Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566190
Hej,

Har en V60 modell 2020. När jag anslutar min iPhone 13 via bluetooth och lyssnar på radio så förbrukar det 3-8 Gb mobildata på en timme. Förbrukningen syns som Internetdelning fast den är inaktiverat på telefonen. Kör jag samma sak utan att ansluta till bilen så går det åt ca 250 Mb. Har heller ingen problem om jag anslutar med en Samsung S21.
Anslutar jag iPhonen till min frus Nissan Qashqai så funkade det som det ska, d.v.s. ca 250 Mb på en timme.
Någon som känner till vad som orsaka den ökade förbrukningen?

Tack på förhand!
#1566242
Det är ju just internetdelning via bluetooth du använt antar jag, hade den varit inaktiverad hade bilen dragit noll.
Jag har V60-22 och iPhone. Inte kollat förbrukningen direkt, men hade den varit i närheten av Gb/timme hade jag märkt det. Lyssnar konstant på Spotify med högsta inställningen eller radio va internet.
Min gissning skulle vara att du hållt på att ladda ner någon kartuppdatering när du kollat och/eller att telefonen har något annat som drar, men det hade väl inte synts som internetdelning.
Alternativt att du drabbats av en bugg, buggar finns det många i Sensus :bored:
#1566272
Tack för ditt svar!
Allt som har med internet att göra är inaktiverat i bilen. Auto uppdateringen av kartor är avstängt, har kört manuellt med USB i över ett års tid för det tar så tid med bilens eget modem att ladda ner kartor.
Upptäckte problemet i november och då gick det åt 90 Gb mot normalt 5-6 Gb per månad.
Bilen fick en uppdatering i samband med service i juli. Bilen fick då annat fel när jag hämtade den, sensus displayen gick inte att stänga av plus en varningstriangel med utropstecken på den andra displyen. Teknikern rykte bara på axeln och säger "det försvinner nog när du börjar att köra bilen".
#1566287
Utan att veta vad problemet är hade jag börjat med att be verkstan titta på bilen, och säkerställa att det är en kompetent tekniker som gör det denna gången. Har svårt att se varför det skulle dra en massa data, men något är uppenbart fel efter den uppdateringen.
Tyvärr tyder allt på att Volvo satt i system att låta kunderna vara obetalda testare, min första Volvo blev sannolikt min sista
#1566369
Fattiglapp skrev: fre 05 jan 2024, 13:05 Utan att veta vad problemet är hade jag börjat med att be verkstan titta på bilen, och säkerställa att det är en kompetent tekniker som gör det denna gången. Har svårt att se varför det skulle dra en massa data, men något är uppenbart fel efter den uppdateringen.
Tyvärr tyder allt på att Volvo satt i system att låta kunderna vara obetalda testare, min första Volvo blev sannolikt min sista
Volvo borde bli bättre med mjukvaran. De har nämligen testcenter för mjukvaran numera. Bättre sent än aldrig. Trodde inte mina öron när jag läste för några månader sen i svensk bilpress att nu skulle Volvo ha testcenter klart för mjukvarutester. Nåväl, det borde bli bättre nu med ordentligt testad mjukvara innan vi får den i våra bilar via OTA (over the air). Jag antar de testar mjukvaran i äldre infotaimentsystemet, Sensus, också för det kommer väl uppdateringar till det några år till (men inte OTA).
#1566403
Jag är mindre positiv. (Trots mitt gnäll på Volvo gillar jag det i grunden och hade gärna sett att det går bra för dem).
Jag kan notera följande:
* Min nya Volvo har dålig hårdvara och mjukvara
* Volvo snålar snarare än att förbättra (troligen pga kortsiktiga resultatkrav)
* När nya bilen skulle beställas var inte Volvo ett alternativ pga ovanstående. Men också eftersom de inte har en enda bil som uppfyller mina enkla krav (eldriven familjebil).
* I mitt arbete ser jag en tydlig tendens att allt fler ingenjörer söker sig från Volvo

Tror tyvärr de är på ett hastigt sluttande plan, och när Kineserna lärt sig det de behöver är det tveksamt om varumärket finns kvar...

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]