Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569182
Ted68 skrev: ons 31 jan 2024, 19:40 Men det svaret är nog inte helt sant, det finns ju tidiga MY 2019 som har värmare som värmer motorn med ;)
Fick nästa svar idag.
Bilagor
Screenshot_20240201-115645.png
Screenshot_20240201-115645.png (326.93 KiB) Visad 763 gånger
#1569186
Ja, vad ska man säga om det.
Men så här är det på Volvo V60 årsmodell 2019 (Tidig)

Värmaren hjälper motorn och kupén att uppnå rätt temperatur innan och under körning.
Värmaren har två delfunktioner:
Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
Värmaren är bränsledriven och är monterad i det främre högra hjulhuset.
#1569210
Hursomhelst är motorn och värmaren testad, konfigurerad för att det ska fungera, - även i vinterklimat. Garantin och maskinförsäkring gäller knappast om man börjar ful-koppla olika ventiler, - i varje fall om volvoverkstaden upptäcker det.

Ni med ir-termometer kan kolla hur mycket strålningsvärmen från värmaren värmer motorn??
#1569273
valln skrev:Hursomhelst är motorn och värmaren testad, konfigurerad för att det ska fungera, - även i vinterklimat. Garantin och maskinförsäkring gäller knappast om man börjar ful-koppla olika ventiler, - i varje fall om volvoverkstaden upptäcker det.

Ni med ir-termometer kan kolla hur mycket strålningsvärmen från värmaren värmer motorn??
Det är ju ingen ful-koppling av nån ventil , man tar bort kontakten till ventilen och motorn blir uppvärmd med.
Det måste ju vara bra för både miljön och motorn med när ändå värmaren går.
#1569870
Jag har dock inte en V60 men tror det gäller de båda V-modellerna. Jag har en V90 MY19 tillv aug 18 (OBS:brytpunkten går vid tillverkningen v46-2018 och den värmer motorn och kupen. Efter v 46-18 värmer den endast kupen tyvärr.
Minus 6 grader och körde värmaren exakt 13 minuter med dieselvärmaren, på dessa 13 minuter var motortempen 33 grader, motoroljan var 6.38 grader och vxl-lådan var 6 minus..ser det via APP och OBD2:))
App=CarScanner Pro..kostar ca 50 kr och OBD2-dongenl "Vgate iCar Pro BLE 4.0 OBD2 diagnosverktyg Felkodsläsare" från i mitt fall kom från svenska Amazon för 332 kr...funkar både för Android och IOS. TIPS: Direkt efter du startat bilen stannar parkeringsvärmaren och du måste då direkt klicka i parkeringsvärmare i centerdisplayen"igen"för att hjälpa motorn upp i rätt temp. När du är uppe på 70-80 grader efter ytterligare ca 15 min(som du ser på din smartphone) stänger du av värmaren. Strunta i tillskottsvärmaren, den lever sitt eget liv o startar och stänger av alldeles för ofta... Inte sällan vid rödljus med oförbränd dieselrök som till följd åker rakt in i friskluftsintaget. Jag känner skiten varje gång i låga hastigheter.

Nu har ni fått en referens och ni med nyare bilar kan följa hur snabbt det uppvärmda vatten kommer till er motor med APP och OBD2 .Jag värnar om min motor och gillar hitta lösningar på att snabbast möjligt sätt komma upp i arbetstemperatur.
Ni som kopplat ut kontakterna kommer nog uppleva det jag har idag...vaarm motor :-D
Så, stäng av tillskottsvärmen, kör endast med förvärmning tex via VOC ca 15 minuter innan start (sägs att den tiden är den mest effektiva) sen direkt av motorstart så klicka i "Parkeringsklimat" i centerdisplayen...kör tills ni ser vattentemp ca 80 grader, och sen stäng av parkeringsvärmaren. Som ett extra hjälpmedel sänker jag kupevärmen tillfälligt, för att ge motorn så snabb uppvärmning som möjligt.
Allt detta gjorde jag på min icke SPA-bil och hade ALDRIG något mototrrelaterat fel efter 40.000 mil
#1569923
Volvohandeln hade öppet hus och jag passade på att resonera.

Det är precis som ni säger att det finns en bryttid när värmaren bara värmer kupén. Min värmer bara kupen, men motorn värms upp av strålningsvärmen litegrann förmodligen tillräckligt. Jag har också ett ptc-element, det är därför kupevärmeluften blir varm 30 sek efter start.

Givetvis kan man mäta temp mm med dongel, men jag skulle absolut inte mecka med bilen. Jag och servicechefen var överens om detta. Förvånade...?

Var och en gör naturligtvis som man själv vill. :)
#1569944
Strålvärmen från värmaren räcker inte för att värma motorn. Men den värmen som finns i slingan till kupén gör väl att mororn får upp värrmen lite fortare efter start skulle jag tro. Men jag med många andra vill ha en varm motor och slippa en kallstart vid kallt väder.
#1569948
valln skrev:Volvohandeln hade öppet hus och jag passade på att resonera.

Det är precis som ni säger att det finns en bryttid när värmaren bara värmer kupén. Min värmer bara kupen, men motorn värms upp av strålningsvärmen litegrann förmodligen tillräckligt. Jag har också ett ptc-element, det är därför kupevärmeluften blir varm 30 sek efter start.

Givetvis kan man mäta temp mm med dongel, men jag skulle absolut inte mecka med bilen. Jag och servicechefen var överens om detta. Förvånade...?

Var och en gör naturligtvis som man själv vill. :)
Och vad sa nämnda servicechef om att Volvo hux flux bestämt sig för att sluta värma motorerna? Tyckte hen att det är en bra idé?
#1569949
Ted68 skrev: lör 10 feb 2024, 22:10 Strålvärmen från värmaren räcker inte för att värma motorn. Men den värmen som finns i slingan till kupén gör väl att mororn får upp värrmen lite fortare efter start skulle jag tro. Men jag med många andra vill ha en varm motor och slippa en kallstart vid kallt väder.
Nja, jag tror snarare att oljetempen är viktigast när det gäller slitage på motorn vid kallstart och i det avseende tror jag att strålningsvärmen från värmaren är nog så bra. Visavi att värma upp kylvätskan....
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

@fjohan82 , Prydligt värre. Är vä[…]

DCFKD_v-lador.jpeg

Hur byta drl v60cc

@Kena , Ah, bra att du hittade det lätt d&ar[…]

Tack, det ska jag:)