Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566123
Hej!

Köpte mig en -19/20 V60cc d4 för cirka en vecka sedan och är väl hyfsat nöjd med köpet. Dock ställer jag mig lite frågande till parkeringsvärmarens funktion.. Värmer den motorn öht?

Anledningen till min fråga är att jag bor uppe i Tornedalen där vi just nu har ca -35°c, och då det inte fanns någon elektrisk motorvärmare monterad vid köpet så har bilen använts sparsamt denna veckan.

Fick höra på jobbet att Volvos dieselvärmare numer endast värmer kupén vid parkerad bil, men funkar som stödvärmare under färd. Stämmer detta och från vilken årsmodell gäller det?

Tyckte både motor och växellåda verkade väldigt sega vid -15° och dieselvärmaren körd 30min.
#1566133
Parkeringsvärme, via dieselvärmaren, värmer kupén (inte motorn) när bilen är parkerad:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 512c0d35c3

Tillskottsvärme, via dieselvärmaren, värmer kupén och motorn, vid behov, under körning (startas automatiskt vid behov såvida man inte inaktiverat funktionen i bilens inställningar):
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 515076674a
#1566135
Jo, jag har också hittat den texten men då har det varit i manualen för 23/24 årsm.. Är det verkligen samma på 19/20?

Har en V60cc tillverkad 2019-11, så jag antar det är 2020 specs. Har en kollega med 2018 v90cc vars värmaren iaf värmer motorn. Så OM det är sant att värmaren numer bara värmer kupén så vars är brytet?
#1566142
Jag mailade Volvos kundtjänst när jag köpte min bil (V60 CC 2019) för jag tyckte det stod väldigt otydligt skrivet i manualen.
Fick då förklarat att parkeringsvärmaren värmer både motor & kupé. Sen huruvida det stämmer kan jag inte svara på. Men kan verkligen värmaren som värmer motor & kupé när den agerar tillskottsvärmare under färd bestämma att inte värma motor när bilen är stillastående? För mig låter det som något den inte gör. Antingen värmer den allt eller inget, men killgissar duktigt nu.

Har i efterhand låtit montera elektrisk motor & kupé värmare vilket värmer upp hela bilen på ett sätt som dieselvärmaren aldrig hann göra på 40min. Men försöker alltid köra värmaren typ 10min och sen stoppa för att starta bilen med appen istället om det är som nu riktigt kallt och jag inte har möjlighet att koppla in den elektriska värmaren. :-)
#1566149
Tror det var så på min V60 21:a (bensin) att den även värmde motor och hoppas verkligen att samma gäller för nya V60 med bränslevärmare. Kallstarter i minusgrader är ju inte roligt för ngn motor. Har för mig att jag läst någonstans att värmaren kyls av glykolen som pumpas runt så att en del värme sprids den vägen.
#1566152
Utan att vara helt hundra så tror jag det fungerar så att värmaren värmer kylvätskan, den cirkulerar med hjälp av en liten pump genom motorn och värmeelementet, när det börjar bli varmt startar kupefläkten och värmer kupén. Det cirkulerande vattnet värmer motorn.
Testa kallstart. Starta fläkten manuellt och känn på luften, så funkar att jämföra med. Nästa test. Kör värmaren 30 minuter, gör om, starta känn efter någon minut är luften ljummen eller varm så är motorn varm, blir luften kallare än vid start har kylvattnet kylt elementet när det börjar cirkulera och värmen börjar först efter att motorn börjat bli varm. Tycker dock det vore märkligt om man skulle ha en ventil som bara låter värmaren värma det vattnet som går genom kupeelemente.
#1566177
Som nybliven V60 -20 ägare har jag fått de till mig att från årsmodell -20 och nyare så värms inte motorn utan bara kupen med dieselvärmaren, tyvärr. Kollegan som har en ny V90CC har fått samma information till sig. Så vill man få värmd motor är de tyvärr en extra monterad elvärmare som behövs. :-/
#1566178
Hoff vette fan om man vågar chansa å kallstarta en bil i -35°c.. Har nu haft batteriladdaren kopplad och kört dieselvärmaren 1,5h.. Tyckte mig inte känna nå värme i några slangar jag kände på, fast å andra sidan kanske inte slangarna bli så varma i -35
#1566192
Det var ju då kuken att det skulle vara just till MY20 som man bytt system.. Får väl försöka trycka ner en liten kupévärmare och rikta luftströmmen mot blocket tills jag fått slangvärmaren monterad.
Lite dåligt med plats i V60’n jämför med V90’n dock.

Har en slangvärmare och kabelsats färdigt, men inte velat kallstarta bilen för att ta mig till ett garage. Är ju lite skillnad på att kallstarta en diesel i -10°c jämfört med -35°c
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]