Sida 1 av 2
Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: ons 24 maj 2023, 14:40
av LJN
Körde med husvagn nu i helgen, Askersund - Karlstad ca. 14 mil. Ditresa i Hybridläge och med batterimode "behåll" = bensindrift. Bränsleförbrukning blev ca. 1,3 liter per mil med husvagn vikt 1550 kg farthållare på 80 till 85 km/t.
Hemresa med 80% i batteriet och jag bad Google att "köra" till Askersund. Allt för att se hur Smart energifördelning med hjälp av navigering fungerar. Men det gick inget vidare, bilen valde att köra på enbart el ganska exakt 3 mil då batteriet tog slut. Resten av hemfärden blev i stort med bensindrift.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: ons 24 maj 2023, 14:54
av TobiasHieta
Såg du ikonen för energifördelning i förardisplayen? Den funktionen har funkat bra för mig i min xc60 t8 my23.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: ons 24 maj 2023, 18:19
av LJN
Nej, det gjorde jag inte? Visste inte ens att den fanns. För det är väl inga speciella inställningar för energifördelning under någon Googleinställning? Utan Hybridläge och batterimode per default = Auto och att Google Maps har ett slutmål. Och jag utgår att den kan anges via röstsystemet.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: ons 24 maj 2023, 18:50
av TobiasHieta
Ibland har jag märkt att den inte slår igång, då brukar jag avbryta navigeringen och slå in det igen och då hoppar den oftast igång igen.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: ons 24 maj 2023, 21:56
av Pear4Life
Det har sagts tidigare men jag håller med... Smart energifördelning fungerar kanon! MEN bara om symbolen bredvid batteriet finns.
Har varit med om att den försvunnit nån gång och då fick jag samma symptom som TS...
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: tor 25 maj 2023, 09:35
av tojt
Det fungerar bra för mig med normalt så bara till att du ser ikonen bredvid batteriet. Det kan ta några sekunder innan den slår på när du börjar köra.
Det har hänt att den helt plötsligt stängt av funktionen och börja köra på batteri i 135km/h och märker man inte det, ryker batteriet väldigt snabbt. Har hänt på samma sträcka några gånger så undrar om google saknar korrekt data över den sträckan där det sker.
Den stänger även av det om du manuellt byter körläge eller sätter batteriet på hold eller charge. Då kan du inte oftast inte få igång funktionen igen även om du byter tillbaka till Auto och Hybrid. Enklast är då ,att som någon sa, stänga av navigeringen och slå på den igen. Efter några sekunder fungerar funktionen igen och du ser symbolen.
Tänk också på att detta fungerar enbart med inbyggda Google maps, inte med Waze, eller med Google via Carplay.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: tor 25 maj 2023, 11:17
av perhall
Kanske energifördelningen inte funkar med släp?
Instruktionen är ju tydlig, hybridläget ska inte användas vid körning med släp, iaf med ett tungt släp som en husvagn.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: tor 25 maj 2023, 15:08
av LJN
Hur många mil räcker batteriet till "Constant AWD" med ett tungt släp? Och är det så att bilen vid "tomt" batteri då även får ladda batteriet under körning? Intressant fråga eller, ska nog ställa den till supporten :)
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: tor 25 maj 2023, 16:59
av TobiasHieta
LJN skrev: ↑tor 25 maj 2023, 15:08
Hur många mil räcker batteriet till "Constant AWD" med ett tungt släp? Och är det så att bilen vid "tomt" batteri då även får ladda batteriet under körning? Intressant fråga eller, ska nog ställa den till supporten :)
För Constant AWD går väl alltid på bensinmotorn? Tror inte elmotorn driver framhjulen alls.
Re: Smart energifördelning med hjälp av navigering XC60 T6 MY23 Late Recharge
Postat: tor 25 maj 2023, 17:47
av tojt
Det finns ingen mekanisk koppling mellan bensinmotorn och bakaxel så bensinmotorn driver bara framhjulen och ger ström till elmotorn bak under constant awd. Den kommer alltså att dra mer bensin