Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1568407
82,1 km 0,8l/100 km - då har bensinmotorn sannolikt varit igång tidigare, skulle snarare säga du kom ca 76-77 km. Inte illa det heller.
av Supfam
#1568485
Jag kom precis så långt som den visar, 82.1 km. Motorn startade inte en enda gång under sträckan.

Som jag skrev, sträcka på 90 km, varav 82.1 km gick med batteridrift. Sista km gick med bensinmotorn.
perhall skrev: ons 24 jan 2024, 08:25 82,1 km 0,8l/100 km - då har bensinmotorn sannolikt varit igång tidigare, skulle snarare säga du kom ca 76-77 km. Inte illa det heller.
av perhall
#1568515
Supfam skrev:Jag kom precis så långt som den visar, 82.1 km. Motorn startade inte en enda gång under sträckan.

Som jag skrev, sträcka på 90 km, varav 82.1 km gick med batteridrift. Sista km gick med bensinmotorn.
perhall skrev: ons 24 jan 2024, 08:25 82,1 km 0,8l/100 km - då har bensinmotorn sannolikt varit igång tidigare, skulle snarare säga du kom ca 76-77 km. Inte illa det heller.
Jag såg att du skrev det. Men när du nollställd km nollställde du även förbrukningen. Den är på "-" tills bensinmotorn hoppar igång. Att du har gjort av med 0,8l/100 km visar att bensinmotorn varit igång tidigare. Även om du köre i Pure kan den hoppa igång. Enda sättet att verkligen mäta är att köra i Pure (eller möjligen Hybrid) och så snart bensinmotorn startar, precis när det står 0,1l/100 km, då vet man att batteriet är tomt.
0,8l/100 km motsvarar ca 7-12 km beroende på körsätt...
Om motorn inte hade startat hade du inte haft 0,8l/100 km
av Supfam
#1568524
Nej, den har inte varit igång alls. Jag vet inte riktigt hur jag ska vara tydligare än det jag skriver. Bensinmotorn gick inte igång en enda gång under dem 82.1 km jag körde.
Jag tror möjligtvis att du har fel i hur du tror att förbrukningsmätaren fungerar.

För att visa dig lite mer info kring detta tog jag följande bilder imorse.

Första bilden visar 0.0 km och ingen siffra på förbrukning - -

Andra bilden. Jag lägger i D och drar tyst iväg, då visar den 50l/100 km men jag hann inte få med det utan på väg neråt fick jag med 49l/100 km.

Tredje bilden. Fortfarande inte kört ens 100 m och den visar nu 26.4l/100 km.

Fjärde bilden. 1.9 km körda och den visade 1.6l/100 km.

Sista bilden. Framme vid min slutdestination, 58,2 km körda och 0.8l/100 km. Åter igen, inte en enda gång gick bensinmotorn igång.

Om jag får gissa så kan det antingen vara bränslevärmaren, eller den förbrukning som bilen faktiskt kommer förbruka fördelat på 100 km. Volvo uppger 1.1l/100 km blandad körning, jag får 0.8l/100 km.

Hur som, jag är supernöjd med 82.1 km i ett par plusgrader, det är faktiskt riktigt jävla bra.

perhall skrev: tor 25 jan 2024, 00:55
Supfam skrev:Jag kom precis så långt som den visar, 82.1 km. Motorn startade inte en enda gång under sträckan.

Som jag skrev, sträcka på 90 km, varav 82.1 km gick med batteridrift. Sista km gick med bensinmotorn.
perhall skrev: ons 24 jan 2024, 08:25 82,1 km 0,8l/100 km - då har bensinmotorn sannolikt varit igång tidigare, skulle snarare säga du kom ca 76-77 km. Inte illa det heller.
Jag såg att du skrev det. Men när du nollställd km nollställde du även förbrukningen. Den är på "-" tills bensinmotorn hoppar igång. Att du har gjort av med 0,8l/100 km visar att bensinmotorn varit igång tidigare. Även om du köre i Pure kan den hoppa igång. Enda sättet att verkligen mäta är att köra i Pure (eller möjligen Hybrid) och så snart bensinmotorn startar, precis när det står 0,1l/100 km, då vet man att batteriet är tomt.
0,8l/100 km motsvarar ca 7-12 km beroende på körsätt...
Om motorn inte hade startat hade du inte haft 0,8l/100 km
Bilagor
IMG_8605.jpeg
IMG_8605.jpeg (1.25 MiB) Visad 442 gånger
IMG_8604.jpeg
IMG_8604.jpeg (1.17 MiB) Visad 442 gånger
IMG_8601.jpeg
IMG_8601.jpeg (1.09 MiB) Visad 442 gånger
IMG_8599.jpeg
IMG_8599.jpeg (1.11 MiB) Visad 442 gånger
IMG_8598.jpeg
IMG_8598.jpeg (1.19 MiB) Visad 442 gånger
av Thomasksen
#1568541
Tycker det är sjukt imponerande förbrukning! Är det så bra, ska det bli gött när jag väl får bilen. Då blir det inte mycket tankat i macken..... 😉

