Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TommyHje
#1558600
Hej igen!
Nu har jag bytt bägge motorerna i bakluckan och det blev bättre,men inte bra...... :x

Fortfarande vill inte luckan åka upp när jag försöker öppna.
Den låser upp och släpper låset men åker inte upp alla ggr.
Nu i helgen har den knappt velat alls?

Stängning funkar oftare men absolut inte alltid det heller?

Vet inte vad jag ska göra nu och det var Volvo som sa att motorerna behövde bytas men verkar inte som om felet ligger där?

Någon här som har några tips om vad jag ska göra?
Väldigt frustrerande måste jag säga!

/Tommy
av Sanders
#1558666
Hej!
Jag fick mina motorer bytta i förra veckan.
Gick på Volvias maskinskadeförsäkring med 2000:- i självrisk.
Jag hade inget problem med att luckan fastnade i olika lägen men det lät som en gruskross när luckan åkte upp och ner.
av TommyHje
#1558703
Ok!
Nu var ju inte det fallet,har alltså bytt ut både höger och vänster motor så tror inte problemet ligger där? (har nu två motorer ligger om någon är intresserad?)

Luckan åker alltså inte upp (eller ner) när jag trycker på knapp. Varken i bilen eller på baklucka,fjärr eller rörelse. Låser alltså upp och släpper låset men stannar där helt enkelt.

Vet inte hur jag ska förklara på annat sätt?

/Tommy
av Fattiglapp
#1558722
TommyHje skrev: sön 22 okt 2023, 19:38 Hej igen!
Nu har jag bytt bägge motorerna i bakluckan och det blev bättre,men inte bra...... :x

Fortfarande vill inte luckan åka upp när jag försöker öppna.
Den låser upp och släpper låset men åker inte upp alla ggr.
Nu i helgen har den knappt velat alls?

Stängning funkar oftare men absolut inte alltid det heller?

Vet inte vad jag ska göra nu och det var Volvo som sa att motorerna behövde bytas men verkar inte som om felet ligger där?

Någon här som har några tips om vad jag ska göra?
Väldigt frustrerande måste jag säga!

/Tommy
Inget gör-det-själv-tips kanske, men när jag hade problem med min baklucka byttes både motorer och styrelektronik som ligger någonstans i baljan. Välplacerad elektronik precis där allt vattnet hamnar om det läcker från takluckan. Har du fukt längs väggarna på bagaget kan du ju ha samma problem.
av thewhitecar
#1561871
B :-( esökte den lokala volvohandlaren -kontakt mot försäkring -självrisk 7500
frågade ingående mätarställning -sa ca 13000
tvungen att ange exact a miltalet
av Sjogerstaddave
#1562427
jag har fått motorerna bytta på garantin pga missljud (gruskross som nån sa).

Har också haft läckage från takluckan ner i kofferten, pga fabriken inte tycker om att göra rätt från början. I mitt fall dränkte det elektronik och mina sympton var att dragkroken började leva sitt eget liv, t ex helt plöstligt kom fram av sig själv.
Kanske ligger elektronik för koffert på samma ställe?

Hade för övrigt bilen inne för några veckor sen och fick då nya motorer till koffert, ny laddlucka (dålig passform), ny knappsats i taket pga dålig kvalite på knappen till styrning av glastaket och rundade av med ny lampa/kretskort till förardörren, den som lyser upp handtaget/neråt.
allt på garantin. bilen uttagen jan 2022.

Min koffertlucka stannar fortfarande lite varsom helst ibland vid öppning. oftast då tändningen är på. väldigt sällan när tändning är av. felsökning pågått i över ett år, men Volvo orkar inte bry sig om det.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1563643
Detta är fel som riktigt många råkat ut för och som säkert alla kommer att råka ut för
Orsaken är att fjädrarna inuti i drivenheten går sönder som i detta fall i FEMTON bitar
Det vanligaste symtomet på felet är att luckan öppnar som vanligt och sedan faller ner olika mycket, detta beror på att när luckan öppnat i toppläge så bryts strömmen till motorn och luckan faller för att fjädern som skall hålla kvar luckan är trasig
Det är inte något fel på motorerna eller styrningen utan det är fjädern som är undermålig och skör
motor.jpg
motor.jpg (3.45 MiB) Visad 1067 gånger
av Rompa
#1563654
Ooooops det där vill man inte råka ut för, måste ju vara nåt fel från början
av III
#1563688
Så om någon hittar var man kan köpa liknande fjädrar så skulle de kunna repareras eller fick du ha sönder den för att komma åt innehållet?

Tack, det ska jag:)

Gällande ägarbyten; en sådan g&a[…]

Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]