Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janneson
#1568723
Har en XC60 årsmodell 2020 med luftfjädring. När det är noll grader ute eller kallare får jag larmet "Nivåreglering ur funktion" och det märks för bilen går stötigt i jämförelse med den mjuka fjädring man är van vid. Har varit på Volvoverkstan och de säger att de inte hittar nåt fel. Så klart, när den står inomhus på verkstad kommer inte felet. Sen säger de att de aldrig hört talas om felet vilket jag inte tror på.
Har någon här på forumet varit ute för detta och hur åtgärdade ni det? Bilen har bara gått 2000 mil så nån förslitning är det inte. Tacksam för tips!
av XC60T5P
#1568875
Känner igen problemet, brukar få samma meddelande ibland när det växlar från plusgrader till några minusgrader över natten, meddelandet brukar dock försvinna vid nästa start. Vid ett tillfälle gick säkringen till nivåregleringen när det växlade från plus till minst -12 grader. Pratade med hjälpsam och duktig Volvomekaniker som undersökte vidare, men enda förklaringen är att fukt eller vatten fryser vid stötdämpare eller kring kompressorn som stör funktionen.
av Janneson
#1568926
Ser på detta forum att fler haft problemet och bytt flera komponenter. Så det måste vara ett välkänt problem även om Volvo förnekar det. Har bokat tid på verkstad nu, får se vad de säger. Men kör de in på verkstan där det är rumstemperatur så lär de inte få nån felkod. Tydligen finns ingen larmhistorik så de kan bara läsa felkoder i realtid.
av binkie
#1568930
Janneson skrev: mån 29 jan 2024, 14:37 Ser på detta forum att fler haft problemet och bytt flera komponenter. Så det måste vara ett välkänt problem även om Volvo förnekar det. Har bokat tid på verkstad nu, får se vad de säger. Men kör de in på verkstan där det är rumstemperatur så lär de inte få nån felkod. Tydligen finns ingen larmhistorik så de kan bara läsa felkoder i realtid.
Jobbat mycket med Volvos luftfjädring tyvärr. Att man bara kan läsa felkoder i realtid är en lögn, dock så är det sällan man får ut något vettig felkod att felsöka på. Oftast är det felkod att kompressorn är överhettad = den går för ofta pga läckage.

Parametrar går bara att läsa ut i realtid.

Det största problemet är att systemet är på tok för underdimensionerat för vårat klimat. Bildas för mycket kondens, det lilla torkfiltret som sitter i kompressorn orkar inte med. Systemet skulle haft ett extern torkfilter som är enkelt att byta och en vattenavskiljare som man kan dränera.

Nu finns det ju inget sånt tyvärr på dessa bilar.

De vanligaste felen är kompressorn (oftast i kombinstion av trasig säkring) fukt/kärvande ventilpaket och läckage i de bakre bälgarna.

Hur som helst så blir det oftast dyrt att laga luftfjädringen tyvärr men smakar det så kostar det.
av Janneson
#1568944
Tack för informationen. Det är tydligt att Volvo designat en bil som inte klarar vårt vinterklimat, nåt som de borde vara experter på. De borde gjort en ny design enligt förslaget och med gratis utbyte, men det lär väl inte ske. Nästa gång blir det ett annat bilmärke, för köper man en så dyr bil förväntar man sig att nåt sånt inte ska uppstå. Blir intressant att höra vad verkstaden säger denna gång. De ska inte hävda att det är ett fel de inte hört talas om. Det värsta är att repareras luftfjädringen nu så kommer väl felet tillbaka efter ett tag om det kalla vädret fortsätter. Nog dags att sälja den i sommar då felet inte märks.

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]