Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570636
246 skrev:Jag kan också missförstått frågan:) Inte så kunnig på bensinare, men dom stänger väl aldrig av motorn i nedförsbacke med ECO, utan frikopplar väl lådan och motorn går på tomgång??
Nä, motorn behöver väl vara igång så det finns bromsar och servo tänker jag ;)
#1570677
Ted68 skrev: lör 17 feb 2024, 18:27
246 skrev:Jag kan också missförstått frågan:) Inte så kunnig på bensinare, men dom stänger väl aldrig av motorn i nedförsbacke med ECO, utan frikopplar väl lådan och motorn går på tomgång??
Nä, motorn behöver väl vara igång så det finns bromsar och servo tänker jag ;)
Precis, så är det såklart. Frågeställaren får nog omformulera sig lite innan vi kan svara...
#1570695
Jag har en tidig v60 -19 och enligt manualen så värmer den även motorn :-)
Manualen för den senare versionen av årsmodell -19 tillkännager att så inte är fallet annat än under körning.
2019 (18W17): Värmaren har två delfunktioner:

Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.

2019 (18W46): Värmaren har två delfunktioner som i olika situationer hjälper till att värma kupé eller motor.
Värmaren har två delfunktioner:

Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
#1570722
Starta värmaren och låt den gå 1/2 timma. Öppna huven och känn på kylarslangar, motorblock etc så får du svar.
#1574744
Hej forumet. Jag har försökt följa diverse trådar och info även utanför detta förträffliga forum, men jag blir inte riktigt klok. Det gäller V60 MY2021 och 2022, T6 och B4 (diesel och bensin)

Om jag förstår rätt: B4 diesel och bensin saknar alltså förvärmning av motorn före start? Enda chansen att slippa elaka kallstarter i minus 25 är alltså att komplettera med extern elektrisk värmare med kabel? Jag förutsätter att det finns slangvärmare till dessa motorer?

T6 laddhybrid: Det är fullständigt omöjligt att få förvärmning av bensinmotorn varken "internt" eller externt? (Det verkar inte finnas externa elektriska värmare typ DEFA eller Kalix som passar?)

Om jag har rätt i mina resonemang är det fullständigt idiotiskt och säkert ett resultat av någon extremt miljötänk som slår fullständigt fel.
#1574765
Du kan alltid starta bilens motor med Volvo Cars appen om du väljer kortare tid än 15 min. Då startar motorn och själva motorn blir då varm samt inne i bilen värms det upp. Jag vet inte vilka årgångar bilens motor värmdes när bränslevärmaren starta uppvärmningen av bilen men förmodligen försvann det åtminstone vid övergången till Google inforainment i Volvobilar. Jag har V90 Recharge (laddhybrid) MY22 early (första MY med Google infotainment på V90) och det går inte få motorn varm på annat sätt än att starta bilmotorn (istället för att starta bensinvärmaren).
#1574774
Sasjjj skrev:Hej forumet. Jag har försökt följa diverse trådar och info även utanför detta förträffliga forum, men jag blir inte riktigt klok. Det gäller V60 MY2021 och 2022, T6 och B4 (diesel och bensin)

Om jag förstår rätt: B4 diesel och bensin saknar alltså förvärmning av motorn före start? Enda chansen att slippa elaka kallstarter i minus 25 är alltså att komplettera med extern elektrisk värmare med kabel? Jag förutsätter att det finns slangvärmare till dessa motorer?

T6 laddhybrid: Det är fullständigt omöjligt att få förvärmning av bensinmotorn varken "internt" eller externt? (Det verkar inte finnas externa elektriska värmare typ DEFA eller Kalix som passar?)

Om jag har rätt i mina resonemang är det fullständigt idiotiskt och säkert ett resultat av någon extremt miljötänk som slår fullständigt fel.
Defa har elektrisk motorvärmare till bla. T6 laddhybrid, kolla deras hemsida med aktuellt regnr. https://www.defa.com/se/elektrisk-bilva ... orvarmare/
#1574797
LJN skrev:
Sasjjj skrev:Hej forumet. Jag har försökt följa diverse trådar och info även utanför detta förträffliga forum, men jag blir inte riktigt klok. Det gäller V60 MY2021 och 2022, T6 och B4 (diesel och bensin)

Om jag förstår rätt: B4 diesel och bensin saknar alltså förvärmning av motorn före start? Enda chansen att slippa elaka kallstarter i minus 25 är alltså att komplettera med extern elektrisk värmare med kabel? Jag förutsätter att det finns slangvärmare till dessa motorer?

T6 laddhybrid: Det är fullständigt omöjligt att få förvärmning av bensinmotorn varken "internt" eller externt? (Det verkar inte finnas externa elektriska värmare typ DEFA eller Kalix som passar?)

Om jag har rätt i mina resonemang är det fullständigt idiotiskt och säkert ett resultat av någon extremt miljötänk som slår fullständigt fel.
Defa har elektrisk motorvärmare till bla. T6 laddhybrid, kolla deras hemsida med aktuellt regnr. https://www.defa.com/se/elektrisk-bilva ... orvarmare/
Aha, tack för info. När jag söker på reg.nr från en slumpmässigt vald MY2021 på DEFA:s sida får jag fram en värmare, men den passar enligt tabellen V60 t.o.m. 2020, d.v.s. inte 2021. Däremot passar den enligt DEFA till V90 och XC60 MY2021. Lite mysko info hos DEFA.
#1574896
PÅ min egen XC60 T6 Recharge MY 2023 har jag en elektrisk slangvärmare med cirkulationspump från Defa. Monterat av min Volvohandlare, men jag fick hjälpa dom att googla fram rätt modell:)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]