Gäller ju att man kan köra bil med, annars kan den förbruka vad som helst.
av Mrpandy
#1568542
Det är riktigt bra att komma så längt. Vi kör en XC60 T6 och jag tror vi har kört ca 75 km som längst på en laddning. Att du har förbrukning är ju som du säger är värmen i kupén, man kan ju stänga av den funktionen då kommer man ner på 0,0l/100 km har provat det några gånger nu sista tiden. Bara att köra på max rattvärme och i stolen. Ja det är ju skönt att slippa tanka, vi körde 530 mil på en tank förra våren, det är man ju nöjd med.
Supfam skrev:Nej, den har inte varit igång alls. Jag vet inte riktigt hur jag ska vara tydligare än det jag skriver. Bensinmotorn gick inte igång en enda gång under dem 82.1 km jag körde.
Jag tror möjligtvis att du har fel i hur du tror att förbrukningsmätaren fungerar.

För att visa dig lite mer info kring detta tog jag följande bilder imorse.

Första bilden visar 0.0 km och ingen siffra på förbrukning - -

Andra bilden. Jag lägger i D och drar tyst iväg, då visar den 50l/100 km men jag hann inte få med det utan på väg neråt fick jag med 49l/100 km.

Tredje bilden. Fortfarande inte kört ens 100 m och den visar nu 26.4l/100 km.

Fjärde bilden. 1.9 km körda och den visade 1.6l/100 km.

Sista bilden. Framme vid min slutdestination, 58,2 km körda och 0.8l/100 km. Åter igen, inte en enda gång gick bensinmotorn igång.

Om jag får gissa så kan det antingen vara bränslevärmaren, eller den förbrukning som bilen faktiskt kommer förbruka fördelat på 100 km. Volvo uppger 1.1l/100 km blandad körning, jag får 0.8l/100 km.

Hur som, jag är supernöjd med 82.1 km i ett par plusgrader, det är faktiskt riktigt jävla bra.

perhall skrev: tor 25 jan 2024, 00:55
Supfam skrev:Jag kom precis så långt som den visar, 82.1 km. Motorn startade inte en enda gång under sträckan.

Som jag skrev, sträcka på 90 km, varav 82.1 km gick med batteridrift. Sista km gick med bensinmotorn.
Jag såg att du skrev det. Men när du nollställd km nollställde du även förbrukningen. Den är på "-" tills bensinmotorn hoppar igång. Att du har gjort av med 0,8l/100 km visar att bensinmotorn varit igång tidigare. Även om du köre i Pure kan den hoppa igång. Enda sättet att verkligen mäta är att köra i Pure (eller möjligen Hybrid) och så snart bensinmotorn startar, precis när det står 0,1l/100 km, då vet man att batteriet är tomt.
0,8l/100 km motsvarar ca 7-12 km beroende på körsätt...
Om motorn inte hade startat hade du inte haft 0,8l/100 km
av Drekkus
#1568709
Nu när det börjar bli lite varmare här i Göteborg kan jag komma runt 75 km på en laddning. Har inte dokumenterat något specifikt men idag körde jag 18 km till jobbet (+5 ute), mestadels 80 km/h. Tog 20% ur batteriet. Gäller att köra lugnt och att förvärma batteriet. Jag vet inte hur stor skillnad det gör men kör alltid i B-läget, nästan lite mer bekvämt när man kör lugnt.

Vid -10 var det värre dock, 45-60 km beroende på hur mycket jag körde efter förvärmning.
Användarvisningsbild
av bem
#1568732
Drekkus skrev: lör 27 jan 2024, 12:51 Nu när det börjar bli lite varmare här i Göteborg kan jag komma runt 75 km på en laddning. Har inte dokumenterat något specifikt men idag körde jag 18 km till jobbet (+5 ute), mestadels 80 km/h. Tog 20% ur batteriet. Gäller att köra lugnt och att förvärma batteriet. Jag vet inte hur stor skillnad det gör men kör alltid i B-läget, nästan lite mer bekvämt när man kör lugnt.

Vid -10 var det värre dock, 45-60 km beroende på hur mycket jag körde efter förvärmning.
Jag tror bilen har möjlighet dra aningens mindre om man kör på D (Drive) istället för B (elmotorbroms och manuell växling, +, -). Bilen rullar ju lättare med D.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]