Sida 1 av 1
Hjullagerbyte V60 MY21
Postat: mån 17 jul 2023, 16:18
av Dizdaz
Tyvärr börjar det låta/kännas som om ett hjullager börjar ge upp på min V60 D4 AWD MY21 efter ca 12.000 mil. Själklart gick garantin ut tidigare i våras så det här kalaset får jag nog stå för själv.
Har precis bytt på fruns Toyota med god hjälp av Google och Youtube utan problem, men till nyare Volvo verkar det lite skralt med guider på nätet.
Kanske någon här som har efarenhet av ett sådant hjullagerbyte?
Re: Hjullagerbyte V60 MY21
Postat: mån 17 jul 2023, 17:13
av Hasse53
Det närmaste jag hittade var detta:
https://www.swedespeed.com/threads/volv ... pa.637482/
Byte av bakre hjullager på en SPA med AWD. Enligt Optimals katalog är det samma hjullager fram och bak på AWD.
Jag tar inte gift på detta och dessutom verkar hjulhubbar vara i aluminium så det är nog bäst att dra med moment(Nm ??, VIDA ??)
/Hasse
Re: Hjullagerbyte V60 MY21
Postat: mån 17 jul 2023, 17:27
av Dizdaz
Jag har också tolkat det som att det är samma lager fram och bak när jag sökt så det verkar ju stämma.
Bra länk där, Hasse! Den har jag visst missat i mitt sökande. Stort tack
/ Nicklas
Re: Hjullagerbyte V60 MY21
Postat: mån 17 jul 2023, 19:02
av binkie
Lagret med nav är skruvat med fyra skruvar. Om jag inte minns fel så behöver du en hylsa som kan ta invändig 12kant. Lossa drivaxeln och se så att den löper fritt på splinsen bara så du inte råkar separera något.
Re: Hjullagerbyte V60 MY21
Postat: tis 18 jul 2023, 19:25
av Dizdaz
Binkie, när du skrivet lossa drivaxeln, menar du då den långa "bulten" i centrum med stor bricka? Bör den lossas före eller efter de fyra bultarn som håller hela navet på plats, eller spelar det ingen roll?
Re: Hjullagerbyte V60 MY21
Postat: tis 18 jul 2023, 22:18
av binkie
Dizdaz skrev: ↑tis 18 jul 2023, 19:25
Binkie, när du skrivet lossa drivaxeln, menar du då den långa "bulten" i centrum med stor bricka? Bör den lossas före eller efter de fyra bultarn som håller hela navet på plats, eller spelar det ingen roll?
Ja precis, lossa den och knacka lös drivaxel med helst ett mässingdon så du inte skadar den. Knacka lös den innan du börjar lossa på själva lagret. Det viktiga är att drivaxeln går hyfsat löst på splinsen så du kan lätt ta ut lagret utan att riskera att drivaxeln vill följa med, risk för att någon knut separerar.