Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1558082
Hej,
frågade tidigare om vilka möjligheter som finns att köra värme innan avresa beroende på om bilen har bränslevärmare eller högvoltsvärmaren. Kommit fram till att:
  • Med bränslevärmare (tillbaka från MY2022 Late) går det inte att värma bilen enbart på el, även om den är inkopplad med laddare. Däremot går det (trots att en säljare hävdat motsatsen) att installera vanlig MoK även om det isf såklart blir att koppla två sladdar till bilen. Val att starta motorn inom 15 min från avfärd finns ändå som jag förstår det.
  • Med högvoltsvärmaren (under något år innan MY2022 Late samt på vissa modeller även senare, dock borta på XC60) går det såklart att förvärma med el, både när laddare är i och när laddare inte är i. Motorstart kan göras inom 15 min från avfärd.
Nu då till frågan, vars svar såklart kan vara olika beroende på person och situation. Jag bor i Norrland med många rätt kalla dagar på vintern, har bilen i kallgarage utan möjlighet att köra bränslevärmare och funderar på vad som kan vara bäst av dessa två alternativ? Tacksam för era synpunkter.

Som jag tänker:

Bränsle + : Effektivt och tar ingen räckvidd från batteriet. Håller även bilen varm med tillskottsvärme under körning utan att nalla på batteriet. Därför toppen att ha när jag inte är parkerad hemma i kallgaraget. MoK kompletterar denna lösning med värme under laddning utan att ta kräm från batteri.

Bränsle - : Miljövidrigt och kan inte användas i garaget. Extra sladd till kompletterande MoK för att lösa värmen hemma under laddning.

El + : Miljörent och kan användas i garaget under laddning utan att ta ström från batteri (väl!?) . Slipper extra installation av MoK.

El - : Tar kräm från batteriet så snart jag vill värma bilen innan avfärd då jag inte är inkopplad. Frågan är hur mycket? Tar dessutom kräm från batteri under färd, även här är frågan hur mycket?
#1558137
Ok, det låter ju lite B att den slutar ladda...
Ni som då har den elektriska värmaren, hur står den sig effektmässigt? Har ni kört den då det varit typ -20 och isf klarar man sig på den då utan att den dränerar batteriet? Att tappa några km är inte ett problem för mig.
#1558141
perhall skrev: tis 17 okt 2023, 22:48 Elvärmaren kom i samband med MY22 Late, den fanns aldrig innan. Efter några månader försvann den från XC60.

Stämmer om räckvidden för den slutar ladda o börjar tömma batteriet när elvärmaren går på
Angående när den kom så de enda XC60s jag kan hitta som har elvärmaren är producerade i början av 2022. Vet inte om det klassas annorlunda än man kan tro, men borde väl klassas som Early MY22?

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]