Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569487
Hejsan,

Min Volvo V60 T6 MY20 kört 10 000mil, började varna i helgen att det var fel på hybridsystemet och att prestandan försämrats. Sköldpaddan dök också upp i instrumentbrädet. Bilen kunde endast köras med förbränningsmotorn på framhjulen.

Efter att service teknikern sett på bilen idag så kunde man konstatera av felkoden: en "avvikelse" i en battericell i hybridbatteriet. Nu inväntar jag en ny cell modul som skall ersätta den med avvikelse.

För att spekulera lite i ämnet:
Finns det andra som råkat ut för detta?
Vad kunde vara orsaken att detta skett, dvs att en cell gett upp bara sådär?
Kan man vänta sig att flera battericeller kommer börja falera nu en efter en?

Kunde tillägga att detta fenomen visade sig efter att jag laddat volvon via en laddbox. Noterade att parkeringsvärmaren inte kunde startas när jag skulle köra iväg, använder sig parkeringsvärmaren av hybridbatteriet?
Senast redigerad av 1 isoko, redigerad totalt 0 gånger.
#1569555
Parkeringsvärmaren använder 12-volt startbatteriet för att starta värmaren, hybridbatteriet används inte i det fallet. Däremot laddas 12-volt startbatteriet när du laddar hybridbatteriet (men bara så länge laddning pågår, när hybridbatteriet är fulladdat så laddas inte 12-volt startbatteriet längre). När det var så där kallt för ett tag sen så stod min bil nästan oanvänd några veckor och då drog det ur 12-volt startbatteriet rejält så jag fick ladda med en batteriladdare (en CTEK i mitt fall) under motorhuven på laddpunkterna som finns där. Har V90 T6 Recharge MY22.
Multirem går av hela tiden

Spännaren för multiremmen har fått[…]

Jo, någon enstaka gång och då […]

:party: IMG_1705.jpeg

E85

Hur fungerar e85 i volvo v70 98 med 144hk Kan n&a[…]