Sida 1 av 1
Hjälp mig speca rätt XC60
Postat: mån 22 maj 2023, 10:09
av Sandek
Hej!
Ska köpa livets första bil som grundplåt för för familj, hund osv. Givetvis är det en XC60 som skall köpas, och jag skulle behöva er åsikt om vilken motor + utrustning jag ska satsa på.
Vi har inget naturligt pendlande, och bilen kommer gå allt från kortare resor (vardagsärenden) till 15-20 mil som längst i sträck.
Tittar enbart på "senaste" varianten av XC60, men undrar vad som är min sweet spot för ett begagnatköp som jag tänker ska kosta max 400tkr och funka i flera år framöver. Viktigt med säkerhet, komfort och att vi köper något som på inget sätt blir ett snålalternativ då vi tänker att vi skall äga länge. Förutom då kanske att motorn gärna får vara snål/ekonomisk.
Vad tycker ni, vad hade ni lagt era pengar på? D4/B4? Hybrid? Vilken utrustning vill man absolut få med?
Stort tack.
Re: Hjälp mig speca rätt XC60
Postat: mån 22 maj 2023, 11:47
av bem
Bor du i villa eller på annat sätt så du kan ladda en laddhybrid, om det skulle bli aktuellt?
Beskriv lite mer ditt körmönster, en Volvo laddhybrid med 11,6 kWh hybridbatteri går ca. 30-40 km (kan gå lite längre också) på en laddning beroende på bl.a. yttertemperatur, väglag, körstil osv. Har en V90 T6 Recharge som laddhybriden kallas, MY22 early, som har 11,6 kWh hybridbatteri. När bilen var ny i aug -21 gjorde jag lite tester under ganska optimala förhållanden och kom som längst 49 km men då gjorde jag allt för att försöka komma så långt som möjligt. På sommaren kommer jag ibland 40 km idag 2023, men oftast 35-40 km, och på Vintern mellan 30-35 km på el.
Från MY 22 late (och senare) kom det ett större hybridbatteri på 18,8 kWh och starkare elmotor på Volvos laddhybrider.
Du får kolla lite på olika bilsaiter hur långt 400 tkr räcker om du funderar på laddhybrid. Kolla noga hur stort batteri det sitter i bilen då det kan vara lätt missa det när man kollar och jämför olika Volvo laddhybrider (det har varit olika kapacitet på hybridbatterierna i Volvos laddhybrider genom åren).
Jag har haft Volvo med både dieselmotor och bensinmotor (på min nuvarande är det en T6 bensinmotor plus elmotor). Är för och nackdelar med bägge typerna av motorer, diesel resp. bensin. En XC60 är ganska stor , tung och hög, det senare medför lite högre luftmotstånd när farten ökar förstås. Beror också på om du skall dra en del släp och hur tungt vilken motor som klarar det bättre.
Jag hoppas du får bra tips på vägen av andra här som har en XC60 eller vet mer om just den bilmodellen än jag vet (jag vet något lite om V90 Recharge som jag kört sen aug -21).
Re: Hjälp mig speca rätt XC60
Postat: mån 22 maj 2023, 12:05
av Sandek
bem skrev: ↑mån 22 maj 2023, 11:47
Bor du i villa eller på annat sätt så du kan ladda en laddhybrid, om det skulle bli aktuellt?
Beskriv lite mer ditt körmönster, en Volvo laddhybrid med 11,6 kWh hybridbatteri går ca. 30-40 km (kan gå lite längre också) på en laddning beroende på bl.a. yttertemperatur, väglag, körstil osv. Har en V90 T6 Recharge som laddhybriden kallas, MY22 early, som har 11,6 kWh hybridbatteri. När bilen var ny i aug -21 gjorde jag lite tester under ganska optimala förhållanden och kom som längst 49 km men då gjorde jag allt för att försöka komma så långt som möjligt. På sommaren kommer jag ibland 40 km idag 2023, men oftast 35-40 km, och på Vintern mellan 30-35 km på el.
Från MY 22 late (och senare) kom det ett större hybridbatteri på 18,8 kWh och starkare elmotor på Volvos laddhybrider.
Du får kolla lite på olika bilsaiter hur långt 400 tkr räcker om du funderar på laddhybrid. Kolla noga hur stort batteri det sitter i bilen då det kan vara lätt missa det när man kollar och jämför olika Volvo laddhybrider (det har varit olika kapacitet på hybridbatterierna i Volvos laddhybrider genom åren).
Jag har haft Volvo med både dieselmotor och bensinmotor (på min nuvarande är det en T6 bensinmotor plus elmotor). Är för och nackdelar med bägge typerna av motorer, diesel resp. bensin. En XC60 är ganska stor , tung och hög, det senare medför lite högre luftmotstånd när farten ökar förstås. Beror också på om du skall dra en del släp och hur tungt vilken motor som klarar det bättre.
Jag hoppas du får bra tips på vägen av andra här som har en XC60 eller vet mer om just den bilmodellen än jag vet (jag vet något lite om V90 Recharge som jag kört sen aug -21).
Tack! Svårt att svara så ingående på körmönster då vi inte haft bil innan, men vi har laddbox i huset där vi bor. I körtillfällen så är det övervägande kortare turer (inte mer än 30km) men eftersom det inte sker någon daglig pendling eller något som får oss att ens köra 30km så kommer det mest vara längre turer som gör att miltalet på bilen går upp. Det är typ antingen ICA eller andra ärenden inom "området" eller så är det längre turer till andra städer.
Är för övrigt lite nojig över allt som har med batterier att göra när det handlar om att köpa och inte leasa. :)
Re: Hjälp mig speca rätt XC60
Postat: mån 22 maj 2023, 15:41
av bem
Har du bara råd med bränslet (bensin eller diesel) så kan det vara lite enklare kanske med icke laddhybrid, men det är väldigt kul köra på el, och väldigt tyst. Elpriset varierar en del så man vet ju inte riktigt vad man kommer betala för kWh såvida man inte har fast elpris. Det är nog inte lika billigt köra bil på el numera som tidigare. Men det är rätt skönt att köra på el kortare turer med min laddhybrid, för mig inom en radio på ca 2 mil (då kommer man ju hem på el också). På längre resor går det sprida ut elförbrukningen på en längre sträcka, smart egenergifördelning via karta heter det i en Volvo laddhybrid. Använder det när jag åker till/från jobbet.
Skall du ha bilen en del år kanske det är vettigare satsa på en icke laddhybrid. Man släpar ju runt på ett ganska tungt hybridbatteri hela tiden med en laddhybrid. Hybridbatteriet tappar lite kapacitet med åren också, det åldras, men nog ingen större fara, Volvo har viss garanti på hybridbatteriet så de garanterar viss kapacitet under visst antal år (har det inte i huvet just nu). Mer elektronik i en hybridbil också, något större strulrisk kanske.
Vi vet väl inte hur det blir med dieselpriset framöver, reduktionsplikten är väl pausad nu under 2023, för både diesel och bensin, sen vet man inte hur det blir.
Jag kör bensin nu, T6:a, och den är väl inte jättesnål precis med min V90 MY22 laddhybrid men vägarna runt mig med ca 6 mils radie är 80-väg och när man håller den hastighetsgränsen drar den inte speciellt mycket. Den V70 MY14 jag hade innan var rätt snål på dieseldropparna, det räckte för min del tanka var 14 dag. Jag gilla nog min Volvo med diesel lite bättre men det är mycket kul åka i en sån bil jag har nu med rätt mycket hk, 253 bensinhästar och 87 elhästar, när man aktiverar Power körläge så bägge motorerna jobbar är det ett härligt drag (men sällan jag har det aktiverat, försöker vara snål med de dyra bensindropparna).
