Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566997
Hejsan, har en Volvo V60 -20 t6, med aktiva körljus. Nu har främre vänstra strålkastarens automatiska höjdjustering slutat fungera. Detta gör att den vänstra strålkastaren lyser kortare än den högra. Bilen ger ingen felkod. Men detta noterar man också mycket bra när man startar bilen, då den högra strålkastaren reglerar sin höjd medan den vänstra är stendöd. Sidledes fungerar ljusen fortfarande och alla dioder lyser. Finns det folk här som haft liknande erfarenheter?
#1568335
Hej, jag har samma fel men på höger (V60-19). Jag har letat på olika forum och sett någon mer med detta fel men tyvärr inte hur man löser det. Mitt fel kom i samband med låga temperaturer så jag trodde något hade frusit men nu har vädret slagit om och felet kvarstår. Är också intresserad av hur man kan komma tillrätta med det eller få veta vad som behöver bytas.
#1568429
Hade samma problem i höstas, slutade med ny strålkastare. 25.000:- gick kalaset på. Volvo vill inte ta en krona av kostnaden, "ta det på försäkringen". :bored: Var något internt i strålkastaren som slutat fungera, ingen skada eller yttre åverkan (påkörning eller dyligt). Hoppas du har bättre tur.

Inga felkoder, har en V60 T6 2020
#1568480
Hm, befarade att hela strålkastaren behöver bytas. Optionen kallas Active High Beam och jag tror någon tidigare liknande option kallades Dynamic. Det är en smart funktion som släcker ner en sektor där bilen ser en mötande eller framförvarande bil, bra på mindre vägar men ärligen använder jag det sällan då jag mest kör på motorväg eller i stan med mycket trafik. Då blir det lite fladdrigt men ljus som rör sig hela tiden. Med tanke på kostnaden om de går sönder så hade jag hellre varit utan.... Specialdesign gör att man i princip måste köpa reservdelar via Volvo som tar hutlöst betalt, visserligen bör försäkringen ta en del men det innebär ju högre premier på sikt och tufft för ägare när bilarna blir äldre.

Som tidigare skrivits, ingen felkod vilket är märkligt med tanke på hur dåligt ljus man får då strålkastaren bara når kort framför bilen. Nästa steg blir tyvärr verkstad...
#1569483
Hejsan,

Tack för svaren jag fått!

Tänkte komma med en liten uppdatering gällande problemet jag beskrivit. Dock är det endast en teori som jag har.

När problemet ännu existerade så var det som att strålkastaren och dess funktioner nog fungerade men det var endast höjdjusteringen i startsekvensen av bilen som inte fungerade. Automatiska hel och halvljus fungerade nog, samt active high beam. Ljuset var endast lite fel riktat från dena problematiska strålkastaren.

Men till min "Teori": Eftersom det var jag bor varit fruktansvärda temperaturväxlingar i vinter, så har jag sett mycket kondens innuti strålkastaren hela vintern. I mitten på januari var jag körandes till finska lappland i -20 grader (~1500km totalt) och efter det verkar det som att problemet försvunnit. Några dagar innan avfärd till lappland började strålkastaren fungera normalt igen då det blev kallare väder. Sen dess har bilen varit i +5 grader och -35 grader men problemet existerar ej för tillfället längre. Så jag tror att detta har med kondensbildningen i lyktan att göra, eftersom jag nu efter min lapplands resa ser mindre kondens i lyktorna.

Är det måne så att det finns nån slags fläkt i strålkastarna som ventilerar kondensen?

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]