Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566330
Antar att om man har problem med sin bil, så söker man sig hit.
Men man läser ju bara om fel och problem med med dessa bilar.
Hur många är SKITNÖJDA med sina nya V/X60?
Dvs, som inte upplever buggar med mjukvara, eller hårdvarufel på bilarna.
Alla dessa modeller lär ju sjunga på sista versen, och borde vara färdigutvecklade. ??

Väntar själv på en V60 efter semestern som jag hoppas bli en bil som blir så mycket premium som Volvo försöker utlova.
Så ja, det hade varit kul att se några nöjda bilköpare med! 😉

/ Thomas
#1566338
Thomasksen skrev:Väntar själv på en V60 efter semestern som jag hoppas bli en bil som blir så mycket premium som Volvo försöker utlova.
Så ja, det hade varit kul att se några nöjda bilköpare med!
Några privatköpare som är nöjda är nog svårt att hitta , men tjänstebilskörare verkar vara mer "toleranta " med fel och brister
#1566343
Thomasksen skrev: fre 05 jan 2024, 18:29 Alla dessa modeller lär ju sjunga på sista versen, och borde vara färdigutvecklade. ??
Min erfarenhet är att de är varken färdigutvecklade eller premium. Allt är inte som det borde vara helt enkelt...
Men jag hoppas verkligen du får en annan upplevelse än den jag haft! För det är en snygg och bekväm bil som är skapligt rolig att köra.
#1566356
Hela min familj är jättenöjd med XC60:n, har haft två T8:or. Det har varit en del problem med mjukvara och smågrejer, så betyget blir väl sisådär på småfel men topp för bilen. Då har jag haft väldigt många nya bilar av olika märken. XC60:n är den som familjen gillar mest. Mycket mer nöjd med den än en V90CC jag hade men det beror nog mest på att den var en D5:a (2023:a).
#1566358
Jag är riktigt nöjd med min nya XC60 Plus edition T6 MY 2024 late, trots bugg med drivlinan (se annan tråd) som självklart inte är okej. Hade tidigare en XC60 T6 Inscription expression MY2021. Nu starkare elmotor vilket gör att man kan köra nästan bara på el, större batteri med typ dubbla räckvidden, snabbare laddning, bättre kartor med bättre koll på trafikläget, en röststyrning som fungerar, förra bilen hittade hem men alla andra platser jag ville till hade den svårt att förstå. Bättre växling mellan profiler, vi är 3 som kör bilen och det funkar klockrent med stolsinställningar, personlig telefon, spotify etc. Något färre inställningsmöjligheter, men det var inte ofta jag växlade till grön eller lila interiörbelysning i förra bilen. Nu finns bara varmvitt, vilket var mitt val i förra bilen. Intellegent speed assist är väl ingen höjdare, men det är ett EU direktiv som snart drabbar alla nya bilar. Det piper direkt man kör lite för fort. Sån tur är lätt att stänga av den funkrionen med ett tryck på vänster pil på vänstra delen av ratten efter man startat bilen.
#1566375
Vet inte vad du avser med nya? De som beställt bil och kört den sedan ny eller enbart de som skaffat ny bil i år med Google operativ?
Jag har en V60CC B4 2020 (December)som jag kört sedan ny, nu har den rullat 13 000mil med totalt 3 verkstadsbesök utöver service (ur minnet).
Inget av besöken har varit panik eller för att bilen inte gått att köra.
1. Ställdonen till bakluckan, började skorra, byttes på garanti. Tidsåtgång 1 timme.
2. Vibrationer från dörrsidor, löstes med shims, tidsåtgång 0,5 timmar.
3. Byte av övre AdBlue slang pga litet läckage, tidsåtgång 0,5 timmar.

