Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JeanDelin
#1567912
Ni som har S60 B5, hurdan har er bränsleförbrukning varit? Troligen ska jag köpa en sån nästa vecka, så jag bara undrar om det är nån skillnad mellan B3 och B5 angående förbrukningen.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568027
Man får nog räkna med en skillnad på runt 10% i bränsleförbrukning mellan de två, dock kan många andra saker påverka den siffran. B3 är bränslesnålare än B5 och de finns med olika växellådor; 8-växlad Geartronic och 7-växlad DCT. Skillnaderna i bränsleförbrukning mellan växellådorna är dock försumbar.

Skillnaden i kraft mellan B3 och B5 är desto större; strax över 40% i hästkrafter och nästan 30% i vridmoment. Det är något som kan vara värt att fundera över då skillnaden i bränsleförbrukning inte är jättestor.

S60 B3 är inte vanlig, åtminstone inte i Sverige, däremot är B4 betydligt mer vanlig. Finns det någon anledning till att du inte överväger en sådan?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568032
Såldes ens S60 B3 här i Sverige?
av JeanDelin
#1568069
Ja det finns anledning. Jag har kollat en begagnad S60 B5 R-design Fusion Red. Förr hade jag V60 B3, men tyvärr hamnade jag i en kollision med den för 9 dagar sen, och således måste jag skaffa en ny bil. Jag och min fru är i skick, men bilen är förstört. Volvo är en trygg bil. Jag hade S60 i 7 år innan jag skaffade V60 för 18 månader sen. Men men jag hade inte så värst mycket behov för kombi, så tänkte jag att S60 passar igen.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568079
B5 är helt klart ett trevligt motorval, är man däremot petig med prestanda och vill ha ut så mycket som möjligt gör man bättre i att välja T5 eller till och med B5/T5 AWD. Har du kört en V60 B3 innan lär du dock uppleva en markant skillnad i en S60 B5. Var dock V60 B3 en bil du trivdes med motornässigt är en motsvarande S60 också ett bra val.
fjohan82 skrev: sön 21 jan 2024, 00:58 Såldes ens S60 B3 här i Sverige?
Har endast stött på två S60 B3 i Sverige, varav åtminstone en var importerad. Ute i Europa finns det betydligt fler. Jag tänker mig dock att det här rör sig om en internationell skribent, jag kan ha fel.

I andra länder erbjuds S60 B3, B4 och även T4 i flera utföranden (Momentum, Inscription och R-Design) medan S60 B4 och T4 bara erbjuds i ett utförande (Momentum) i Sverige - vilket är intressant.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568082
Recharged skrev: sön 21 jan 2024, 14:00 B5 är helt klart ett trevligt motorval, är man däremot petig med prestanda och vill ha ut så mycket som möjligt gör man bättre i att välja T5 eller till och med B5/T5 AWD. Har du kört en V60 B3 innan lär du dock uppleva en markant skillnad i en S60 B5. Var dock V60 B3 en bil du trivdes med motornässigt är en motsvarande S60 också ett bra val.
fjohan82 skrev: sön 21 jan 2024, 00:58 Såldes ens S60 B3 här i Sverige?
Har endast stött på två S60 B3 i Sverige, varav åtminstone en var importerad. Ute i Europa finns det betydligt fler. Jag tänker mig dock att det här rör sig om en internationell skribent, jag kan ha fel.

I andra länder erbjuds S60 B3, B4 och även T4 i flera utföranden (Momentum, Inscription och R-Design) medan S60 B4 och T4 bara erbjuds i ett utförande (Momentum) i Sverige - vilket är intressant.
Så kan det absolut vara.
Jag tänker på denna när jag funderar på Sverige, S60 och motoralternativ:
https://helmia.se/wp-content/uploads/20 ... 0_2021.pdf
av JeanDelin
#1568086
Jag bor i Finland, var jag förstås köpte min V60 B3. Jag hade ingenting att klaga över V60 B3. Jag hann ha den i 18 månåder. Motoren tycks vara relativt snål i landsvägskörning. På sommaren 2022 körde jag Åbo-Nordkapp-Åbo med förbrukning 5,4l /100 km. I somras körde jag Travemünde-München-Travemünde med 6,2 l/100 km. Inte illa.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568118
fjohan82 skrev: sön 21 jan 2024, 14:12
Så kan det absolut vara.
Jag tänker på denna när jag funderar på Sverige, S60 och motoralternativ:
https://helmia.se/wp-content/uploads/20 ... 0_2021.pdf
Den listan ser ut att stämma för Sverige, förutom att B4 inte finns med som alternativ.
JeanDelin skrev: sön 21 jan 2024, 14:43 Jag bor i Finland, var jag förstås köpte min V60 B3. Jag hade ingenting att klaga över V60 B3. Jag hann ha den i 18 månåder. Motoren tycks vara relativt snål i landsvägskörning. På sommaren 2022 körde jag Åbo-Nordkapp-Åbo med förbrukning 5,4l /100 km. I somras körde jag Travemünde-München-Travemünde med 6,2 l/100 km. Inte illa.
Har du möjlighet att köpa S60 B3 där du bor bör du bli minst lika nöjd med en sådan som med din V60 B3. Hittar du ingen, och anser att du inte har användning för vad en B5 erbjuder, titta då på en B4. Den skulle jag påstå ligger mittemellan B3 och B4, både gällande prestanda och bränsleförbrukning.
av JeanDelin
#1569138
Och så köpte jag som jag sade. 2021 S60 B5 R-design Fusion Red är den bästa Volvo som jag någonsin har kört. Jag har haft den i en vecka nu och jag är jättenöjd med den. Bilen är nu precis 3 år gammal och ser splitterny ut. Den är ett riktigt fynd. 44000 km. Den föregående ägaren har investerat i Nasiol nanobeläggning och bilen har aldrig tvättats i en borstmaskin, utan har genomgått endast handtvättar.
av UnleashFusion
#1569156
JeanDelin skrev: ons 31 jan 2024, 21:07 Och så köpte jag som jag sade. 2021 S60 B5 R-design Fusion Red är den bästa Volvo som jag någonsin har kört. Jag har haft den i en vecka nu och jag är jättenöjd med den. Bilen är nu precis 3 år gammal och ser splitterny ut. Den är ett riktigt fynd. 44000 km. Den föregående ägaren har investerat i Nasiol nanobeläggning och bilen har aldrig tvättats i en borstmaskin, utan har genomgått endast handtvättar.
Grattis till bilköpet, önskar dig många felfria år med bilen! 8-)

Efter många år på utflykt mellan[…]

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]