Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535031
Går i tankarna att köpa en V60 Hybrid inom något år, antingen T6 eller T8. Hästkraftsskillnaden kvittar för mig, utan det blir väl baserat på pris och utrustning helt enkelt.

Men hur ser servicekostnaderna och serviceintervall ut på dessa jämfört med de vanliga fossilvarianterna? Den mer komplexa drivlinan för ju garanterat med sig högre servicekostnader, men det är oerhört svårt att hitta några priser, exakta som ungefärliga.

Hur ser era erfarenheter ut? Och hur ser Volvos serviceupplägg ut gällande intervaller och paket?
#1535054
Priserna kan variera kraftigt från ÅF till ÅF. Så det är svårt att säga.

Men det är samma intervall som övriga Volvos. 3000 mil.
#1535083
Servicepriserna är nog som för de fossila - däremot är det ju fler saker som kan gå sönder säkert i längden.
MIn ettårsservice, knappt 3000 mil, kostade 4800 hos Volvo i Kista.
#1535366
Jo garanterat lär det finnas mer som kan gå sönder. Kan tänka mig att stötdämparna tar mer stryk iom att den väger rätt mycket mer. Med lite tur blir det väl +-0 om jag kan köra så mycket på el som jag hoppas. Har räknat på att all vardaglig körning kommer kunna göras på el, vi har också möjlighet till gratis installation av laddstolpe i föreningen så det underlättar ju.

4800 alltså, lite skillnad mot vad det kostar på vår nuvarande Saab! Var det stor service med bromsar, tändstift och grejer eller en vanlig (vätskor och filter)?
Volvos egna verkstäder gör väl alltid en generell genomgång av bilen också om jag läst rätt? Det medför ju såklart en del värde.
#1535482
4800 är en minimal service, dvs. ny olja+filter, kupéfilter, smörja dörrgångjärn och några kontrollpunkter.
Är så för de flesta märken numera, höga timdebiteringar.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]