Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
#1563629
Hämtade 4/12 ut en ny V60 recharge och upplever räckvidden sämre än förväntat. Har ganska precis 2,5 mil till jobbet men tar mej inte fram och tillbaka på el. Vet att det är minusgrader mm men fem mil tycker jag den borde klara. Har försökt köra i hastigheter under 90km/h och utan uppvärmning men icke. Reagerar oxå på att den anger i appen en räckvidd på 61 km när batteriet är fulladdat, har för mej att den bilen jag fick låna angav över 70km?
av Javerhammar
#1563637
Räckvidden baseras på körmönster. När de kommer direkt från fabrik baseras räckvidden på Volvos specificerade räckvidd, V60T6 2024 upp till 88km.
Din räckvidd låter lite i underkant dock, även om du skulle köra hårt..
Körs värmaren utan laddaren i tror jag att räckvidden påverkas negativt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1563639
Ja, siffrorna som biltillverkarna uppger kan man ju som vanligt fetglömma, det är ju samma sak som med diesel och bensinbilar, och värme kyla ger ju oehört olika förbrukning. 2,5mil är inet det minsta konstigt i detta väder.

Kollegan köpte en beggad V60 T6a förra vintern och han gav snabbt upp att ens ladda den bilen, jag tror jag själv fick ut 1,8mil då det var som kallast i den kärran.

Det är ju som vilken bil med vilket drivmedel som helst, jag får ny ut ca 50mil med min XC60 D4a vintertid ( minus 10-20 ) sommartid runt 70 i bästa fall. sp visst diffar det.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1563694
5 mil låter lite. Jag kör lätt 5 mil med min i -10 och då är det motorväg med blandat 80/100 km/h med 22 grader, ratt och sätesvärme på. V60 MY22 med elvärmare.
Användarvisningsbild
av Erico
#1563696
Intressant. Testar nån vecka till innan jag tar ett snack med Volvo. Kan tillägga att det även strular med laddningen. Har fått en laddare, Defa Power monterad som ”pausar” laddningen mellan nån minut och flera timmar hela tiden. Kan inte säga om det är bilen eller laddaren som strular men han som installerade den har efter kontaktat startat en undersökning.
Användarvisningsbild
av bem
#1563717
Erico skrev: lör 09 dec 2023, 10:28 Hämtade 4/12 ut en ny V60 recharge och upplever räckvidden sämre än förväntat. Har ganska precis 2,5 mil till jobbet men tar mej inte fram och tillbaka på el. Vet att det är minusgrader mm men fem mil tycker jag den borde klara. Har försökt köra i hastigheter under 90km/h och utan uppvärmning men icke. Reagerar oxå på att den anger i appen en räckvidd på 61 km när batteriet är fulladdat, har för mej att den bilen jag fick låna angav över 70km?
Antal mil på el enligt WLTP är som alla vet inget man knappast kan uppnå ens om man försöker likna körcykeln. Min V90 Recharge MY22 early har 61 km körsträcka på el enl WLTP. 38 km visar batterimätaren som uppskattad körsträcka när hybridbatteriet är fulladdat. Är det minus 10 ute kommer jag inte den sträckan förstås ens på 80-väg vid lugn körning,
Jag tycker nog dina siffror verkar vettiga. Kylan är nog en av hybridbatteriets värsta fiende för att få normal räckvidd på el.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1563755
Lite data för att backa upp det jag säger då det inte riktigt verkar stämma med många andras upplevelse här. Minns inte exakt hur kallt det var vid den tidpunkten men runt -10 och stämmer överens med historiken på SMHI.

Går definitivt att nå WLTP och mer än så en sommardag om man verkligen vill. Jag har kört 10 mil och haft lite kräm kvar i batteriet men då är det ägg under pedalen, frirulla vid varje tillfälle och Eco på klimatet och knappt över 90 km/h men visst går det.
Bilagor
Screenshot_20231210_133441_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20231210_133441_Volvo Cars.jpg (556.64 KiB) Visad 2848 gånger
av Neomannen
#1564096
Jag körde vår xc60 -23 idag, snitt 50km/h från fullt batteri, hälften motorväg ungefär med 90-100km/h. 51 km innan motorn startade. -4 grader ute. Indikerade 41 km när jag åkte men gick 1 mil längre.

Det kanske inte är jämförbara bilar med för att komma ned i 2,5 mil då behöver jag köra rejält fort, 120-130 på el på motorvägen (på sommaren)
av hapazard
#1564871
2.5 mil enkel resa --> 5 mil tor låter rimligt i vinterväglag baserat på min v90-24. Litiumbatterier gillar inte kyla så på vintern får man räkna med att köra mer på bensin, uppsidan är att man iaf får användning av spillvärmen.

Se till att lägga in rutten i början av resan så att bilen kan planera färden effektivt. Jag inleder alla längre tor resor med:

Navigera till: Utgångspunkt (systemet sätter utgångspunkt som mål)
Navigera till: Destination (systemet sätter destination som delmål)

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]