Utöver ovanstående enbart service. Jag är sjukt nöjd med bilen! Lika nöjd med denna som med vår privata XC70 -14. En stor del till nöjdheten är Volvos verkstäder i norra Stockholm. Helt fantastiskt duktiga, seriösa och trevliga! Det är väl det jag kommer sakna mest nu när jag byter till en fransk bil... Skapar till och med lite ångest då min ringa erfarenhet av de franska bilarnas serviceverkstäder är sådär...
Min bil kanske inte är representativ för mjukvaran inde nya bilarna, men den mekaniska kvaliten borde vara samma om inte bättre på de nya.
#1566381
Ja ovan visar ett det finns flera nöjda förare, och det är ju bra!
Samtidigt kan man notera att de som är nöjda inte verkar vara så krävande.
Man är jättenojd trots "en del problem med mjukvara och grejer". Man är riktigt nöjd trots "bugg med drivlinan" (en ganska viktig funktion på en bil) och att den tidigare -21:an inte hittade någon annan stans än hem osv.
Man är sjukt nöjd trots tre oplanerade verkstadsbesök.
Man undrar hur många som provat att köra andra märken? Tittar man på min bilhistorik har jag haft ett antal bilar. En (1) av dem har krävt tre verkstadsbesök (pga inkompetent verkstad, hade de lyssnat på mig hade det varit ett). I övrigt är det noll eller ett verkstadsbesök utöver service. Flera av dem har gått över 13000 mil innan jag lämnar tillbaka dem. Min 2,5 år gamla Volvo har sedan ett tag fler oplanerade besök än alla andra bilar tillsammans under sammanlagt 37 år bilägande! Och då har jag en bil som inte kan låsas nu, så dags att ringa igen...
Buggar är ju svårt att jämföra i historiken, de flesta bilar knappt haft någon mjukvara som syns för föraren. Men efter en vecka som volvoägare hade jag identifierat 4-5 buggar som rimligen hade varit ganska enkla att lösa, och någon som nog är jobbigare. Då undrar man hur mycket testning som skett? Och hur mycket man lyssnat på kundåtermatning längs vägen?
Eller så har jag kanske haft en himla tur tidigare och behöver inse att framöver får jag acceptera, oavsett märke, knarr både utvändigt och invändigt, läckande karrosdelar, trasiga bakluckor, trasiga dörrlås, otestad mjukvara? :-(
#1566385
Jag är väldigt krävande och väldigt nöjd. Men säg den nya bil som inte har ett enda fel på fem år. Kanske en Toyota eller Lexus eller Subaru. Men det är inte bilar jag vill ha. En BMW, Audi eller Merca har också ett och annat småfel. Bara gilla läget om man köper en bil som man gillar.
#1566387
Fattiglapp skrev: lör 06 jan 2024, 10:59 Ja ovan visar ett det finns flera nöjda förare, och det är ju bra!
Samtidigt kan man notera att de som är nöjda inte verkar vara så krävande.
Man är jättenojd trots "en del problem med mjukvara och grejer". Man är riktigt nöjd trots "bugg med drivlinan" (en ganska viktig funktion på en bil) och att den tidigare -21:an inte hittade någon annan stans än hem osv.
Man är sjukt nöjd trots tre oplanerade verkstadsbesök.
Man undrar hur många som provat att köra andra märken? Tittar man på min bilhistorik har jag haft ett antal bilar. En (1) av dem har krävt tre verkstadsbesök (pga inkompetent verkstad, hade de lyssnat på mig hade det varit ett). I övrigt är det noll eller ett verkstadsbesök utöver service. Flera av dem har gått över 13000 mil innan jag lämnar tillbaka dem. Min 2,5 år gamla Volvo har sedan ett tag fler oplanerade besök än alla andra bilar tillsammans under sammanlagt 37 år bilägande! Och då har jag en bil som inte kan låsas nu, så dags att ringa igen...
Buggar är ju svårt att jämföra i historiken, de flesta bilar knappt haft någon mjukvara som syns för föraren. Men efter en vecka som volvoägare hade jag identifierat 4-5 buggar som rimligen hade varit ganska enkla att lösa, och någon som nog är jobbigare. Då undrar man hur mycket testning som skett? Och hur mycket man lyssnat på kundåtermatning längs vägen?
Eller så har jag kanske haft en himla tur tidigare och behöver inse att framöver får jag acceptera, oavsett märke, knarr både utvändigt och invändigt, läckande karrosdelar, trasiga bakluckor, trasiga dörrlås, otestad mjukvara? :-(
Jg har kört Volvo sen 1979 och min senaste Volvo är jag inte nöjd med främst p.g. av mjukvaran som helt enkelt varit för svajig och buggig. Först nu efter 28 månaders körning med min Volvo känns den hyfsat stabil i mjukvaran. Att en tillverkare släpper ut bilar med sådan mjukvara gynnar sannerligen inte kunderna. Kanske tillverkaren, som kan prångla ut bilar på marknaden trots brister och tjäna sina slantar. Men på sikt håller knappast sådan strategi. Volvo har nu ett testcenter för mjukvara har jag läst, så det lär väl bli bättre. Om det finns problem än i Senus mjukvara känner jag inte till, jag har Google infotainment i min bil. Numera tillverkas väl inga Volvo med Senus, men vi får väl hoppas det kommer uppdateringar till det infotainmentsystemet ett bra tag till. Jag vet inte hur länge Volvo släpper uppdateringar till mjukvaran i sina bilar men jag vet att min förra V70 MY14 upphörde de komma med mjukvaruuppdateringar till om det var sista året jag hade den eller så.
#1566388
Sant, senaste BMWn jag ägde hade ett fel under de 6 år jag använde den. Ett skönhetsfel (huggande koppling) som byttes till en helt ny koppling gratis utan knot två år efter att garantin gått ut. BMW stod för hyrbil utan att jag behövde fråga.

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]