har något tips ?
Användarvisningsbild
av bem
#1569700
Vanligaste felet är nog att värmeslingan i stolsvärmen är av. Hade en V70 en gång där det var så. Lämna in bilen på Volvoverkstad som bytte (de tog väl ut stolen, av med klädseln och satt dit nytt värmeelement i sitsen). På den tiden, det var nog 2010 ungefär, kostade det inte skjortan som idag, jag läste i en annan tråd här på jagrullar det kosta snudd på 5 tusen kr fixa stolsvärmen på en Volvo "90-modell". Kika i forumdelen Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) så finns inlägget där.
av III
#1569751
HeavyMetal skrev: tor 08 feb 2024, 13:54 Värmeslingan går lätt sönder om man sätter ett knä i dynan för att sträcka sig efter nåt tex.
Hänt mig 2ggr men gick då på garantin. Aldrig mer ett knä i dynorna för min del.
Helt klart vanligaste orsaken till att stolsvärme slutar fungera. Lätt sätta knät i stolen om man ska hämta något, tom bilprovningen har jag sett sätta knän i eluppvärmda säten.
Det finns firmor som kan byta sådant utan att lyfta ur säten, fick hjälp byta ett tyg till sittdyna jag hade sönder för något år sedan.
Bor du i Göteborg kan jag nog klura ut vad den firman hette. Låg vid femvägsskälet.
av Bonzo11
#1569873
Tack för svaren.
Jag vet inte om jag satt knät i dynan någon gång, men så kan det vara. Men vet någon vilket av kontaktstyckerna under stolen som är till värmen, det kanske går att mäta om värmeslingan är av eller om det kommer ström till stolen ? Det såg lite halvrörigt under stolen, där är väl några airbags i stolen också...

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]