Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567830
Jag fick också samma svar först när jag ringde att den värmer motorn. Men när jag påpekade vad som står i manualen till min bil så skulle supporten återkomma med vad som gäller.

Fick detta på mejl samma dag.


Hej Ted,

Tack för ett trevligt samtal.

Jag har nu undersökt detta vidare och kommit fram till att det stämmer. Funktionen parkeringsklimat värmer inte motorn längre för att spara energi.

Att systemet även värmer motorn, som i den tidigare versionen av parkeringsvärmaren för våra äldre bilar, är särskilt krävande för 12V-batteriet och leder ofta till att detta laddas ur för våra äldre bilar. Så vi kör numera en ”kort slinga” för värmaren och värmer enbart kupén för att motverka detta problem.



I fall där motorn behöver värmas rekommenderar vi att ni undersöker möjligheten till att installera en dedikerad motorvärmare. Du är välkommen att höra med din närmaste auktoriserade Volvoverkstad för att undersöka den möjligheten.

Tveka inte att höra av dig om du skulle ha fler frågor.
#1567831
Vilken patetisk lösning på ett icke problem. Hur vore det att dimensionera batterierna då för att klara av det? Varför kan äldre bilar göra det? T.o.m. min gamla 2015 Golf klarade detta perfekt, som dessutom hade parkeringsvärmaren på i hela 60 minuter!!

Jag blir vansinnig varje gång jag startar min bil nu i minus 20-30 (MY24 XC60), den går ju knappt framåt när det är så kallt och man vill inte gärna gasa mycket just för att motorn är en isbit. Man får köra i 15-20 minuter innan den får någorlunda värme i motorn. Nej…riktigt korkat och pinsamt.
#1567834
Supfam skrev: fre 19 jan 2024, 11:32 Vilken patetisk lösning på ett icke problem. Hur vore det att dimensionera batterierna då för att klara av det? Varför kan äldre bilar göra det? T.o.m. min gamla 2015 Golf klarade detta perfekt, som dessutom hade parkeringsvärmaren på i hela 60 minuter!!

Jag blir vansinnig varje gång jag startar min bil nu i minus 20-30 (MY24 XC60), den går ju knappt framåt när det är så kallt och man vill inte gärna gasa mycket just för att motorn är en isbit. Man får köra i 15-20 minuter innan den får någorlunda värme i motorn. Nej…riktigt korkat och pinsamt.
Jag svarade med ett mejl, kortat ner det men allt handlar om pengar. Så är det.


”Jag har haft värmare på alla mina volvo sen 2001 utan några problem.
Men nu har Volvo bestämt att jag inte kan sköta om mitt batteri så det har ström så det räcker.

Mycket märkligt beslut.

Men än en gång tack för svar och det är ju inte du som har bestämt detta 😉

Mvh Ted”
#1567847
Ja, det är ju så. Därför blir man än mer provocerad när bilarna bara blir dyrare och dyrare, men ofta inte bättre.

Tycker ditt mejl till Volvo är bra :-)
Ted68 skrev: fre 19 jan 2024, 11:44 ”Jag har haft värmare på alla mina volvo sen 2001 utan några problem.
Men nu har Volvo bestämt att jag inte kan sköta om mitt batteri så det har ström så det räcker.

Mycket märkligt beslut.

Men än en gång tack för svar och det är ju inte du som har bestämt detta 😉

Mvh Ted”
#1567874
sewen skrev: fre 19 jan 2024, 09:10
III skrev:Ingen som klurat vidare på om avstängningen för att värma motorn också gällde alla eller bara hybriderna?
Om ingen har svaret så har jag fått fatt på en ir termometer. Kanske inte lika vetenskapligt som utläsning via obd men tänkte ställa bilen utomhus i helgen och sen mäta på kylslangar och motorn och sen köra värmaren och se om det går dra några slutsatser.
Ser fram emot resultatet. Vad har du för bil?
Fö så hävdar fortfarande Volvos kundtjänst att värmaren är till för både kupé och motor. Jag har en V90CC T5 2020.
Jag har en V60, B3 bensin -21
#1567884
Jag som håller på att leta efter en nyare V60 Cross country. Sånt här snåleri trodde jag inte man höll på med med uppenbarligen blir bilarna bara sämre och sämre.
Om jag nu vill ha en diesel som värmer både och vilken årsmodell ska jag leta efter?

Med sämre menar jag,
Inget läder längre
Ingen värme
Inga dieslar
Ex30... alltså vilken jävla plåtburk.
Volvos aktie ner 40% sedan notering......
#1567897
[img]https://fenixapi-image.bosab.se/api/Fil ... _N.jpg/img]

Fick fram bild på värmeventil på en 2023 års modell. 32222659 heter den där. Den ventilen som Emil refererar åt hittar jag bara på T8.

Om det är att den stänger när parkeringsvärmaren går och öppnar när man kör tillskottsvärme så borde problemet vara enkelt. Antingen koppla samman båda slangarna med en rörstos eller rensa ventilen från dess förmåga att hålla tätt. Eller kan man bygga en mellankopplingssladd innehållande 11Ohm eller vad det var i resistans och inte ge någon spänning till ventilen så lurar man bilen att tro att ventilen är dragen så som Emil har gjort här. Jäkla onödig grej av Volvo det här.
#1567908
Om nån hittar en kontakt som passar till ventilen till rimligt pris, så länka gärna. Fanns några nummer på den. Detta nummer ger några träffar, men hittar inget bra: 1-1718647-1c.
Kan väl vara bra att ha nåt som gör att det inte kommer in vatten, nu har jag tätat med en liten zippåse och buntband tillfälligt ;)
#1567924
Leker med tanken..om man kopplar bort 2 kablar som gör att värmaren värmer både kupe och motor som Emil gjorde, finns det då risk att kokhett kylarvatten kommer in i värmepaketet, eller finns det en till ventil som stänger ner flödet när värmaren stängs av??
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Beror ju på hur man ser på det, basera[…]

Mahle kolfilter is da shit Köper gärn[…]

Forumdöden... Löste det själv. Var[…]

Medtrafikanter som tror att deras Yaris har ytterm[…]