Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tralle88
#1567978
Temperaturen i appen som visar hur kallt de är ute visar ca 10 grader varmare än verkligheten, fler som får det så? Men när jag sätter mig i bilen så visar bilens display rätt, finns de risk att värmaren inte krämar på så mycke som den ska när jag kör dieselvärmaren från appen?
av III
#1567981
Appen visar tyvärr inte verklig temperatur. Den visar någon väderprognos. Min bil står i varmgarage, där är nu ca 16 plusgrader. Ute ca tre minus. Det är vad appen visar.
Användarvisningsbild
av sewen
#1568004
Men är inte detta märkligt? Med appen kan man starta, låsa upp, blinka med lampor, skicka kartnål, kolla bilstatus mm men inte fp bilen att skicka aktuell temp. :-o
Användarvisningsbild
av Ted68
#1568011
Jo, det är märkligt. Min bil står inne och appen visar - 5. Har med undrat hur Volvo tänker där?
av III
#1568073
Har för mig det funnits en tråd om det och att det skulle berott på att vissa funktioner i bilen hade behövt varor igång och med det dragit el. Men det kunde ju funnits en knapp att få aktuell temperatur när man vill ha det och så kunde den visa prognosens i vanliga fall.
Användarvisningsbild
av Funk
#1568155
III skrev: sön 21 jan 2024, 13:15 Har för mig det funnits en tråd om det och att det skulle berott på att vissa funktioner i bilen hade behövt varor igång och med det dragit el. Men det kunde ju funnits en knapp att få aktuell temperatur när man vill ha det och så kunde den visa prognosens i vanliga fall.
Fast redan där har du en källa till batteridränering. Kommunikationsmodulen måste lyssna på inkommande anrop från nätet hela tiden. Något den inte gör då bilen gått i "djup sömn". Sedan skall den väcka CEM och troligen ECU för att få mätvärden från yttertempgivare. Det blir snabbt ganska komplext och strömkrävande.

/Thomas
Användarvisningsbild
av sewen
#1568202
Funk skrev:
III skrev: sön 21 jan 2024, 13:15 Har för mig det funnits en tråd om det och att det skulle berott på att vissa funktioner i bilen hade behövt varor igång och med det dragit el. Men det kunde ju funnits en knapp att få aktuell temperatur när man vill ha det och så kunde den visa prognosens i vanliga fall.
Fast redan där har du en källa till batteridränering. Kommunikationsmodulen måste lyssna på inkommande anrop från nätet hela tiden. Något den inte gör då bilen gått i "djup sömn". Sedan skall den väcka CEM och troligen ECU för att få mätvärden från yttertempgivare. Det blir snabbt ganska komplext och strömkrävande.

/Thomas
Inte mer komplext och strömkrävande än att via appen slå på värmare, låsa upp, blinka med lampor eller tuta. Eller?
av LJN
#1568236
Kollade i min app och angiven temperatur och den visade fel, men.... om man väntar 10-15 sekunder ( dvs. låter appen vara öppen ) så kommer en uppdaterad temperatur som är rätt.
Så jag misstänker att den temperatur som anges i vid app öppning är den som var senast bilen användes? Testade nu igen med samma resultat, vid start av app = +3 grader som det var i förmiddags då bilen användes och nu ikväll så ändras den till +6 grader efter 10 sekunder.
Användarvisningsbild
av opA
#1568242
LJN skrev:Kollade i min app och angiven temperatur och den visade fel, men.... om man väntar 10-15 sekunder ( dvs. låter appen vara öppen ) så kommer en uppdaterad temperatur som är rätt.
Så jag misstänker att den temperatur som anges i vid app öppning är den som var senast bilen användes? Testade nu igen med samma resultat, vid start av app = +3 grader som det var i förmiddags då bilen användes och nu ikväll så ändras den till +6 grader efter 10 sekunder.
Stämmer ej.

Jag och kollegan stod parkerade på platser med +20 grader inatt han i sin V90CC -23 och jag i min V60 -20 och båda våra visade +1 oavsett hur länge vi kollade i appen. Tror också på att appen är väderberoende för de stämde att de va +1 ute vid de tillfället.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]