Jag har dock inte en V60 men tror det gäller de båda V-modellerna. Jag har en V90 MY19 tillv aug 18 (OBS:brytpunkten går vid tillverkningen v46-2018 och den värmer motorn och kupen. Efter v 46-18 värmer den endast kupen tyvärr.
Minus 6 grader och körde värmaren exakt 13 minuter med dieselvärmaren, på dessa 13 minuter var motortempen 33 grader, motoroljan var 6.38 grader och vxl-lådan var 6 minus..ser det via APP och OBD2:))
App=CarScanner Pro..kostar ca 50 kr och OBD2-dongenl "Vgate iCar Pro BLE 4.0 OBD2 diagnosverktyg Felkodsläsare" från i mitt fall kom från svenska Amazon för 332 kr...funkar både för Android och IOS. TIPS: Direkt efter du startat bilen stannar parkeringsvärmaren och du måste då direkt klicka i parkeringsvärmare i centerdisplayen"igen"för att hjälpa motorn upp i rätt temp. När du är uppe på 70-80 grader efter ytterligare ca 15 min(som du ser på din smartphone) stänger du av värmaren. Strunta i tillskottsvärmaren, den lever sitt eget liv o startar och stänger av alldeles för ofta... Inte sällan vid rödljus med oförbränd dieselrök som till följd åker rakt in i friskluftsintaget. Jag känner skiten varje gång i låga hastigheter.
Nu har ni fått en referens och ni med nyare bilar kan följa hur snabbt det uppvärmda vatten kommer till er motor med APP och OBD2 .Jag värnar om min motor och gillar hitta lösningar på att snabbast möjligt sätt komma upp i arbetstemperatur.
Ni som kopplat ut kontakterna kommer nog uppleva det jag har idag...vaarm motor
Så, stäng av tillskottsvärmen, kör endast med förvärmning tex via VOC ca 15 minuter innan start (sägs att den tiden är den mest effektiva) sen direkt av motorstart så klicka i "Parkeringsklimat" i centerdisplayen...kör tills ni ser vattentemp ca 80 grader, och sen stäng av parkeringsvärmaren. Som ett extra hjälpmedel sänker jag kupevärmen tillfälligt, för att ge motorn så snabb uppvärmning som möjligt.
Allt detta gjorde jag på min icke SPA-bil och hade ALDRIG något mototrrelaterat fel efter 40.000 mil