Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565319
Går ju att ställa den i tre olika nivåer, från tidig till sen. Min är inställd på tidig. Funkar otroligt bra med att "boxa" både framförvarande och mötande. Dock kommer den aldrig kunna förutse när en användning är lämplig. Som exempel, du kommer till en blind kurva, du själv ser strålkastarna av en mötande bil genom skogen, du själv kan avgöra att det är läge att blända av inom ett visst antal sekunder. Det är något bilen troligtvis aldrig kommer kunna göra. Samma sak när man kommer upp mot ett krön, du själv kan tolka ljuset i trädkronorna som en mötande bil och blända av i tid, bilen måste "se" de mötande lyktorna innan den fattar att det är dags att blända av.
Jag har även en LED ramp installerad av Volvo. Funktionen är lika bra/dålig med eller utan rampen.
Med det sagt - jag kör alltid med automatiken men är alltid beredd på att blända av manuellt där jag vet att bilen kommer blända av för sent.
#1565346
Jag har gått till botten med mina adaptiva led-ljus. V60CC 2020.
Jag skulle vilja skriva om programvaran så att den slutar att detektera att mötande bilar har helljus på och ljusblinka och sätta på heljuset, för det blir 90 procent feldetektering.

Nästa grej är att när den slår av försent och då är det imma på sensorn eller vad den nu använder, -löses genom att sätta på elbakrutan.
#1565357
Tycker det fungerar bra på min Volvo V60 2020 har det inställt på tidigt, det enda det kan vara lite kinkig med är lastbilar även om de lyser upp som en julgran så är det inte alltid den bländar av för lastbilar, men de som kör runt med sterainljus "halogen" och även andra bilar med Xenon och LED inga problem.

Klart man är beredd dock men på E14 så bländar den av sällan någon ljustutar åt mig, enda dumma är att den bländar även av för vilt som älg och rådjur så är man ute och kör där det är mycket älg och ingen bil och den bländar av helt plötsligt kan man ge sig fasen på att det är för rådjur eller älg. Sen om det ska vara så eller inte vet jag ej.

Sen i snörök är det inte garanterad funktion då den kan blända på helt plötsligt om det är mycket snörök framför så den inte känner framförvarande bil.
#1565361
valln skrev: ons 27 dec 2023, 22:08 Jag har gått till botten med mina adaptiva led-ljus. V60CC 2020.
Jag skulle vilja skriva om programvaran så att den slutar att detektera att mötande bilar har helljus på och ljusblinka och sätta på heljuset, för det blir 90 procent feldetektering.

Nästa grej är att när den slår av försent och då är det imma på sensorn eller vad den nu använder, -löses genom att sätta på elbakrutan.
Menar du att det finns en funktion för automatisk "ljustuta"? Tror aldrig att jag märkt av den i så fall, eller ja kanske. Det har hänt vid ett par tillfällen att den bländar av och sedan blinkar till med helljuset, som att den "ljustutar". Jag har trott att den enbart är förvirrad, feltolkat att det faktiskt är en mötande bil, slår på helljuset för att sedan direkt ångra sig. Men om den funktionen finns som du skriver om @valln så förklarar den beteendet :) Tror dock inte att någon av de mötande som min bil blinkat på har haft helljuset på, inte heller lagt någon tanke på det tidigare. Jäkligt spännande funktion om den skulle fungera som tänkt!
#1565363
Javerhammar skrev:
valln skrev: ons 27 dec 2023, 22:08 Jag har gått till botten med mina adaptiva led-ljus. V60CC 2020.
Jag skulle vilja skriva om programvaran så att den slutar att detektera att mötande bilar har helljus på och ljusblinka och sätta på heljuset, för det blir 90 procent feldetektering.

Nästa grej är att när den slår av försent och då är det imma på sensorn eller vad den nu använder, -löses genom att sätta på elbakrutan.
Menar du att det finns en funktion för automatisk "ljustuta"? Tror aldrig att jag märkt av den i så fall, eller ja kanske. Det har hänt vid ett par tillfällen att den bländar av och sedan blinkar till med helljuset, som att den "ljustutar". Jag har trott att den enbart är förvirrad, feltolkat att det faktiskt är en mötande bil, slår på helljuset för att sedan direkt ångra sig. Men om den funktionen finns som du skriver om @valln så förklarar den beteendet :) Tror dock inte att någon av de mötande som min bil blinkat på har haft helljuset på, inte heller lagt någon tanke på det tidigare. Jäkligt spännande funktion om den skulle fungera som tänkt!
Nej, du har rätt i din första tolkning att bilen är förvirrad, eller tappar låsningen på bilen och tror det är fritt fram att slå på helljuset igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1565364
Nja, jag tror det är en ljustuta. Nästan alltid när den gör så är bilarna ganska nära ej sällan lastbilar med alldeles för många ljuspunkter.

Såg det tydligt då jag körde mot ett krön och när lastbilen kom i rätt vinkel blev lastbilens halvljus för starkt och min bil blinkade på igen.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]