Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1554652
Bild

Hej,

Har en V60 T6 Recharge -22 som skall få extraljus, LED ramp. Hoppas få lite tips och råd från någon som har koll.

Fråga 1)
Se bild, den med röd ring markerade +12v källan i motorrummets säkringsbox, som jag sett att andra använder - Hur mycket kan den belastas med? Är den i sig avsäkrad?

Givetvis skall extraljusen ha en egen säkring, rampen drar ~15A. Frågan är om den här +12v källan är OK att använda, eller om den i sig är avsäkrad och egentligen inte alls är avsedd för att någon skall knycka hög ström till extraljus?
Hur gör Volvo när de monterar extraljus själva, tar de +12v från denna punkt?

Fråga 2)

Kommer att köra med en extraljusplåt bakom nummerskylten.
Är det fritt fram att borra och skruva i det område som plåten normalt täcker?
Finns det någon metallbalk bakom som man kan borra igenom?
Inga känsliga saker som krocksensorer, kabelstammar eller annat i vägen?
#1557167
Exljus.jpg
Exljus.jpg (118.33 KiB) Visad 1453 gånger
IMG_0425.jpg
IMG_0425.jpg (183.12 KiB) Visad 1453 gånger
IMG_0442.jpg
IMG_0442.jpg (135.17 KiB) Visad 1453 gånger
IMG_0443.jpg
IMG_0443.jpg (116.82 KiB) Visad 1453 gånger
IMG_0444.jpg
IMG_0444.jpg (96.99 KiB) Visad 1453 gånger
IMG_0446.jpg
IMG_0446.jpg (102.98 KiB) Visad 1453 gånger
IMG_0447.jpg
IMG_0447.jpg (105.14 KiB) Visad 1453 gånger
Ok, jag uppdaterar min egen tråd efter slutfört uppdrag. Det kanske finns någon annan som har nytta av informationen.

Blev en Luxtar X24 Black, med bred ljusbild. Har bra erfarenhet av Luxtar-ramperna med bred ljusbild sedan tidigare.
Jag är inte så intresserad av vad som finns 1500 meter bort, jag vill främst se vilt och andra faror i bilens omedelbara närhet.

Nummerskyltsfästet är specialtillverkat för min bil, av 3 mm rostfritt, för att få rampen på rätt höjd och avstånd från grillen. Fästet monterades fast i fronten med 6 st stora popnitar.
Jag vill inte ha rampen lågt monterad nedanför nummerskylten, ju högre upp monterad desto bättre ljusbild.

Valde XBB-reläet, inkl bluetooth-knappen för att kunna stänga av rampen vid behov.
Mycket enkelt att konfigurera, tog bara nån minut inkl registrering av konto hos XBB.

Borrade ett 12 mm hål i säkringslådans övre del, drog kablarna i skyddsslang genom en gummigenomföring.
Vid bilbyte eller bortmontering av rampen, så är det enkelt att sätta dit en ny/oanvänd/tät gummigenomföring.
Negativ kabel från ljusrampen, samt en negativ kabel för XBB-reläet, är bägge anslutna på jordplinten till höger om säkringslådan, dragna i skyddsslang.
Positiv +12 hämtad från säkringslådan, enligt bild. Avsäkrad 15A.
Rampen drar 14,7A, vilket gör den perfekt anpassad för XBB-reläet som klarar 15A utan behov av ett externt relä.

För att minska på "ljusfladdret" och få en stabilare rampmontering, så ritades och 3D-printades ett par väldigt enkla justerbara stag, som är fästa med buntband i ett nedre stag i R-design grillen. Blev riktigt bra!
Ingen åverkan på gillen och stagen är medvetet gjorda "något klena", för att förhoppningsvis rädda eller minska skadorna på grillen, om någon klant backar in i rampen.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]