Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1535475
Hej är det någon som har lite info o v60 cross country och är det någon som äger en son bil och vad tycker ni om den och tänkte just på 2019 - 2020 ???
av valln
#1535552
Jag har en V60CC T5 AWD 2020.
Jättefin bil att köra. Bra viktfördelning och tar sig fram bra.
Jättebra ljus, - adaptiva led-ljus.

Enda felet är att det inte är en hel-elbil!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1535558
Jag har en V60 CC D4 2020 late

Och det är den bästa Volvon jag ägt (> 10)
Den har alla paket och allt har fungerat helt felfritt hittills
Snål, stark och mycket härlig körupplevelse med fint insteg
Och jag är mycketnöjd med att det är en diesel kör 100-110 mil på en tank :-)
av Bempo
#1535599
Vi fick vår V60CC i slutet av 2018. Fyrhjulsdrift var ett krav. De 6 extra centimetrarna höjd jämför med V60 passade oss och jag gillar designen av V60C. Vi utrustade bilen med det mesta utom HUD och ljudpaket. Skön att åka i och bra storlek på bilen. Men dålig gasrespons från motorn gav ingen körglädje. Inte gillade jag heller att alla funktioner skulle utföras via skärmen. Onödigt tillkrånglat i praktiskt bruk.
När det började kännas dags att byta bil och jag ville ha laddhybrid och fyrhjulsdrift så uteslöt det V60CC och vi kör inte längre Volvo.
Pga den slöa responsen från motorn skulle jag inte rekommendera V60 med D4 till någon med körsätt liknande mitt. Kan man acceptera Volvos lösning med att nästan alla funktioner sköts på plattskärmen och om man är nöjd med den respons motorn ger då är V60 CC ett bra val.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535623
Man kan väl justera mycket med röstkommando, typ temperatur etc.?
av CalleMan
#1535638
Jag har en 2019 V60 CC D4 med det mesta i utrustningsväg.
Det jag inte har är Panoramatak och Massage/ventilation i stolarna. Men det klarar jag mig utan, 360 kameran skulle jag säga har varit mest användbar i vardagen. Den använder jag flitigt.
Om du kan så ska du prova B&W ljudsystemet, det är bland det bästa jag hört och jag är riktigt nöjd med det!

Har varit riktigt nöjd med bilen i stort också, har haft lite småstrul som frysta låskistor mm men inget överdrivet. Det är nästan som att det är bilens personlighetsdrag, bilen är inte perfekt men det är inte jag heller. :-)
Röststyrningen brukar jag använda för att ringa upp folk via telefonen eller tex starta rattvärme/stolsvärme. Men då är det mer som en gimmick.

Ang slö respons så håller jag med att den framstår inte som piggast i comfort eller eco körläget. Men byter man till dynamic så blir det lite bättre, den håller högre varvtal längre utan att växla upp och har lite snabbare gasrespons. Men jag tycker inte heller bilen ska inspirera till hetsig körstil, jag kör inte alls lika aggressivt som jag gjorde i min tidigare bil.

Därför köpte jag en sommarbil som är bakhjulsdriven och har en manuell växellåda för att stilla det begäret. ;-)
Användarvisningsbild
av bem
#1535640
Det kanske går lägga på en Polestar-optimering på en V60 CC med D4? Om man vill ha något bättre skjuts vid gaspådrag?
Kanske D5:an är den mer optimala motorn i en V60 CC? Om man vill ha lite "piggare" bil, lite mer acc och ork.
Fast 4-hjulsdriften och den höga markfrigången är gissningsvis vad många som skaffar en V60 CC önskar. Kanske motorprestandan är längre ned på bra att ha listan i en sån bil för en del. Jag har alltid tyckt V60 CC varit en snygg och lite fräck bil (för att vara en Volvo). Jag kika på en sån sist jag bytte bil men det blev en V90 till sist (laddhybrid). Har inte så stor nytta av 4-hjulsdrift men hög markfrigång är rätt bra när man är ute ibland på sämre vägar. Finns AWD körläge på en laddhybrid så viss 4-hjulsdrift finns. Så ville jag ha laddhybrid och ingen Volvo CC har ju det så det stupa egentligen på det.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Solomon
#1536463
valln skrev: tis 28 mar 2023, 12:28 Bilen är dyr att serva.

6000 mil kostade 9200 kronor på Bilbolaget I Umeå.
Herrgud vad är det som ingår då? Olja o några filter sen mjölka plånboken ur kunden?
Användarvisningsbild
av leiwi
#1536464
valln skrev:Bilen är dyr att serva.



6000 mil kostade 9200 kronor på Bilbolaget I Umeå.
Det var det värsta jag hört , kan omöjligen bara vare en vanlig service , något utöver måste ha gjorts!
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]