Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1561684
Tja!

Nu har jag pratat både med Volvos support och Telias support i flera omgångar under flera veckors/månaders tid. Till ingen större nytta, tyvärr. Sätter min förhoppning till att det finns mer kunniga människor här...!

Har en XC60 2020 där jag fram tills nu har använt det kontantkort som "följde med" bilen från Telenor. Detta har suttit i simkortshållaren för bilmodemet. När surfen tagit slut så har jag fyllt på och allt har fungerat.

Nu tecknade jag nyss om bredbandet hemma i huset, och valde då Telia. Fick då en deal med mobilt bredband på köpet(!) Detta skulle fungera att använda i bilen, vilket lät mycket bra. Fick hem detta simkort, satte det i bilmodemets simkortshållare och meddelandet som dyker upp är "Anslutningsfel - Ingen internetanslutning".

(Sätter jag tillbaks kontantkortet ifrån Telenor så funkar allt igen.)

Har som sagt därefter ringt både Telia och Volvos support och ingen verkar ha en aning om varför det inte bara fungerar. Telia ser att simkortet har kontakt i bilmodemet. Jag har även testat simkortet i min egen telefon, där det funkar och inställningarna för mobilt internet är dubbelkollade. Men i bilmodemet händer inget.

Har kryssat i/ur "Anlut med bilmodem", återställt, kollat så att pinkod är avstängt, väntat (länge), startat om bilen. Kort sagt gjort allt och lite till av det som jag själv och supporten kunnat komma på. Men faktum kvarstår. BIlens modem surfar inte på detta simkortet.

Modemet är, enligt volvos support, INTE operatörsbundet.

Simkortet med 5G från Telia ska, enligt dem, vara bakåtkompatibelt och automatiskt ansluta till 4G-nätet i den sortens teknik.

Nu har jag inga fler teorier att jobba utifrån.. Kan nån komma med någon klok upplysning kring hur detta ska kunna fungera? Eller har någon liknande erfarenheter?

Min tanke är bara att Telia och Volvo ändå är två hyfsat stora företag här i Sverige. Så ett par andra borde väl ha försökt använda Telias tjänster i Volvos bilmodem..? Så särskilt unik kan jag ju inte vara i detta! (Tycker jag..)
#1561690
Hur har du avaktiverat pinkoden på sim-kortet? Har själv använt Telia mobilt bredband sim i min förra V90 under 4 år.
#1561695
Hej, jamen det låter ju ändå hoppfullt att det ska funka..!
Jag avaktiverade pin först i volvons egna meny, där man bockar/kryssar i (minns ej vilket det är nu) att pin ska vara avaktiverat.
Men även när jag testade sim-kortet i min mobil så kollade jag att pinkod inte var aktivt i inställningarna för mobilt internet. (vilket det inte var)

Minns du om du har 5G på ditt simkort? Min teori nu är att det är Telias "nya" 5G-kort som inte funkar... Så att jag ska be dem skicka ett med 4G-stöd, hur dumt det än låter...
#1561747
Hej!

Har du testat att uppdatera / radera APN inställningar?
Har varit med om att auto uppdatering av detta inte fungerar.
Kan räcka med att radera befintliga inställningar.
Här är det inställningar som Telia använder:
Inställningar för surf

Namn: Telia online
APN: online.telia.se
Port: 8080 (Fungerar även med Port:80)
Verifieringstyp/Autentiseringstyp: Ingen
APN-typ: default
#1570014
@Gurrus, Hej, har precis samma problem som du beskrev 2023-11-21. Har använt Telias mobila bredband i bilmodemet i flera år, men i augusti 2023 slutade det fungera efter en utlandssemester och jag har fortfarande inte fått någon rätsida på det. Bilen känner av att det sitter ett simkort i modemet men den får ingen internetanslutning med Telias simkort. Har bytt ut simkortet till nytt hos Telia, men problemet kvarstår. Telias simkort fungerar i mobiltelefon, men ej i någon av familjens två Volvo XC60 (2021). Däremot fungerar Telenors kontantkort i bägge bilarna. Har till och med haft bilen inlämnad på Volvoverkstad, men Volvo säger att inget är fel på bilen då det fungerar med Telenor, och Telia hävdar att inget är fel på simkortet. Så frustrerande!

Lyckades du finna en lösning på ditt problem? Eller är enda alternativet att gå över till Telenor tro?

Mvh Peter
Dålig värme i kupén

"Ingen skall frysa i en Volvo" - ber&oum[…]

V50 2.0D 2008 Motorn går felfritt den f&oum[…]

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]