Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej!

Service här om dagen. Fick veta att belägg bak måste bytas inom 500mil. Några frågor:

1. Är det samma som på förra modellen (2 skruvar bort för handbromsmotorn och skruva tillbaka den) ?
2. Var köper man billigast utan att tumma på kvalité ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Bosse78,

1. Ja det är liknande konstruktion, kan behövas smörjas att packningen när man delar på de eller så backar man och kör fram de med ett 9v eller 12v batteri genom att koppla isär kontakten och ansluta med två kabelstumpar

2. Trodo, och klicka i att de ska kolla så delarna passar om du är osäker
Kan rekommendera Ate, men lika gärna Zimmerman, TRW eller Bosch
Användarvisningsbild
av Bosse78
Micce1980 skrev: mån 17 apr 2023, 20:52 @Bosse78,

1. Ja det är liknande konstruktion, kan behövas smörjas att packningen när man delar på de eller så backar man och kör fram de med ett 9v eller 12v batteri genom att koppla isär kontakten och ansluta med två kabelstumpar

2. Trodo, och klicka i att de ska kolla så delarna passar om du är osäker
Kan rekommendera Ate, men lika gärna Zimmerman, TRW eller Bosch
Fanns ju en hel del att välja på! 16" 17" och 18" bromsok trots att man matar in reg nr och exakt vilken drivlina man har. Frågan är vad man har själv då....
av KalleJ
Lägg 17" belägg till BAKAXELN i kassan och be om kontroll. Eller så köper du ifrån getech.se

"När du söker efter delar genom att ange bilens registreringsnummer eller genom att manuellt välja dess specifikationer, visar systemet varje artikel som matchar den angivna modellen.
Men eftersom de flesta fordon har olika utrustningsnivåer, produktionsländer och modellversioner kan resultaten bli felaktiga.
Därför erbjuder vi en mer grundlig verifieringstjänst baserad på fordonets chassinummer för att säkerställa att de valda delarna är lämpliga.
Du kan välja verifieringstjänst under beställningsprocessen om du önskar.
Observera att du är ansvarig för att inspektera varje artikel vid mottagandet och jämföra den med den del som var installerad på ditt fordon för att förhindra att returpolicyn ogiltigförklaras." Trodo.se
av perhall
Smart byta själv om man kan och orkar, byte av belägg måste va ett av de mest överprissatta verkstadsjobben. 7-8000 fram o bak hos Volvo-verkstad? 1500 för delarna?
av Axxet66
Jag hittade uppgifter om vilken storlek på bromsskivor jag har på biluppgifter.se
På vparts.se så visar dom hur du mäter för att förstå vilken storlek som du har och dom säljer delar.
Här är en video på hur du byter.

För att få bort kontakten till handbromsmotorn (gul på ovansidan) så lyft den gula delen samtidigt som du för av kontakten. Den var knepig att få loss pga smuts.
Jag var tvungen att ta av oket för att få dit +/-kablar på kontakten för att "köra tillbaka" handbromsen. Satte tillbaka oket innan jag la på spänning. Använde isolerade flatstift och bilbatteri.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Har nu beställt belägg (mätte bara rakt över fälgen insida till insida 42cm sen mätte jag mellan bromsskivan och insidan på fälgen 5cm. 42 - 10 =32cm aka 320mm)

Om man ska backa parkeringsbromsen med 12v batteri är det då bara 2 stift som man som man switchar + och - för bak och fram eller är det fler stift med risk för att man pajar nått och hur kopplar man då i så fall ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Bosse78, Ja det är två stift, jag har en sådan här och ett 9v batteri men antar att man kan ta en slaktad elkabel med annars
.
728416_39173.tif.jpeg
728416_39173.tif.jpeg (48.99 KiB) Visad 891 gånger

.
När jag använt detta har jag kört tills det tagit stopp, samma när man är klart har jag kört så de ligger på med
av perhall
Konstigt den föreslår 16 o 17, iaf 16 finns 100% inte på varken gamla el nya XC60, minimum är väl 17 på förra och 18 på nuvarande

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]