Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrpandy
#1564945
Vi har en XC60 T6 ifrån 2022 med det stora batteriet. Vår har haft laddning på ca 65-74 km dom sista veckorna när vi har tagit bilen på morgonen, vi kör ca 5 mil tor till jobb och hem. Nu ligger den på ca 25-30 km när man kommer hem och det är ju helt ok tycker jag. Bor i Göteborg och det har ju varit ganska kyligt även här.
Användarvisningsbild
av BennyR
#1565522
Erico skrev:Intressant. Testar nån vecka till innan jag tar ett snack med Volvo. Kan tillägga att det även strular med laddningen. Har fått en laddare, Defa Power monterad som ”pausar” laddningen mellan nån minut och flera timmar hela tiden. Kan inte säga om det är bilen eller laddaren som strular men han som installerade den har efter kontaktat startat en undersökning.
Det låter som din laddare pausar laddning pga att lastbalanseraren ber den göra så. Det är lastbalanserarens jobb att se till att huset prioriterar annat än bilen när så behövs. Antagligen inget fel alls på laddaren eller bilen.
av LarsaV60
#1565733
Hämtade ut min t6 den 29/12. Beställde den i juni 2022. Bright red. Har således bara haft den en och en halv dag. Körde 58 km på el dag 2 (idag alltså) vid +3 grader. Blandad körning men 90% på E20 och 100 km/h med farthållare. Nu är bilen för andra gången fulladdad och enligt app’en räcker det till 66km.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#1565984
XC60 T6 core i två månader och den ligger runt 60-70 km beroende på väderlek, just nu med ca 0 gr så har jag 65km från batteriet

Har också Defa Power och den slutar ladda lite då och då, tror dock att det är lastbalanseringen som gör sitt jobb när bergsvärmen vill ha lite extra mos
av Neomannen
#1566274
Vi hyr en XC60 - 23 som jag börjar bli allt mer bekant med. Dock har jag inte tillgång till appen.

Har inte -24 och framåt elektrisk värmare som drar ström från högvoltsbatteriet?

Vi har en bensinvärmare i vår bil som drar rätt mycket bensin även i läge PURE. Vi har fortfarande bra räckvidd vid minus -10 som det varit nu sista tiden (ca 60km), men bilen drar ju 0,2-0,3l/mil bensin i PURE pga av coupe-värmen. Enda sättet att få den att dra 0l/mil i pure är att stänga av uppvärmningen helt i menyerna (de ändrade texten på menyalternativet, så nu står det typ "tillhandhåll uppvärming vid el-drift", av eller på.
#1566612
Hej.

Är inne på att byta min V90 T5 till en hybrid V60 eller XC60 hybrid. Blir dock inte klok på alla modeller och motorer. Kommer nog inte köpa helt nytt om hybriden inte får ner bonusmalus tillräckligt?
Vilken motor ska jag ha för att minimera skatten och för att kunna köra minst 5 mil på el inom stan. Jag vill också kunna använda kraften av alla hästkrafter om det behövs vid omkörningar på landsväg.
Har också läst att hybriderna ska strula med elektronik mm.

Ska det bli riktigt roligt funderar jag på T8 men kanske blir det att gapa efter för mycket och överdrivet?

Den ska kunna gå snålt som oftast i stadsmiljö men ska också kunna vara rolig på utvalda sträckor och effektivt vid omkörningar.

Tips?

Johan Fredriksson
av Supfam
#1567792
En av få saker som denna bil klarar av bra i min mening, är att leverera just räckvidd. Har som längst kört 82,7 km på en laddning. +3 grader, farthållaren på 80 km/h.
av Supfam
#1568348
Bilen, en MY24 XC60 T6.
Sträcka på 9 mil, varav ungefär 4 km av den totala sträckan är 50 km/h.

Farthållaren på 80 km/h. Appen visade räckvidd på 72 km innan avfärd.

Bilden togs i ögonblicket bensinmotorn gick igång. Totalt 82.1 km på batteri. Temperaturen skiftade mellan 2-3 grader under körningen.
Bilagor
IMG_8565.jpeg
IMG_8565.jpeg (1.1 MiB) Visad 359 gånger
#1568362
Verkar vara ok för en normal vinterdag :x nu har det varit ovanligt kallt. Du säger dock en av de få grejerna som funkar bra så jag tappade sugen. Det låter som Volvo har lite och jobba på.

Johan Fredriksson
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave