Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564920
Hej,

Vi ska köpa en begagnad bil och det lutar väldigt mycket mot en V60 CC eller V60 Recharge T6. På jobbilen har jag Matrix strålkastare, detta är en funktion jag gärna velat ha på Volvon.

Tycker jag hittar väldigt lite om detta på nätet. Vad jag förstår så har Active High Beam funnits ett tag och att Adaptive Shadow Technology är en förbättring av detta?

Och det dyker inte direkt upp många bilar när man söker på dessa funktioner på tex blocket. Är det så att många företag och privatperson glömmer skriva ut att dessa funktioner finns eller är det väldigt få Volvo bilar som har det?

Mvh Andy
#1564937
Det står på lyktglaset fram om Volvon har Active High Beam. Bild nedan från min V90 T6 Recharge MY22.
Bilagor
V90_MY22_Frontlykta_Full_LED_Active_High_Beam.jpg
V90_MY22_Frontlykta_Full_LED_Active_High_Beam.jpg (3.03 MiB) Visad 1150 gånger
#1564939
andyframe skrev:Hej,

Vi ska köpa en begagnad bil och det lutar väldigt mycket mot en V60 CC eller V60 Recharge T6. På jobbilen har jag Matrix strålkastare, detta är en funktion jag gärna velat ha på Volvon.

Tycker jag hittar väldigt lite om detta på nätet. Vad jag förstår så har Active High Beam funnits ett tag och att Adaptive Shadow Technology är en förbättring av detta?

Och det dyker inte direkt upp många bilar när man söker på dessa funktioner på tex blocket. Är det så att många företag och privatperson glömmer skriva ut att dessa funktioner finns eller är det väldigt få Volvo bilar som har det?

Mvh Andy
Om jag inte minns fel så var det en drabbad produkt p.g.a. komponentbrist. Så då lär det inte vara många som fick dessa ljus.
#1565051
Ted68 skrev: lör 23 dec 2023, 18:41 Vad är skillanden på Active High Beam och Dynamisk led som jag har på min bil?
Active High Beam är väl enbart på/av, dvs den enklare formen av strålkastare.
#1565313
andyframe skrev: ons 27 dec 2023, 10:06 @bem, Är du nöjd med hur bilen justerar helljuset vid mörkerkörning? För det är den funktionen du har att ljuset flyttar sig vid möte av fordon osv och inte endast på/av?
Ja jag har den lite mer avancerade funktionen med att ljuset kan skärma av mötande bil t.ex. Lite svårt förklara med ord, enklare se i verkligheten.
Den automatiska avbländningen från helljus till halvljus funkar väl sisådär tycker jag. Ofta som mötande ljusblinkar för min bil slagit över till halvljus för sent. Eller ibland inte alls. Blir så man får sitta på helspänn och vara beredd blända av själv manuellt som förr i tiden. Jag har haft min bil i 28 mån och det har inte blivit bättre under tiden med femtielva mjukvaruuppdateringar. Bad min mek en gång kika på om ljuset var felinställt på min bil men det såg bra ut. Mycket beror på väder, vägens beskaffenhet (kurvor och backkrön osv). I alla fall på de vägar jag kör mest häromkring anser jag automatiska avbländningen inte är tillräckligt bra. Så jag använder den nästan aldrig på vägar jag vet det blir ljustutande från mötande bilister. Därmed inte sagt funktionen är dålig, men inte tillräckligt bra för mig i alla fall på de vägar jag rör mig mest. När den funkar är det dock lite som trolleri och mycket elegant.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]