Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1557512
Är det några konstigheter att tänka på om man ska ta ström till ett slutsteg på en sån här ny bil(V60 II), eller kan man dra från + på batteriet och jorda på lämplig punkt vid slutsteget som man gjorde på äldre bilar? Det finns väl dessutom flera batterier?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1557583
Jag hittade denna på youtube, han kopplar in direkt på batteriet. Blir det inte problem med BMS-systemet om man gör så?

#1557879
Hej,
Är i skrivande stund mitt uppe i ett ljudbygge i en XC60 och funderar på samma sak. Har hittat en del på nätet kring detta, hänvisar till länkar nedan. Men tänkte ställa mina frågor först.

Vad jag kommit fram till så funkar det att koppla in pluskabeln direkt på batteripol, men minuskabeln får inte kopplas direkt på batteripol. Minuskabel ska kopplas på rekommenderad jordpunkt.

Fråga: Har jag förstått rätt kring pluskabeln, OK att sätta direkt på batteriet utan att "lura" BMS givaren?
Fråga: I bagaget under golv i min XC60 så finns det jordpunkter där andra jordkablar är kopplade. Vet någon om detta är en rekommenderad punkt eller är det bara vissa "speciella" punkter som är rekommenderade?

Har funnit en bra video som förklarar detta med BMS systemet när man ska koppla in extra utrustning,
https://youtu.be/aBl9t3iHP2A?si=6wWNgU8SoJj6gjn9

Lite vidare eftersökning så fann jag detta,
Charging System with Battery Monitoring System for Volvo https://automotivetechinfo.com/wp-conte ... -Volvo.pdf
Läs slutet på sid 3 och början sid 4, där står det att minus ska kopplas in på rekommenderade jordpunkter. Bifogar bild på just det textstycket.
Bilagor
Screenshot_20231015_231303_Samsung Notes.jpg
Screenshot_20231015_231303_Samsung Notes.jpg (235.22 KiB) Visad 7535 gånger
#1557979
*UPPDATERING*

Ringde idag till servicetekniker på Volvo verkstad.
Enligt denne så ska det gå bra att använda sig av befintliga jordpunkter, vilken som. Behöver inte vara någon speciell jordpunkt på ett speciellt ställe i bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1557986
Intercept skrev:*UPPDATERING*

Ringde idag till servicetekniker på Volvo verkstad.
Enligt denne så ska det gå bra att använda sig av befintliga jordpunkter, vilken som. Behöver inte vara någon speciell jordpunkt på ett speciellt ställe i bilen.
Lysande nyheter! Då borde det inte vara så komplicerat.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]