- tis 17 okt 2023, 17:04
#1558082
Hej,
frågade tidigare om vilka möjligheter som finns att köra värme innan avresa beroende på om bilen har bränslevärmare eller högvoltsvärmaren. Kommit fram till att:
Som jag tänker:
Bränsle + : Effektivt och tar ingen räckvidd från batteriet. Håller även bilen varm med tillskottsvärme under körning utan att nalla på batteriet. Därför toppen att ha när jag inte är parkerad hemma i kallgaraget. MoK kompletterar denna lösning med värme under laddning utan att ta kräm från batteri.
Bränsle - : Miljövidrigt och kan inte användas i garaget. Extra sladd till kompletterande MoK för att lösa värmen hemma under laddning.
El + : Miljörent och kan användas i garaget under laddning utan att ta ström från batteri (väl!?) . Slipper extra installation av MoK.
El - : Tar kräm från batteriet så snart jag vill värma bilen innan avfärd då jag inte är inkopplad. Frågan är hur mycket? Tar dessutom kräm från batteri under färd, även här är frågan hur mycket?
frågade tidigare om vilka möjligheter som finns att köra värme innan avresa beroende på om bilen har bränslevärmare eller högvoltsvärmaren. Kommit fram till att:
- Med bränslevärmare (tillbaka från MY2022 Late) går det inte att värma bilen enbart på el, även om den är inkopplad med laddare. Däremot går det (trots att en säljare hävdat motsatsen) att installera vanlig MoK även om det isf såklart blir att koppla två sladdar till bilen. Val att starta motorn inom 15 min från avfärd finns ändå som jag förstår det.
- Med högvoltsvärmaren (under något år innan MY2022 Late samt på vissa modeller även senare, dock borta på XC60) går det såklart att förvärma med el, både när laddare är i och när laddare inte är i. Motorstart kan göras inom 15 min från avfärd.
Som jag tänker:
Bränsle + : Effektivt och tar ingen räckvidd från batteriet. Håller även bilen varm med tillskottsvärme under körning utan att nalla på batteriet. Därför toppen att ha när jag inte är parkerad hemma i kallgaraget. MoK kompletterar denna lösning med värme under laddning utan att ta kräm från batteri.
Bränsle - : Miljövidrigt och kan inte användas i garaget. Extra sladd till kompletterande MoK för att lösa värmen hemma under laddning.
El + : Miljörent och kan användas i garaget under laddning utan att ta ström från batteri (väl!?) . Slipper extra installation av MoK.
El - : Tar kräm från batteriet så snart jag vill värma bilen innan avfärd då jag inte är inkopplad. Frågan är hur mycket? Tar dessutom kräm från batteri under färd, även här är frågan hur mycket?