Skall du ha bilen rätt många år skulle jag nog satsa på en med så låga mil på mätaren du har råd med, och kanske undvika maxutrustade bilar för att få mindre strulrisk. Köper du av handlare har du väldigt bra skydd av nya Konsumentköplagen som kom i maj förra året. Vissa nyare Volvo kan ha s.k. Selektgaranti. Maskinskadeförsäkringen täcker mycket som inte är slitagedelar om det går sönder nåt, men kolla upp miltal och hur många år du kan teckna en maskinskadeförsäkring, t.ex. har man Volvia kan man ha förlängd Maskinskadeförsäkring i max 20000 mil eller 10 år vilket som inträffar först.
Om du på en diesel vill undvika straffskatten de tre försa åren så får du välja en bil som är äldre än så. Laddhybrid har nästan löjligt låg skatt, 360 kr plus en registeravgift på 62 kr, totalt 422 kr, per år.
Automatlåda är det i alla nyare Volvo numera (minns inte när de sluta med manuell låda). Den 8-stegade geartronic automatlådan är väl bäst. Har det i min V90 (AWTG-81 SD står det att den heter i avtalet på min bil).
För diesel: en nyare Volvo med dieselmotor har dieselvärmare. Gör man mycket kortare resor så regenereringen inte får chans riktigt utföra sin uppgift kanske en diesel bör undvikas. Sånt slipper man tänka på med en bensinare. Dieselvärmaren är annars kanon ha på vintern (hade jag i min V70 MY14 med dieselmotor). Man kan dock behöva ladda startbatteriet regelbundet om man använder dieselvärmaren ofta på vintern. I min V90 T6 sitter en bensinvärmare och har hittills inte haft några problem med att den dragit ur batteriet men det beror nog på att när hybridbatteriet laddas så laddas även 12 volt startbatteriet (som nyttjas för start av bränslevärmaren när man så önskar starta den för att värma kupén och motorn).
Försök samla så mycket info du kan om för- och nackdelar med en D4 eller B4 diesel om du föredrar en diesel. B4 kom efter D4 men därmed inte sagt den är "bättre" på allt. XC60 B4 bensin fanns ett tag men i en ganska ny är det väl B5 bensin. Måste väl vara mer prylar i en B4 eller B5 motorlösning med stödbatteriet + liten elmotor 14 hk och allt därmed sammanhängande: kanske därför något högre strulrisk på sikt med en sån jämfört med D4? Personligen tror jag dock inte det är nåt man bör vara så värst orolig för. Men om 10 år kanske? Om stödbatteriet behöver bytas t.ex. vad kan det kosta tro? Det är 48 volt Lithiumionbatteri på 400 Wh. Finns tydligen en spänningsomvandlare som ger 12 volt till bilens vanliga elsystem. Lite mer komplicerat är det väl än en bil med bara ett vanligt 12 volt startbatteri (och litet start/stopp batteri).
Eftersom det är 48 volt batteri av typen Lithium så om man behöver ladda det av nån anledning med en laddare måsta man kolla upp vilken laddare som kan klara sånt. Ge och få starthjälp får man kolla i handboken om det går med en mildhybrid B4/B5. Maskinskadeförsäkring täcker mycket om nåt pajar. Men kanske inte ett stödbatteri i en B4/B5 mildhybrid? Är säkert garanti från Volvo på stödbatteriet (8 år?). Som sagt jag vet inte vad ett 48 volt stödbatteri kostar men dyrare än ett vanligt AGM 12 volt startbatteri borde det vara.
Re: Hjälp mig speca rätt XC60
Postat: tis 30 maj 2023, 00:29
av Robbi
Jag köpte en XC60 T5 bensin, Insciption för 399k. Den har Volvo select garanti, alltså nybilsgaranti. Jag tycker att de tre år gamla bilarna är riktigt bra köp. Beroende på utrustning och miltal ligger de mellan 300-400k. T5 bensin går mycket tyst och fint. Då dieseln är dyrare blir det ungefär samma bränslekostnad med bensin.